Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
nei nei sauer fra australie sier æb og ikke bæ. men særiøst ja jeg tro de forstår hverandre

6698769[/snapback]

Hvorfor skulle de det? Australske sauer kommer opprinnelig fra Europa, men de har levd og utviklet seg der borte i 200år, så det er godt mulig de har en annen måte å kommunisere på.

 

Forresten finnes det også flere raser sauer i Norge, bl.a. vanlig sau ( :tease: ) og fjellsau. Fjellsauer har brun og kortere ull.

Lenke til kommentar
sauer har ikke verbal komunikasjon men komuniserr ved hjelp av kroppspråk og noen lyder. du kan fint forstå kroppspråket og klare og komunisere med en mann fra nederland selvom du ikke kan språket

6698813[/snapback]

Men mennesker kommunikasjonsevne er jo langt mer utviklet en sauers. Uttrykket "dum som en sau" eksisterer jo av en grunn. ;)

 

Dessuten er den sammenlikninga dårlig, for både jeg og en mann fra Nederland har sett mennesker fra alle kanter av verden og de aller fleste mennesker i verden er såpass sosialiserte at de vet hva det vil si å riste eller nikke på hodet. Om man peker ned i munnen, betyr det at man er sulten eller har satt noe i halsen, om man smiler er man glad osv osv. Dette er jo kommunikasjonsmåter sivilserte mennesker (finnes mennesker som lever isolerte fra andre noen steder i verden også) har utviklet i felleskap gjennom mange, mange år.

 

Sauer fra forskjellige kanter av verden har derimot ikke særlig mye kontakt seg i mellom, så derfor kan de ha utviklet slike kommunikasjonsmåter på hver sin måte og kan derfor ha blitt veldig forskjellig.

 

Skal nevnes at dette bare er min teori, men jeg synes den var bra. ;)

Endret av Vegard_
Lenke til kommentar

Sauer kommuniserer instinktvis. Dette ligger latent i sauen, og er noe dyret deler med alle andre sauer. De stammer fra samme opphav og oppfører seg på samme måte selv om de har vært adskilt. Det er mulig de ikke oppfører seg helt likt, men forskjellene er nok ikke større enn at de kan klare seg sammen.

Mennesker kan også kommunisere instinktvis på tvers av språk. Men også her er det små forskjeller som for eksempel at ikke alle kulturer håndhilser eller kysser hverandre på kinnet. Men urkroppspråk som å uttrykke følelser med kroppen og ansiktet er ikke forandret.

 

Edit: Dette kan ikke fastlås med mindre noen gjør studier på det. Hvem tar på seg oppgaven å sette sammen 10 asvlede sauer fra Norge med 10 avlede sauer fra Australia?

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Edit: Dette kan ikke fastlås med mindre noen gjør studier på det. Hvem tar på seg oppgaven å sette sammen 10 asvlede sauer fra Norge med 10 avlede sauer fra Australia?

6700462[/snapback]

Ikke jeg.

 

Det høres ut som en jobb for Mythbusters eller imposteren Brainiac. :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Det høres ut som en jobb for Mythbusters eller imposteren Brainiac. :wee:
Heller braniacs da, det er de som gjør de teite tinga.

 

Forresten vil jeg ha en 51" diesel-powered mythwoofer! (Mythbusters 3x21 :roll: )

Lenke til kommentar
Snedig spørsmål: Hvordan vil det være på dette forumet (Internett for den del) om 30-50 år, når medlemmer dør daglig?

6700506[/snapback]

Det var dagens morbide.

 

Eneste erfaringen, omenn i langt mindre dramatisk omfang, finner du på Usenet News. Etablerte newsgrupper får sin egen kultur med sine faste bidragsytere, og en merker når gamle travere faller fra, og det er trist.

 

Ordene blir igjen, og folk blir husket. Eller som det så godt heter fra Håvamål:

Fe dør, frender dør, du selv dør på samme vis, men ordet om deg vil aldri dø – hvis du vinner et ærefullt ettermæle.
Lenke til kommentar
Snedig spørsmål: Hvordan vil det være på dette forumet (Internett for den del) om 30-50 år, når medlemmer dør daglig?

6700506[/snapback]

Hvorfor tror du de dør daglig?

6701188[/snapback]

Folk dør daglig, det er fakta.

6701222[/snapback]

Neeeheei!

You hlie!

OT:Men bruker her på forumet dør vel ikke daglig.

Lenke til kommentar

En edderkopp fanger en flue, spinner den inn i sånn nett, og tar den med opp til et trygt sted for å spise den. Blir edderkoppen provosert dersom jeg tar byttet hans fra han, like før han begynne å spise, med tanke på alt det arbeidet han har gjort, eller vil den bare glemme det/ikke skjønne hva som har skjedd etc.?

Lenke til kommentar
En edderkopp fanger en flue, spinner den inn i sånn nett, og tar den med opp til et trygt sted for å spise den. Blir edderkoppen provosert dersom jeg tar byttet hans fra han, like før han begynne å spise, med tanke på alt det arbeidet han har gjort, eller vil den bare glemme det/ikke skjønne hva som har skjedd etc.?

6701287[/snapback]

Den vil glemme det.

Lenke til kommentar

Billing info er kredittkortinfo. That's all.

Han må skrive inn nøyaktig slik navnet (og ofte adressen)

slik det er stavet på kredittkortet, nummeret og utløpsdato, og kontrollnr som står helt nederst til høyre på baksiden av kortet.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...