Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvordan i alle dager det går ann og sende data trådløst

6657734[/snapback]

Veeeldig enkelt sagt fordi det er lett å finne masse informasjon om temaet:

 

Et osilerende eletrisk felt i en leder (antenne) sender ut fotoner på en kontrollert frekvens. Det eletromagnetiske feltet beveger seg med lyshastigheten gjennom luft, vakum og solid materie. På mottaker siden er det satt opp en antenne med konstruksjon for å motta signaler på den frekvensen og det elektromagnetiske feltet induserer strøm i den. Modulasjonen av det eletriske signalet mottatt kan så "oversettes" til dataene som ble sendt.

 

Andre typer trådløs kommunikasjon virker på andre måter, som f.eks IR (infrarød) overføring gjennom IrDA eller fra en fjernkontroll fungerer ved at en diode blinker ut et infrarødt "lys" (forsatt bare elektromagnetisk felt) i en fokusert rettning. På mottakersiden er det en fotodiode som det blir dannet spenning over når EM stråling i rett frekvens treffer og blinkingens frekvens blir så tolket.

Lenke til kommentar
Er det farlig å spise rått kjøtt? Om det er tilfelle, hva kan konsekvensene være?

6651561[/snapback]

 

Etter hva jeg har hørt kan det minske risikoen for prostata kreft, noe svært mange menn får.

6652681[/snapback]

Ikke så mye vits i å minske risikoen for prostatakreft om man dør av salmonella, e-coli osv.

6657898[/snapback]

 

Og hvertfall ikke vits når man kan onanere, noe som også minsker risikoen for prostatakreft.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Finnes det en måleenhet for fasthet? Isåfall, hvordan kan man da måle hvor fast eller flytende noe er? Hvor flytende er vann for eksempel, og er det noe som er mer flytende enn vann (det må det jo nesten være)?

Lenke til kommentar
For å si det sånn, så kan vi si den skal bøyes av et menneske, for å gjøre det enklere å forklare.

 

Utfordringen for dette "mennesket" er altså å bøye denne stangen, men den trenger ikke å være en meter lang med litt tykkelse, gjerne 10 cm og tynn, men sterk som fy!

6657986[/snapback]

Det skal bøyes av et menneske og samtidig være sterkt som fy?

Steike ta, hvor sterk er denne personen?

Lenke til kommentar
Finnes det en måleenhet for fasthet? Isåfall, hvordan kan man da måle hvor fast eller flytende noe er? Hvor flytende er vann for eksempel, og er det noe som er mer flytende enn vann (det må det jo nesten være)?

6658888[/snapback]

 

På olje er det det.

 

De bruker somregel WT som benevnelse, men det er litt forskjellig her i europa og i usa.

 

Husker ikke helt, men det er vel noe slikt som at hvis du har 30.000 wt i europa, så har du 30 wt i usa, og det er samme olje, men igjen, ikke helt sikker.

Lenke til kommentar
For å si det sånn, så kan vi si den skal bøyes av et menneske, for å gjøre det enklere å forklare.

 

Utfordringen for dette "mennesket" er altså å bøye denne stangen, men den trenger ikke å være en meter lang med litt tykkelse, gjerne 10 cm og tynn, men sterk som fy!

6657986[/snapback]

Det skal bøyes av et menneske og samtidig være sterkt som fy?

Steike ta, hvor sterk er denne personen?

6658948[/snapback]

 

Sterk nok ;)

Lenke til kommentar
Redigert: Ca hvor mange prosent er sake?

6658061[/snapback]

Rundt 15%:

http://www5b.biglobe.ne.jp/~izmibasi/eng/enghome.html

6659073[/snapback]

IKKE drikk sake, det er ikke for sarte sjeler (dette er for japanere).

Var en her som mente det var 15%, men det tviler jeg på.

 

Slik serveres sake:

Man får ett lite glass sake (som er blankt), man får ett dobbelt så stort glass vann (tilsammen blir dette ett vanlig glass på ca 2dl).

Og når man blander dette blir det helt kritthvitt, nesten like hvitt som melk!! (mulig det er 15% etter at det er ferdigblandet)

Har man drukket en del fra før samme kvelden som man prøver en sake vær oppmerksom:

Du kan gå i bakken, du kan få black-out og det er godt mulig du spyr. -Selv har jeg fått black-out.

Det er også ganske stramt på smak, smaken er en helt egen så jeg finner ikke noe å sammenligne med men den kjennes kanskje like stram ut som whisky (dette er etter at sake er blandet ut).

 

EDIT: Men sake er bortimot nasjonal drikken i japan, så det finnes mange typer, og mange måter og drikke den på. -Men vær generelt sett forsiktig med japanske drikker ;)

Endret av Kong Basse
Lenke til kommentar

En ting jeg lurer på: Hvor fort kan man kjøre på autobahn'en?

De raskeste bilene med skilter på går i dag i ca 380-400km/t, og det finnes flere konkurenter til tittelen "verdens raskeste bil", dette er Koeningsegg, Ferrari Enzo, Bugatti m.fl -De raskeste mototsyklene med skilt går i over 300km/t.

