Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Flodbølge rundt jorden syv ganger?

Vil nå tro at bølgene som møtes på andre siden av kloden utligner hverandre...

6707775[/snapback]

De vil nok forsterke hverandre der i det de passerer hverandre. Men nå er det jo en del land på planeten vår så jeg tror ikke sånne bølger ville gått uhindret rundt planeten og fått muligheten til å møtes i punktet som er nøyaktig på andre siden av jorda i forhold til vulkanutbruddet.

6710464[/snapback]

Riktig det med land, men la oss si at vi har en klode med vann over hele overflaten. Hvis et objekt styrter i havet, vil den bølgen (som en sirkel) utvide seg helt til den passerer området lengst fra punktet. Etter det vil den krympe og bli like liten som da den startet. Det er i dette punktet bølgen rett og slett forsvinner.

Jeg synes nå det høres logisk ut, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om jeg forsto deg helt, men slik ser jeg for meg bølgen i "waterworld":

 

Et objekt (meteor) plasker nedi sjøen (nordpolen)

Energitettheten er enorm i det den bremses opp.

Energien omdannes til friksjosvarme og bølgeenergi

Bølgen vil ha desidert høyest energitetthet akkurat rett etter nedslaget.

Bølgen vil bre seg utover planeten som en ring med stadig større omkrets. Siden energien i bølgen hele tiden vil deles på omkretsen av den så energitettheten og demed amplituden (høyden) bli mindre og mindre jo større ringen blir.

Ringen er størst når den passerer ekvator (ved nedslag på nordpolen) og har dermed minst amplitude her.

Ringen krymper når den har passert ekvator og er på vei mot sydpolen.

Energitettheten per kilometer av bølgefronten øker, og dermed øker bølgehøyden.

Når bølgen når sydpolen samles igjen all bølgeenergien i ett punkt og blir til en enorm bølge som vil sprute høyt til vers.

Så vil bølgen bre seg utover fra sydpolen og gjenta hele prosessen til den når nordpolen igjen og lager en diger sprut der.

 

Dette er teorien i hvertfall. I virkeligheten omdannes hele tiden noe av bølgeenergien til varme slik at bølgen svekkes kontinuerlig.

 

Man kan gjøre et lignende eksperiment selv: Kast en rund stein med ca 5cm diameter loddrett ned i midten av et oljefat som er 80% fyllt med vann. Film gjerne plasket og bølgene etterpå. Spill av filmen i sakte-modus. Først får man et skikkelig plask, så vil bølgen bre seg utover og treffe alle kantene omtrent samtidig. Ved kantene blir bølgen reflektert innover igjen. Ringbølgen farer mot sentrum av oljefatet og treffer seg selv med et stort plask. Så gjentas hele greia. Bølgen mister hele tiden litt energi og vil bli mindre og mindre for hver gang den plasker opp midten av oljefatet.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om jeg forsto deg helt, men slik ser jeg for meg bølgen i "waterworld":

 

Et objekt (meteor) plasker nedi sjøen (nordpolen)

Energitettheten er enorm i det den bremses opp.

Energien omdannes til friksjosvarme og bølgeenergi

Bølgen vil ha desidert høyest energitetthet akkurat rett etter nedslaget.

Bølgen vil bre seg utover planeten som en ring med stadig større omkrets. Siden energien i bølgen hele tiden vil deles på omkretsen av den så energitettheten og demed amplituden (høyden) bli mindre og mindre jo større ringen blir.

Ringen er størst når den passerer ekvator (ved nedslag på nordpolen) og har dermed minst amplitude her.

Ringen krymper når den har passert ekvator og er på vei mot sydpolen.

Energitettheten per kilometer av bølgefronten øker, og dermed øker bølgehøyden.

Når bølgen når sydpolen samles igjen all bølgeenergien i ett punkt og blir til en enorm bølge som vil sprute høyt til vers.

Så vil bølgen bre seg utover fra sydpolen og gjenta hele prosessen til den når nordpolen igjen og lager en diger sprut der.

