reds Skrevet 30. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) [...]http://www.labmed.com.ua/Doc/SH/kapilar.jpg 6585290[/snapback] Ah, takk. Nå kan jeg sove rolig. Endret 30. juli 2006 av Marius E Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 30. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2006 Hvordan kan en mobil eksplodere? Altså, ett batteri på mellom 2-5V kan vel ikke lage store eksplosjonen? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 30. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2006 Hvilken IR-mottager virker med Xbox 360 Media Remote? Skal altså koble den til PCen. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2006 Hvordan kan en mobil eksplodere?Altså, ett batteri på mellom 2-5V kan vel ikke lage store eksplosjonen? 6586345[/snapback] Joda, det kan nok det: http://www.theinquirer.net/default.aspx?article=33337 Se spesielt linken "read this" i 4. avsnitt hvis du er interessert i litt dypere info om kjemien bak eksploderende batterier. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 30. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2006 Er gravitasjon raskere enn lysets hastighet? Er det en slags kjedereaksjon? Hvordan kan f.eks. jorda reagere på sola som er sinnsykt langt unna, og skjer dette da altså raskere enn lysets hastighet. Si at sola forsvant, ville da jorda slutte å gå i bane umiddelbart, eller ville den fortsette å dreie i sirkel en stund til? Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 30. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2006 jeg har et lignende spørsmål som det over: hva hadde skjedd hvis jorda plutselig fløy utrolig fort en retning? (ikke mot sola) ville vi merket noe? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 30. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2006 Er gravitasjon raskere enn lysets hastighet? Er det en slags kjedereaksjon? Hvordan kan f.eks. jorda reagere på sola som er sinnsykt langt unna, og skjer dette da altså raskere enn lysets hastighet. Si at sola forsvant, ville da jorda slutte å gå i bane umiddelbart, eller ville den fortsette å dreie i sirkel en stund til? 6586410[/snapback] Den vil nok ikke gå i bane, men gå rett frem tror jeg. Lenke til kommentar
Rata101 Skrevet 30. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2006 (endret) Jeg er allerede klar over at jorda ville gå rett frem hvis den ikke hadde en sol å gå i bane rundt. Spørsmålet mitt er om jorda ville fortsette sin bane en liten stund etter at sola (helt hypotetisk) plutselig forsvant pga. den enorme avstanden mellom jorda og sola. Lyset fra sola bruker jo noe sånt som 8 minutter på å nå frem til jorda, så ville da jorda fortsette i bane i 8 minutter før den gikk ut av bane siden lysets hastighet visstnok er det raskeste i universet? [Edit] Eller, hvis du vil: Er effekten av gravitasjon raskere enn lysets hastighet. Endret 30. juli 2006 av Rata101 Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 30. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2006 Jeg er allerede klar over at jorda ville gå rett frem hvis den ikke hadde en sol å gå i bane rundt. Spørsmålet mitt er om jorda ville fortsette sin bane en liten stund etter at sola (helt hypotetisk) plutselig forsvant pga. den enorme avstanden mellom jorda og sola. Lyset fra sola bruker jo noe sånt som 8 minutter på å nå frem til jorda, så ville da jorda fortsette i bane i 8 minutter før den gikk ut av bane siden lysets hastighet visstnok er det raskeste i universet? [Edit] Eller, hvis du vil: Er effekten av gravitasjon raskere enn lysets hastighet. 6586519[/snapback] Tror nok det kommer til a ta en tid før jorda oppdager at den ikke har noe å gå i bane rundt. Lenke til kommentar
nr.4 Skrevet 30. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2006 [Edit] Eller, hvis du vil: Er effekten av gravitasjon raskere enn lysets hastighet. 6586519[/snapback] Man vet ikke! Har imidlertid fått inntrykk av at mange fysikere tror at gravitasjonseffekten har lik / tilnærmet lik hastighet som lyset. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 30. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2006 While current observations do not yet provide a direct model-independent measurement of the speed of gravity, a test within the framework of general relativity can be made by observing the binary pulsar PSR 1913+16. The orbit of this binary system is gradually decaying, and this behavior is attributed to the loss of energy due to escaping gravitational radiation. But in any field theory, radiation is intimately related to the finite velocity of field propagation, and the orbital changes due to gravitational radiation can equivalently be viewed as damping caused by the finite propagation speed. (In the discussion above, this damping represents a failure of the "retardation" and "noncentral, velocity-dependent" effects to completely cancel.) The rate of this damping can be computed, and one finds that it depends sensitively on the speed of gravity. The fact that gravitational damping is measured at all is a strong indication that the propagation speed of gravity is not infinite. If the calculational framework of general relativity is accepted, the damping can be used to calculate the speed, and the actual measurement confirms that the speed of gravity is equal to the speed of light to within 1%. (Measurements of at least one other binary pulsar system, PSR B1534+12, confirm this result, although so far with less precision.) http://math.ucr.edu/home/baez/physics/Rela...grav_speed.html Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 30. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 30. juli 2006 Som de fleste vet, så suger en flott blod. Det jeg lurer på er: Hva vil skjer om jeg lar den ene flotten jeg fant på låret, leve ? Vil den dø av alderdom når den er full av blod ? Slipper taket når den er full ? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2006 (endret) Slipper taket når den er full ?Tror flotten er slik at den bare blir hengende og fordøye blodet, og når den er sulten igjen så tar den seg en ny slurk. Tror kanskje de slipper taket og går videre til noe nytt etterpå, derfor er det ikke så heldig å la den henge der pga. infeksjoner og slikt. Endret 31. juli 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
