Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor setter TV-kanalene opp lyden i reklamepausene fra det nivået man vil høre på til et ubehagelig høyt lydnivå? Det er jo bare en plage å måtte justere på fjernkontrollen før og etter reklamepausen. :(

 

Med det samme jeg er inne på det, hvorfor har ulike kanaler ulikt lydnivå? Det er jo bare en plage for oss kanalsurfere.

Lenke til kommentar
Hvorfor setter TV-kanalene opp lyden i reklamepausene fra det nivået man vil høre på til et ubehagelig høyt lydnivå? Det er jo bare en plage å måtte justere på fjernkontrollen før og etter reklamepausen. :(

6668477[/snapback]

 

Det handler vel bare om blikkfang.

 

HEI DU SER PÅ TV2!!! VI HAR FILMER DU LIKER!!

 

Egentlig ganske grusomt.

Lenke til kommentar
Hvorfor setter TV-kanalene opp lyden i reklamepausene fra det nivået man vil høre på til et ubehagelig høyt lydnivå? Det er jo bare en plage å måtte justere på fjernkontrollen før og etter reklamepausen. :(

 

Med det samme jeg er inne på det, hvorfor har ulike kanaler ulikt lydnivå? Det er jo bare en plage for oss kanalsurfere.

6668477[/snapback]

Lyden er - tro det eller ei - like høy rent teknisk, men derimot komprimert på en måte som oppfattes som høyere for det menneskelige øre.

 

For spesielt interesserte: http://www.propaganda-as.no/emneomrader/re.../art314152.html :)

Lenke til kommentar

På en varm sommerdag sitter jeg ofte med ei kald flaske (vann) ved siden av meg, gjerne inne. Flaska blir jo ganske fort varm, men hjelper det egentlig å sette den foran en bordvifte?

 

Når den bare står der blir jo luften rundt den nedkjølt, og dermed blir ikke flasken like fort varm ville jeg tro.. Men samtidig står jo ikke luften helt i ro, så den kalde luften blir ikke ved flasken. Setter jeg flasken foran en bordvifte blåser den jo varm luft på flasken, men samtidig fjerner den varmen fra flasken? Eller varmer luften opp flasken?

Lenke til kommentar
På en varm sommerdag sitter jeg ofte med ei kald flaske (vann) ved siden av meg, gjerne inne. Flaska blir jo ganske fort varm, men hjelper det egentlig å sette den foran en bordvifte?

 

Når den bare står der blir jo luften rundt den nedkjølt, og dermed blir ikke flasken like fort varm ville jeg tro.. Men samtidig står jo ikke luften helt i ro, så den kalde luften blir ikke ved flasken. Setter jeg flasken foran en bordvifte  blåser den jo varm luft på flasken, men samtidig fjerner den varmen fra flasken? Eller varmer luften opp flasken?

6668696[/snapback]

Temperaturen i lufta er den samme om lufta er i bevegelse eller ikke. Luft i bevegelse føles kjøligere for oss mennesker fordi vi har en kroppstemperatur som er som regel høyere enn lufttemperaturen og dermed kjøles mer ned mot lufttemperaturen når det blåser. I tillegg svetter vi for å kjøle ned kroppen, og rask utskiftning av lufta vil hjelpe på svetteprosessen med å kjøle oss ned.

 

Når det blåser på flaska så vil temperaturen i flaska nærme seg lufttemperaturen raskere enn om lufta hadde stått stille rundt den. Isolasjonsmaterialer som f.eks glava fungerer faktisk ved å holde lufta mest mulig i ro. Helt stillestående luft isolerer svært bra. Vind vil altså varme opp flaska raskere enn uten vind.*

 

* Det finnes en smart teknikk som faktisk kjøler flaska ved hjelp av vind. Hvis man surrer en våt klut rundt flaska og setter den forran en vifte, og det samtidig er lav luftfuktighet så vil vannet fra kluten fordampe. Fordampning krever energi akkurat som når man koker bort vann. Fordampningsenergien taes fra den termiske energien i vannet, kluten og lufta. Når termisk energi "fjernes" så synker temperaturen. I praksis kan man kjøle ned ting til ca 5-20 under lufttemperaturen avhengig av hvor lenge man holder på, luftfuktigheta og en del andre faktorer.

Lenke til kommentar

ista satt jeg å venta på noe, hadde tilfeldigvis en tråd ved meg. jeg tok den og snurret så stramt og hardt jeg kunne rundt pekefingeren opp til det øverste leddet, resultatet var at den hovnet opp og ble blå på toppen mens jeg hadde tråden rundt. er det fordi blodet blir presset oppover? det gjorde egentlig litt vondt. og hva ville skjedd hvis jeg stakk meg i fingeren når fingeren var i den tilstanden?

Endret av Spazz
Lenke til kommentar
ista satt jeg å venta på noe, hadde tilfeldigvis en tråd ved meg. jeg tok den og snurret så stramt og hardt jeg kunne rundt pekefingeren opp til det øverste leddet, resultatet var at den hovnet opp og ble blå på toppen mens jeg hadde tråden rundt. er det fordi blodet blir presset oppover? det gjorde egentlig litt vondt. og hva ville skjedd hvis jeg stakk meg i fingeren når fingeren var i den tilstanden?

6669639[/snapback]

 

Du hadde blødd...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...