 

Dette er teorien i hvertfall. I virkeligheten omdannes hele tiden noe av bølgeenergien til varme slik at bølgen svekkes kontinuerlig.

 

Man kan gjøre et lignende eksperiment selv: Kast en rund stein med ca 5cm diameter loddrett ned i midten av et oljefat som er 80% fyllt med vann. Film gjerne plasket og bølgene etterpå. Spill av filmen i sakte-modus. Først får man et skikkelig plask, så vil bølgen bre seg utover og treffe alle kantene omtrent samtidig. Ved kantene blir bølgen reflektert innover igjen. Ringbølgen farer mot sentrum av oljefatet og treffer seg selv med et stort plask. Så gjentas hele greia. Bølgen mister hele tiden litt energi og vil bli mindre og mindre for hver gang den plasker opp midten av oljefatet.

6711303[/snapback]

hvis det skjer ligger vi dårlig ann as. Hvor har du dette fra? link?

Lenke til kommentar

Oljefatet er en god sammenligning, men ikke representativ. Men kanskje noen med programmeringskunnskaper kan simulere dette i et 3D-miljø? Ser det for meg sånn som du forklarer, simen1, men energitapet som vil gjøre seg gjeldende over denne strekningen vil etter min tankegang være så stort at det virker helt urealistisk for denne bølgen å svinge frem og tilbake 14 ganger.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Innbiller meg at det ble sendt på "Etter skoletid" som gikk på NRK etter skoletid (duh) for 2-3 år siden. Er dog ikke 100% sikker. Og nei; jeg aner hvor man får kjøpt det. Men du kan jo prøve Barnefilm.no

6713715[/snapback]

Ikkje den Sinbad-serien nei, den gjekk på TV2. Veit ikkje kor ein kan få kjøpt den, men den heiter The Adventures of Sinbad. Det gjer kanskje søkinga litt enklare.

 

Redigert: Forresten, skal ikkje seie det om NRK sikkert, har ikkje sett på Etter skoletid nokon gong...

Endret av incanus
Lenke til kommentar
Noen som husker Sinbad sjøfareren som gikk på tv2 andre halvdel av nittitallet ??  :!:  Lurte på : Hvor kan man få kjøpt !

6713550[/snapback]

Har du en Narvesen i nærheten? Der så jeg at de selger doble DVD-pakker med slike filmer for en billig penge. Blant annet hadde de masse mer eller mindre kjente action-tegnefilmer fra 90-tallet.

Lenke til kommentar

En naturlig vekkerklokke er tanken. Hvor mye vann må jeg drikke med en gjennomsnittlig (voksen/mannlig)urinblære for at jeg skal få 7 timer søvn, så våkne for å gå på do, og så stå opp, uten vekkerklokker og det helvetes stresset? Kjøre dehydrert før inntak om kvelden? Ta gradvis 2-3 timer før? Alt innpå 5 min før? 1 liter nok? Dere skjønner tegningen.

Lenke til kommentar

Jeg tror det er veldig vanskelig å time vekking til et gitt tidspunkt bare ved å beregne når man må på do. Det er ørten faktorer som vil påvirke tidspunktet drastisk. F.eks har du spist spekemat kvelden i forrveien? Saltstenger? Godteri? Er det kaldt på soverommet eller ligger man og svetter jeg dehydrert? osv. Det er ørten faktorer som påvirker og selv med samme mengde vanninntak tror jeg tidspunktet for når man føler man må på do kan variere voldsomt. F.eks hva skjer om du går på do kl 04 og glemmer å slå på vekkeklokka i halvsøvne? Eller hva skjer om du ligger og svetter deg dehydrert og ikke får full blære før langt utpå dagen? Jeg tror altså det er en svært upolitelig vekkemetode.

 

Hvis du irriterer deg over å av og til måtte på do en halvtime før vekkerklokka ringer så vil jeg anbefale å drikke godt kvelden i forveien sånn at det skjer omtrent midt på natta i stedet for kanskje litt før du skal stå opp.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...