Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det Finnes Også En Annen Ting Som Trolig Ville Gitt Strykkarakter På Norskeksamen, Dersom Man Skrev På Den Måten. :p

6583309[/snapback]

Huh? Hva? Skjønner ikke hva du snakker om...

:p

----------

Hvorfor kommer jeg alltid på så mange morsomme, og snedige spørsmål idet jeg skal sove, men ingen akkurat nå?

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
er det harry å ha klistret denne setningen på bilen din?

"flau over bil, stolt over penis"

6579910[/snapback]

Harry, definitivt.

Ta heller denne: Jeg er tynn og mye lykkeligere enn deg, din feite jævel! (Hentet fra Lambertseterrevyen et eller annet år.)

:cool:

Lenke til kommentar

6579910[/snapback]

Harry, definitivt.

Ta heller denne: Jeg er tynn og mye lykkeligere enn deg, din feite jævel! (Hentet fra Lambertseterrevyen et eller annet år.)

:cool:

6583577[/snapback]

Og det er ikke harry? :)

Lenke til kommentar

6579910[/snapback]

Jeg vil heller si barnslig....men det finner du raskt ut etter noen dager\uker med klistremerket på bilen.

6583511[/snapback]

det var klistret på en Opel Vectra eg var å såg på i går :tease:

Endret av vegis
Lenke til kommentar

Hvorfor er det sånn i Windows Moviemaker at man bare kan importere ett og ett filmklipp og ha dem i "Samling"? Importerer jeg flere samtidig, får jeg bare opp det siste i rekken.

Kunne ha flere der før i allefall. :ermm:

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

Ah, lenge siden jeg har lest førsteposten da... :roll:

Men jeg har et glass med spiralsugerør på. Det kommer ut i bunnen og snurrer rundt glasset og litt over toppen. Hvorfor er alltid væsken i sugerøret høyere enn det i glasset? Altså at står høyere opp i lufta inni sugerøret enn i glasset?

Endret av Marius E
Lenke til kommentar

Marius E: Det kommer av vannets overflatespenning og noe som heter kapillæreffekten. Det er den samme effekten som trekker vann opp i f.eks et stykke papir som stikkes ned vann selv om tyngdekraften skulle tilsi at vannet ikke ville bevege seg oppover. Vannets overflatespenning er altså drivkraften som trekker det oppover.

Kapillæreffekten kan du se i et vanlig glass vann. Ved kantene ser det ut som vannet klamrer seg fast til veggene og lager en liten bue oppover mot veggen av glasset. I midten av glasset er det en stor flat overflate. Jo mindre diameteren på glasset er jo mindre blir den flate overflata i modten og jo større prosentandel av overflaten i glasset er trukket oppover langs veggene. Når diameteren blir veldig liten, f.eks under 5mm så er det ikke lengre noe areal i midten som er flatt. Så og si alt vannet klenger seg oppover langs veggene. Ved ennå mindre diameter, f.eks 2mm så trekkes alt vannet et godt stykke oppover veggene. Det er nok dette du har i sugerøret ditt. Ved ennå mindre diametere, under 1mm kan vannet trekkes flere centimeter oppover.

Her er bilde av et lite "eksperimentglass" der man kan observere at kapillæreffekten trekker vannet lengre oppover jo smalere røret er.

kapilar.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva er egentlig poenget med en vaskeball (en slik gummiball du heller vaskepulveret i og putter i vaskemaskinen). Vet slike ble brukt i eldre maskiner, men hvilken nytte gjor de? Pulveret renner jo ut av ballen med en gang trommelen spinner, så hvorfor ikke bare ta pulveret rett i maskinen?

Lenke til kommentar
Hva er egentlig poenget med en vaskeball (en slik gummiball du heller vaskepulveret i og putter i vaskemaskinen). Vet slike ble brukt i eldre maskiner, men hvilken nytte gjor de? Pulveret renner jo ut av ballen med en gang trommelen spinner, så hvorfor ikke bare ta pulveret rett i maskinen?

6585626[/snapback]

De er beregnet til tøymykner så vidt meg bekjent. Ellers er de praktiske til å måle opp pulvermengde :)
Lenke til kommentar

6579910[/snapback]

Jeg vil heller si barnslig....men det finner du raskt ut etter noen dager\uker med klistremerket på bilen.

6583511[/snapback]

Det virka passelig harry ja ;)

Mye bedre med denne jeg så på i bakruta på en bil en gang :)

Stolt over at du holder følge med meg?

bare vent til jeg setter den i 2'e gir :!:

Stod bakpå en svær bil med en del hester :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...