Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis sola skulle miste gravitasjonen så ville alle planetene i bane fortsette rett frem i den retningen de hadde da gravitasjonen forsvant, MEN det skjer ikke med en gang gravitasjonen forsvinner. Jorda ville holdt banen i 8 minutter og 20 sekunder etter at solgravitasjonen forsvant på sola fordi gravitasjon "beveger" seg like fort som lyset.

6558672[/snapback]

At hastigheten på gravitasjonskraften er lik lysets hastighet er fortsatt bare en uprøvd teori. Kanskje det stemmer, kanskje ikke.

 

Ellers kan jordas stabile bane sees på som en rulett der ei kule triller langs kanten selv om tyngdekraften kunne trukket den nedover mot midten. Se for deg en stor tallerken/skål der ei kule triller i en sirkulær bane langs kanten selv om skåla er dypere på midten. I teori og praksis vil nok dette forsøksoppsettet vare ganske kort fordi friksjon senker kulas hastighet slik at kula triller nærmere og nærmere sentrum av skåla og til slutt stopper opp i bunnen av skåla. Jorda "triller" langs solas tyngdefelt på samme måte, men til forskjell er det ingen friksjon som bremser jorda og gjør at baneradien blir mindre og mindre. Derfor har jorda holdt omtrent samme bane i 5 milliarder år og trolig vil fortsette med det de neste 5 milliarder årene.

 

Satelitter rundt jorda (geostasjonær bane) sirkler på samme måte langs "kanten" av jordas tyngdefelt, men bremses litt på grunn av friksjon med den ekstremt tynne atmosfæren som er der. Dvs. at de mister banehøyde og til slutt vil falle ned om de ikke har rakettkraft til å løfte seg tilbake i banen igjen. Jo lengre ned de faller jo mer atmosfærisk friksjon og raskre fall. Normalt flyttes satelitter opp i banen hvert tiår (hvis de ikke har rakettkraft til å holde seg stabil der av seg selv).

 

Jorda triller ikke ut av solas tyngdefelt fordi det er "oppoverbakke". Dvs. at jorda mister kinetisk energi (hastighet) om den prøver å flytte seg utover. Den totale kinetiske energien er ikke nok til å rive den ut av solas tyngdefelt.

 

Men skjeve baner er fult ut mulige. Dvs at avstanden til sola øker og minker som en sinusfunksjon. Plutos bane er skjev på denne måten. dvs ellipseformet. Kometer også. Jordas avstand til sola er ganske konstant, men det er også en liten ellippseform her. Jorda er vel noen prosent lengre unna sola når det er vinter på den nordlige halvkule enn når det er vinter på den sørlige halvkule. (om jeg husker rett)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Husker vi hadde om dette på VK1 da vi hadde om satellitter. Den geostasjonære banen er det punktet hvor jordens tyngdekraft og slyngkraften utover blir utjevnet. Blir vel på samme måte som en drakamp, hvis personene i hver ende på tauet er nøyaktig like sterke vil ikke tauet bevege seg, men så snart den ene kraften er større enn den andre vil det bli forskjeller. Derfor har også satellitter små raketter som hjelper dem med å "dytte" seg selv på plass når de kommer litt utenfor.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvordan i all verden kan dette stemme?
Jeg fikk vite svaret på den der en gang, men klarer ikke å huske hva det var. Husker og jeg fikk et eksempel hvor det var snakk om noen penger og så var det en krone igjen og hvor det da hadde blitt av den.

 

EDIT: Men de fleste vet at om du pakker ting på forskjellige måter kan det utgjøre en stor forskjell på hvor mye du kan få plass til på et område av en viss størrelse. Prøv selv, skaff deg en stor eske og mange mindre esker og se hvor mange måter du kan stable dem oppi den store eska. Skal garantere deg at noen av måtene gjør at du får mer oppi eska enn andre måter.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
André: Hadde jeg hatt Photoshop her kunne jeg vist deg det enkelt, men du får gjøre det selv :p

Legg de to trekantene i seperate lag, og juster gjennomsiktigheten på det øverste. Ser det lett da.

Slik?

 

 

Lenke til kommentar
Hypotenusen(?) på den ene\begge trekantene er ikke bein\rett.

6560499[/snapback]

Både hypotenusen og katetene er da helt like på begge trekantene?

6560531[/snapback]

Nei.

De to trekantene har forholdet 5:2 og 8:3 altså 2,5 og 2,67.

Det betyr at den lille trekanten er brattere, noe du kan se dersom du måler med noe beint.

 

hypotenus.PNG

 

hypotenus2.PNG

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Tenk dere et hotel, Der det er hundre forskjellige lAser med hundre forskjellige nOkler, hvordan kan det vare en universjalnokkel da?
Fordi alle er bygger opp på samme måte slik at universalnøkkelen vil uansett matche alle låsene. Men nå bruker de som regel kort på hoteller, det blir vanskeligere å få identiske nøkler med en universalnøkkel om du har flere hotellrom vil jeg tro.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Lurer på hvorfor alle bruker windows, når det er windows som importerer mest dritt uansett.
Hva mener du med "impoterer mest dritt"? Windows er et flott operativsystem så lenge du vet å bruke det riktig. Om du vet hva du gjør så skal det ikke så mye til for å kunne holde windows brukbar. Innstallerte XP på denne PCen i desember i 2004 og den går som en klokke fortsatt, selv om jeg har rota mye i registeret og modifisert ganske så mye av det som kan modifiseres. Sammenlign windows med en bil, så lenge du vet hvordan du skal kjøre så går det bra, men om du ikke har peiling vil du kræsje (bokstavlig talt).
Lenke til kommentar

Dette er kankje ikke så veldig snedig, men det har blitt det for meg =(

 

Jeg klarer ikke å finne Bluetooth på min pappas bærbare maskin :dontgetit:

Det er en dell XPS. Operativsystemet er windows xp media center.

Noen som vet hvor jeg kan aktivere bluetoothen?

Må jeg ha et program?

Endret av Rikkely
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...