 

Men det å lage en bil som går tildels mye raskere enn dette er ikke særlig vanskelig (så lenge pris ikke er ett tema), til sammenligning går de raskeste dragrace bilene (disse superlange bilene med "sykkelhjul" fremme) i imponerende 0-500 på langt under 10sek -Nå har jeg ikke så god greie på dragrace, men disse bilene kjører over hele banen på godt under 10 sek (mulig det er så lite som 6-7 sek), og da er de oppe i over 500km/t.

 

Så begynner vi å nærme oss spørsmålet til dere som har kjørt i raske biler på autobahn, selv har jeg bare kjørt der i buss, så jeg vet ikke:

 

-Om man lager en bil som går i 8-900km/t slik at det ikke lenger er bilen som er begrensningen på farten, hvor fort ville det la seg gjøre å kjøre på autobahn på en dag med vanlig trafikk?

Lenke til kommentar
IKKE drikk sake, det er ikke for sarte sjeler (dette er for japanere).

Var en her som mente det var 15%, men det tviler jeg på.

 

Slik serveres sake:

Man får ett lite glass sake (som er blankt), man får ett dobbelt så stort glass vann (tilsammen blir dette ett vanlig glass på ca 2dl).

Og når man blander dette blir det helt kritthvitt, nesten like hvitt som melk!!  (mulig det er 15% etter at det er ferdigblandet)

Har man drukket en del fra før samme kvelden som man prøver en sake vær oppmerksom:

Du kan gå i bakken, du kan få black-out og det er godt mulig du spyr. -Selv har jeg fått black-out.

Det er også ganske stramt på smak, smaken er en helt egen så jeg finner ikke noe å sammenligne med men den kjennes kanskje like stram ut som whisky (dette er etter at sake er blandet ut).

 

EDIT: Men sake er bortimot nasjonal drikken i japan, så det finnes mange typer, og mange måter og drikke den på. -Men vær generelt sett forsiktig med japanske drikker ;)

6659336[/snapback]

 

Sludder og vås Basse..

 

Først og fremst: Saker ER og nasjonaldrikken i Japan. Sake er laget av fermentert ris i all hovedsak, på samme måte som rødvin er laget av fermenterte druer. Man klarer max å få en konvensjonell sake opp til en 17/18%, -det er en begrensing i fermenteringsprosessen. Men det er vanlig at de ligger rundt 15%.

 

Sake slik de fleste av oss kjenner den serveres til mat, og serveres varm til bla. Teppanyaki og Sushi/Sashimi.

 

Nå finnes det typer Sake som er 'spritet' opp til 25%, men disse drikker man ikke til mat. Det finnes nok brennevin som er brent på Sake, og det er sikkert det du har vert ute for Basse.

Om du bestiller Sake på en Japansk resturant kan du være brennsikker på at du får servert risvin med en styrke på max 18%.

 

Å være forsiktig med Japanske drikker -Tull og tøv.. Det er da ikke noe spesielt med dem. :p Ikke det jeg har erfart ihvertfall, og jeg har hatt min del turer på land i Japan i min sjømannskarriære. Osaka, Kobe, Saganoseki og Yokohama :D

Lenke til kommentar
Klippede hjørner, cut-out og hole-punch ble brukt for å markere at det ikke var et fullpris produkt. Restlager-/rabattmarkering. Disse ble også solgt på hjemmemarkedet.

6627049[/snapback]

Sorry for at jeg ikke fikk svaret med meg, men det ble postet så mange innlegg før jeg fikk sjekket.

 

Mulig det er rabattmerking ja, men saken er den at det dreide seg om absolutt alle plater som ble eksportert fra USA til i hvertfall Norge.

Tanken som streifet meg var at de gjorde dette for å senke affeksjonsverdien, slik at import ikke skulle svare seg. Altså et krav fra europeiske plateprodusenter. Det blir jo stadig stukket kjepper i hjulene, eksempelvis DVD-soner. Vi husker vel alle også at Japan hadde en annen Nintendo-versjon med kassetter i helt annet format som ikke passet Europeiske Nintendoer.

6644824[/snapback]

 

Det er jo fordi det var parallell-import, ble ikke platebutikker som solgte disse bortimot boikottet av norske plateselskaper i en periode ? Det er jo selvsagt mulig at norske plateselskaper ville sikre seg mot at importen skulle kunne forveksles med deres egne utgivelser. Jeg tviler på at affeksjonsverdien har noe med det å gjøre, platecoverfetisj har aldri vært særlig utbredt blant folk flest.

 

Det er nok økonomi, kan være relatert til rabatter, avgiftsrefusjon før eksport eller sikring mot at eksporterte varer skal bli re-importert og solgt som ordinær vare.

Lenke til kommentar
til sammenligning går de raskeste dragrace bilene (disse superlange bilene med "sykkelhjul" fremme) i imponerende 0-500 på langt under 10sek -Nå har jeg ikke så god greie på dragrace, men disse bilene kjører over hele banen på godt under 10 sek (mulig det er så lite som 6-7 sek), og da er de oppe i over 500km/t.

 

 

Verdensrekorden er noe sånt som 0-550 km\t, 0-402 meter, på 4.6 sekunder, tar jeg ikke helt feil.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...