Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Et nytt snodig spørsmål: Stikksager har (minst) to typer fester av sagbladene: type 1 og type 3. Hvilken type er best og hvorfor? Er f.eks den ene typen "gammeldags" og den andre "ny"?

 

20-4765-1%20sagblad_N.jpg

6705417[/snapback]

Jeg tror egentlig ikke det er noe annet enn at de forskjellige merkene som produserer stikksager har forskjellige fester. F.eks. at man kjøper metallblader som det står er tilpasset Bosch sine fester.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stikksager har (minst) to typer fester av sagbladene: type 1 og type 3. Hvilken type er best og hvorfor? Er f.eks den ene typen "gammeldags" og den andre "ny"?

 

20-4765-1%20sagblad_N.jpg

6705417[/snapback]

 

Vil tippe at type 3 er for saging på tvers av trefibrene og type 1 er for saging langs trefibrene.

6706551[/snapback]

Man sager ikke med bladfestene ;)

Lenke til kommentar
Hva er den største massen som er blitt ved menneskehjelp dyttet/kastet ned i vann med vilje?

6703654[/snapback]

Kanskje sjøsettingen av store båter i gamledager da de ikke brukte tørrdokk. Eller da romstasjonen MIR med vilje ble styrtet i stillehavet.

6704668[/snapback]

 

Spørs definisjonen...

 

Man kan jo tenke seg den flyplassen sør for Tokyo som er midt ute på havet. Lagde en falsk øy bare for flytrafikk. Det er jo en sabla stor masse..

 

Så på en gang eller masse totalt?

Lenke til kommentar
Hva er den største massen som er blitt ved menneskehjelp dyttet/kastet ned i vann med vilje?

6703654[/snapback]

Kanskje sjøsettingen av store båter i gamledager da de ikke brukte tørrdokk. Eller da romstasjonen MIR med vilje ble styrtet i stillehavet.

6704668[/snapback]

 

Spørs definisjonen...

 

Man kan jo tenke seg den flyplassen sør for Tokyo som er midt ute på havet. Lagde en falsk øy bare for flytrafikk. Det er jo en sabla stor masse..

 

Så på en gang eller masse totalt?

6706757[/snapback]

Eller hva med massen fra Eurotunellen mellom England og Frankrike. Den massen ble dumpet på havet.

Lenke til kommentar
Eller hva med massen fra Eurotunellen mellom England og Frankrike. Den massen ble dumpet på havet.

6706780[/snapback]

Eller hva med all slaggmassen som er dumpet i Saudafjorden i et tidsrom på nesten 100 år (hundretusenvis av tonn i året)? Det er en del mål kunstig land som går utover en fjord som er 400 meter dyp på det meste.

 

Nåvel poenget mitt er at vi mennesker har fylt ut så mye land at vi vanskelig kan få oversikten og vite hvor det er dumpet mest.

Lenke til kommentar

Vel, det var jo et eller annet sykt utbrudd i en enorm vulkan borti Amerika en gang, flodbølgen gikk rundt jorder syv ganger elns. Husker programmet på discovery. Var det at halve fjellet raste uti vannet eller noe.. Husker egentlig ikke helt, ikke skyt meg om jeg tar feil. Dette er det ikke mennesker som har gjort though.

Lenke til kommentar
Vel, det var jo et eller annet sykt utbrudd i en enorm vulkan borti Amerika en gang, flodbølgen gikk rundt jorder syv ganger elns. Husker programmet på discovery. Var det at halve fjellet raste uti vannet eller noe.. Husker egentlig ikke helt, ikke skyt meg om jeg tar feil. Dette er det ikke mennesker som har gjort though.

6707665[/snapback]

Er det Yellowstone du tenker på? Det har ikke skjedd. Det er bare et scenario som er veldig fryktet. Det VIL skje. Om det er om 1 år, 100 år eller 1000.

Lenke til kommentar

I spoileren: Et utsnitt fra en tilfeldig spilleautomat som gjerne kunne stått i nærbutikken din.

 

 

spilleautomat8582uq9.jpg

 

 

Under myntinnkastet er 18-årsgrensen forsøkt illustrert ved å skrive "Aldersgrense 18 år" og putte denne infoen i et forbudsskilt likt de vi kjenner fra veiene.

 

Vil ikke all logikk da tilsi at det er selve aldersgrensen som er forbudt, eller er det kun jeg som tenker slik?

Lenke til kommentar
Er fortsatt litt usikker på sympati, empati og antipati. Hva er best å ha/føle for noen? Empati eller sympati? Og hva er antipati? Følte ikke at det sto det jeg ville vite i dokpro-ordboken.

6704367[/snapback]

Wikipedia har endel om dette. Litt enkelt sagt er empati å kunne oppleve fra innsiden til andre mennesker. Empati uten sympati eller etisk kompass er derimot en farlig egenskap.

 

Jeg ser ikke at dette er et enten/eller, en bør absolutt ha begge deler

Lenke til kommentar

Tror dette heller var Krakatoa, der trykkbølgen i luften gikk 7 ganger jorden rundt da endel kubikk kilometer fjellmasse gikk rett til himmels. Utbredelsen av bølger i havene kan jeg ikke huske å ha hørt noe om.

 

Flodbølge rundt jorden syv ganger?

Vil nå tro at bølgene som møtes på andre siden av kloden utligner hverandre...

6707775[/snapback]

Tror heller det tvert imot blir konstruktiv interferens.
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...