blla Skrevet 31. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2006 Som de fleste vet, så suger en flott blod. Det jeg lurer på er: Hva vil skjer om jeg lar den ene flotten jeg fant på låret, leve ? Vil den dø av alderdom når den er full av blod ? Slipper taket når den er full ? 6587012[/snapback] Flotten som satt på låret ditt var en hunn (det er kun hunnene som suger blod) etter hvert kommer det en hann-flott og biter seg fast bak på hunnen. Når hunnen er helt full av blod vil den slippe taket, gå i skjul, og bruke blodet ditt til å lage en hær av nye baby-flott Lenke til kommentar
Snorre Skrevet 31. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2006 Plukk den vekk med en pinsett. Grill den med en lighter! Og så stikker du på legevakten og desinfiserer såret. Du har ikke lyst til å bli sjuk av flått. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 31. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2006 Plukk den vekk med en pinsett. Grill den med en lighter! Og så stikker du på legevakten og desinfiserer såret. Du har ikke lyst til å bli sjuk av flått.Du glemte å si at du skal smøre den inn med smør eller noe lignende først slik at den slipper taket. Dersom du bare river den ut kan hodet sitte igjen i såret. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 31. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2006 Plukk den vekk med en pinsett. Grill den med en lighter! Og så stikker du på legevakten og desinfiserer såret. Du har ikke lyst til å bli sjuk av flått.Du glemte å si at du skal smøre den inn med smør eller noe lignende først slik at den slipper taket. Dersom du bare river den ut kan hodet sitte igjen i såret. 6589277[/snapback] Vi har egen flått-klype til kattene, og jeg har aldri blitt syk av flott, selv om jeg har hatt en del(kattene inklusiv). Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 31. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2006 Er gravitasjon raskere enn lysets hastighet? Er det en slags kjedereaksjon? Hvordan kan f.eks. jorda reagere på sola som er sinnsykt langt unna, og skjer dette da altså raskere enn lysets hastighet. Si at sola forsvant, ville da jorda slutte å gå i bane umiddelbart, eller ville den fortsette å dreie i sirkel en stund til? 6586410[/snapback] Den vil nok ikke gå i bane, men gå rett frem tror jeg. 6586485[/snapback] Nå har jeg tenkt litt ... .... Kanskje det er et spørsmål som ikke kan besvares fordi det inneholder umulige fakta? Noe som plutselig bare forsvinner!!? Solen KAN forsvinne i et sort hull, men det skjer ikke på et øyeblikk og solens påvirkning på andre planeter vil bli erstattet av det sorte hullets tiltrekning. Gravitasjonen kan kanskje avta, men igjen er dette noe som vil skje over tid. Uansett så vil jeg tro at gravitasjonen ikke er umiddelbar, men har en fart den beveger seg i. Kanskje den ikke en gang har en bestemt hastighet å bevege seg i... Jeg aner ikke. Jeg bare tenker høyt. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 31. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2006 Nå har jeg tenkt litt ... .... Kanskje det er et spørsmål som ikke kan besvares fordi det inneholder umulige fakta? Noe som plutselig bare forsvinner!!?Solen KAN forsvinne i et sort hull, men det skjer ikke på et øyeblikk og solens påvirkning på andre planeter vil bli erstattet av det sorte hullets tiltrekning. Gravitasjonen kan kanskje avta, men igjen er dette noe som vil skje over tid. Uansett så vil jeg tro at gravitasjonen ikke er umiddelbar, men har en fart den beveger seg i. Kanskje den ikke en gang har en bestemt hastighet å bevege seg i... Jeg aner ikke. Jeg bare tenker høyt. 6590467[/snapback] Hva om solen minstet sin gravitet ? Lenke til kommentar
Liquid_Crystal Skrevet 31. juli 2006 Rapporter Del Skrevet 31. juli 2006 Jeg har et lite problem her som jeg støtte borti når jeg skulle kjøpe et par avstivere til en skillevegg i et garderobeskap jeg pusser opp. Jeg og pappa var nede for å se på plank (noe lignende av den dimmen som brukes til spikerslag inni veggen). Den første planken er vel omlag 5 m lang og jeg drar fram den for å se hvor mye støtte den vill gitt. Pappa ta planka og legger den slik at den ene enden ligger mot gulvet, han plasserer punktet hvor vi skal kutte planka for å få den til å passe inni skapet (på 2,36 m fra enden som ligger mot gulvet) oppå en slags arbeidsbenk i lokalet slik at vi får testet hvor stiv den er med den lengden den skal ende opp i. her kommer dilemmaet: jeg mener at for å få riktig resultat av hvor stiv planken er, må vi holde fast resten av planken så den ikke beveger seg forbi punktet på benken (altså at planken "strekker seg" der vi har målt opp hvor lang den skal være). Pappa mener at den ikke kommer til å gli noe og at vi bare kan gi press på den. Hva mener dere? Han som lurker i skyggene - LC PS: drar til en kammerat og sjekker tråden om ca 15 min. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg