Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Hvordan 'eksplodert' mener du? En sentrifuge inneholder ikke eksplosiver, så det er litt vanskelig å få den til å eksplodere. Men om du noen gang har sett mythbusters har du kanskje fått med deg at den kan rotere ganske fort om du bare setter på en kraftig nok motor :roll:

Lenke til kommentar
Hvordan 'eksplodert' mener du? En sentrifuge inneholder ikke eksplosiver, så det er litt vanskelig å få den til å eksplodere. Men om du noen gang har sett mythbusters har du kanskje fått med deg at den kan rotere ganske fort om du bare setter på en kraftig nok motor :roll:

6709963[/snapback]

 

Man kan da fritt fylle sentrifugen med hva men vil, eks. Nitroglyserin, og sette den på fullt.

 

De meste går i lufta, bare du legger nok i det :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det vil ikke bli en eksplosjon alikevel, du må ha noe brennbart som brenner godt. Om du gir den nok fart vil den kanskje bli ustabil og den vil bare ødelegge seg selv, kanskje også med et regn av elektriske gnister, men den vil ikke eksplodere. (En eksplosjon defineres vel som en brann med stort trykk innen en viss tid eller noe i den duren, og det skjer bare ikke med å spinne en sentrifuge superduperfort).

 

EDIT:

Fhj: Såklart, men da kan man si at du også er eksplosiv bare du drikker nok Nitro ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Trenger ikke dynamitt for at noe skal eksplodere.

Eksplodere = Noe som brister utover

Implodere = Noe som brister innover

 

Derfor må vel en sentrifuge kunne eksplodere hvis den går så fort rundt at materialet den er laget av ikke klarer å motstå kreftene og derfor går i oppløsning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Eksplodere = Noe som brister utover

Implodere = Noe som brister innover

Du må alikevel ha en viss kraft for at det skal kunne kalles en eksplosjon.

 

http://www.google.com/search?hl=en&q=defin...G=Google+Search

 

* cause to burst with a violent release of energy; "We exploded the nuclear bomb"

 

En sentrifuge vil derfor ikke eksplodere fordi den ikke frigir noe energi om den plutselig går i stykker. Om du knytter en stein til et tau og snur deg fort rundt og deretter slipper steinen har du ikke laget en eksplosjon, samme med en sentrifuge. En eksplosjon kan vel kanskje tenkes på som et trykk inni en beholder idet beholderen ikke lenger kan holde på trykket.

 

(Kan være jeg roter fælt nå, men det er hvertfall slik jeg har forstått det).

Lenke til kommentar
Flodbølge rundt jorden syv ganger?

Vil nå tro at bølgene som møtes på andre siden av kloden utligner hverandre...

6707775[/snapback]

De vil nok forsterke hverandre der i det de passerer hverandre. Men nå er det jo en del land på planeten vår så jeg tror ikke sånne bølger ville gått uhindret rundt planeten og fått muligheten til å møtes i punktet som er nøyaktig på andre siden av jorda i forhold til vulkanutbruddet. Jeg slenger meg på Codename_Paragons antagelse om at det var en trykkbølge som gikk 7 ganger rundt jorda.

 

Det vil ikke bli en eksplosjon alikevel, du må ha noe brennbart som brenner godt. Om du gir den nok fart vil den kanskje bli ustabil og den vil bare ødelegge seg selv, kanskje også med et regn av elektriske gnister, men den vil ikke eksplodere. (En eksplosjon defineres vel som en brann med stort trykk innen en viss tid eller noe i den duren, og det skjer bare ikke med å spinne en sentrifuge superduperfort).

6709996[/snapback]

I kjemien defineres en eksplosjon som en red/oks-forbrenningsprosess med en forbrenningshastighet på ca 10-400 m/s og at det er varme gasser som driver forbrenningsfronten fremover. Dersom red/oks-reaksjonen skjer raskere enn 400 m/s så defineres det som en detonasjon og her er forbrenningsfronten drevet fremover av en sjokkbølge (trykkbølge i lydens hastighet i det aktuelle materialet).

 

* NB. Jeg er ikke helt sikker på at jeg husker tallene rett så korriger meg gjerne.

 

Eksplosjon er i dagligtale ikke nødvendigvis en forbrenningsprosess men kan også være andre ting som utvider seg raskt. F.eks en gassbeholder som sprekker.

Lenke til kommentar
Holder på å installere en liten, gammel oppvaskmaskin, og lurer på om det går greit om slangen til vannutaket går oppover? Noen som vet dette?

6710251[/snapback]

Oppvaskmaskiner og vaskemaskiner har slangen oppover for å holde på vannet i maskinen. Det er en pumpe som fjerner vannet når det skal ut.

Hos meg er slangen til oppvaskmaskinen 3/4 høyde av maskinens høyde.

Lenke til kommentar
Er det Yellowstone du tenker på? Det har ikke skjedd. Det er bare et scenario som er veldig fryktet. Det VIL skje. Om det er om 1 år, 100 år eller 1000.

6707798[/snapback]

 

Mange år siden jeg så programmet, men jeg tror ikke det var Yellowstone. Var noe med fjell rase ut i hav etter implosjon i vulkan på amerikas vestkyst -> stor bølge blablabla. La Simen1 finne ut av det. :wee:

 

Jeg aner iallefall ikke hva jeg snakker om.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...