aspstein Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Hvorfor setter TV-kanalene opp lyden i reklamepausene fra det nivået man vil høre på til et ubehagelig høyt lydnivå? Det er jo bare en plage å måtte justere på fjernkontrollen før og etter reklamepausen. Med det samme jeg er inne på det, hvorfor har ulike kanaler ulikt lydnivå? Det er jo bare en plage for oss kanalsurfere. 6668477[/snapback] Det finnes takk og lov TVer som justerer lydnivået ned selv Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Også irriterende at TVNorge skal ha så mye høyere lydnivå enn alle andre kanaler. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 (endret) Det finnes takk og lov TVer som justerer lydnivået ned selv 6671239[/snapback] *followup* Hva heter den funksjonen som gjør at en tv skrur ned lyden ved reklame-pauser ? Endret 14. august 2006 av Ozelot Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Det finnes takk og lov TVer som justerer lydnivået ned selv 6671239[/snapback] *followup* Hva heter den funksjonen som gjør at en tv skrur ned lyden ved reklame-pauser ? 6672180[/snapback] Volum knapp? Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Det finnes takk og lov TVer som justerer lydnivået ned selv 6671239[/snapback] *followup* Hva heter den funksjonen som gjør at en tv skrur ned lyden ved reklame-pauser ? 6672180[/snapback] Volum knapp? 6672367[/snapback] Les hva aspstein skriver også Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Det finnes takk og lov TVer som justerer lydnivået ned selv 6671239[/snapback] *followup* Hva heter den funksjonen som gjør at en tv skrur ned lyden ved reklame-pauser ? 6672180[/snapback] Kommer vel an på hvilket merke det er tror jeg. Og det er langt ifra alle merker TVer det fungerer veldig bra på Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Hvorfor buler egentlig magen ut når vi trekker pusten? Det er jo lungene som fylles med luft, så da burde vel egentlig brystkassa bule mest, men det er jo omvendt, hvorfor? Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Hvorfor buler egentlig magen ut når vi trekker pusten? Det er jo lungene som fylles med luft, så da burde vel egentlig brystkassa bule mest, men det er jo omvendt, hvorfor? 6672860[/snapback] Kanskje innvollene blir presset nedover/utover når lungene fylles med luft. Brystkassen buler ut den også Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Kanskje innvollene blir presset nedover/utover når lungene fylles med luft. Brystkassen buler ut den ogsåJoda, men brystkassen beveger seg bare en tredjedel av hva magen gjør. Er det fordi ribbeina delvis stenger for presset, slik at det dyttes utover ved magen istedetfor? Lenke til kommentar
Sodd Ball Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Hvorfor buler egentlig magen ut når vi trekker pusten? Det er jo lungene som fylles med luft, så da burde vel egentlig brystkassa bule mest, men det er jo omvendt, hvorfor? 6672860[/snapback] Det er ikke slik til meg, brystkassen buler ut mer. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Kanskje innvollene blir presset nedover/utover når lungene fylles med luft. Brystkassen buler ut den ogsåJoda, men brystkassen beveger seg bare en tredjedel av hva magen gjør. Er det fordi ribbeina delvis stenger for presset, slik at det dyttes utover ved magen istedetfor?6672891[/snapback] Ja, jeg tror det er sånn fordi magen er mykere enn ribbena og dermed presses lettere ut. Man kan jo prøve å trekke pusten dypt og så trekke inn magen før man slipper luften ut igjen. Da vil brystkassa bule mer ut, eller man vil bøye ryggen bakover for å gjøre mer plass mellom brystkassa og mageregionen. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Kanskje innvollene blir presset nedover/utover når lungene fylles med luft. Brystkassen buler ut den ogsåJoda, men brystkassen beveger seg bare en tredjedel av hva magen gjør. Er det fordi ribbeina delvis stenger for presset, slik at det dyttes utover ved magen istedetfor?6672891[/snapback] Ja, jeg tror det er sånn fordi magen er mykere enn ribbena og dermed presses lettere ut. Man kan jo prøve å trekke pusten dypt og så trekke inn magen før man slipper luften ut igjen. Da vil brystkassa bule mer ut, eller man vil bøye ryggen bakover for å gjøre mer plass mellom brystkassa og mageregionen. 6673265[/snapback] Det kommer vel annpå hvordan man puster. Det er ikke noe problem å bare puste med "magen" eller bare brystet eller begge deler samtidig. Lungene utvider seg mye og man har jo såpass kontroll at luften "plasserer" seg der man vil. Er bare å prøve så ser man fort at det ikke er noe problem å få magen til å ikke bule ut i det hele tatt... Lenke til kommentar
AlleDager Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Hva er det mest brukte ordet i verden? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Hva er det mest brukte ordet i verden?Må vel bli "the". Kilde Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Hva er det mest brukte ordet i verden?Må vel bli "the". Kilde 6673496[/snapback] Men ved å bruke engelsk stå utestenger du jo hele kinas befolkning (vel nesten da). Kinesisk skriftlig og kinesisk muntlig er jo forøvrig to forskjellige ting så spørsmålet blir da om man snakker muntlig eller skriftlig språk...? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Men engelsk er vel uansett det mest utbredte talespråket? Samme hvor du reiser så kommer du veldig langt med engelsk tale, og veldig mange land lærer opp barn til engelsk i skolen. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Men engelsk er vel uansett det mest utbredte talespråket? Samme hvor du reiser så kommer du veldig langt med engelsk tale, og veldig mange land lærer opp barn til engelsk i skolen. 6673543[/snapback] Men veier virkelig engelsk opp for alle kinesere som skriver på samme måte? Er det noen som har noen tall på hvor mange som kan engelsk vs. hvor mange kinesere det er f.eks.? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Så vidt jeg husker er det Engelsk som er det mest talte språket i verden (målt i antall personer) når man regner med folks 2. språk, 3. språk osv, men at kinesisk mandarin er det som er mest talt som morsmål, også målt i antall personer). Siden folk stort sett prater morsmålet sitt og skjeldnere bruker sine andre språk vil jeg tippe at kinesisk er mer talt (i antall ord) enn engelsk. Spørsmålet er bare om de har noen ord i sitt språk som er bortimot like vanlig som ordet "the" i engelsk. Redigert, jeg burde selvfølgelig søkt :doh: Liste over antall med morsmål og antall inkludert 2. språk: http://www.mongabay.com/indigenous_ethnicities/languages/ Jepp, jeg tok grundig feil.. Lenke til kommentar
AlleDager Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Mandarin er det språket flest snakker. Men det mest brukte ordet er hey Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 14. august 2006 Del Skrevet 14. august 2006 Da lurer jeg på en ting til, hvorfor kalles språket "mandarin"? Mandarin forbinder jeg med jul liksom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg