Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Kor lang tid går det før 1.5 liter cola blir kald i kjøleskapet?

 

er ikkje plass i frysern + at eg har glemt cola'n min der før...  vil ha den flytende!

6542563[/snapback]

Det minner meg på et spørsmål om hvordan man kan kjøle brus raskest mulig hjemme.

 

Min teori er at rennende kaldt vann får den raskt ned til ca 10'C (ca 15-30min) men at det naturlig nok vil gå mye tregere derfra og ned til f.eks 5'C siden det er så liten differanse på temperaturen i vannet og brusen. Derfor pleier jeg å tørke av flaska og legge den i fryseren en halvtime etter det. Man kan gjerne sette på alarmen på mobilen så man ikke glemmer det.Jeg legger den ganske langt nede i fryseskapet siden kald luft synker og fordi jeg har mye syltetøy der med mye oppmagasinert "kulde". Med denne metoden blir brusen (1,5l) perfekt på bare en times tid. dvs. at det så vidt begynner å fryse litt i tuten, noe som igjen betyr at brusen er ca 0'C og vil holde seg drikkekald i minst en halvtime etter at den er satt på bordet. PS. Dersom man har 0,5l eller mer enn en 1,5l så må nok tidene og metoden justeres litt.

 

Er det noen som har noen ennå raskere eller bedre metoder?

6542697[/snapback]

Dette er jo rene forskningen, og det er mange ting som spiller inn.

Først vil jeg påpeke at 0'C er noe kaldt for brusen. Den perfekte temperatur for tørsteslukkende drikke er mellom 4 og 5'C. Vanndispensere står som regel innstilt på 5'C, og da er vannet veldig kaldt og godt. Det samme gjelder brus. Om man går under denne temperaturen, blir den dvaskere og det er litt mindre effekt av kullsyren.

 

Angående nedkjølingen: Å la den stå i rennende vann hørtes ikke dumt ut, men jeg er ikke sikker på om det er tidsbesparende. Differansen mellom temperaturen på brusen og temperaturen i fryseboksen er nemlig også mindre når du gjør dette. Som kjente spyler man aldri en bil med varmt vann på vinteren. Vannet fryser nemlig mye fortere enn om man spyler med kaldere vann.

 

Når jeg kjøper en 1,5 l Coca Cola, legger jeg den i midterste hylle, (nedre del er lavere temperert fordi de fleste kjøleskap er bygget for å lagre frukt og grønnsaker der) og da er den kald og god etter 1-2 timer. Altså drikkbar etter 1, men best etter 2.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Hvorfor kan det ikke være lim på sigarettpapirholderen i stedet for på tobakspakken? Det er irriterende, ettersom jeg ofte går tom for papir og må ha en ny liggende inni pakken etterpå.
Løsningen er enkel; slutt å røyke. Sunneste alternativet ;)

 

For å være ærlig vet jeg ikke helt, nå som du sier det høres det litt merkelig ut. Du kan jo eventuelt kjøpe deg en rull med dobbeltsidig teip (f.eks. en slik du bruker i fotoalbum).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvordan ville naturen sett ut hvis det ikke var tyngdekraft her på jorden. har hørt noe om at den ville vokst helt opp til skyene elns.
Ikke så lett å si. Løvetannen er jo avhengig av at vinden drar med seg frøene før tyngdekraften til slutt drar frøet ned til bakken. Klarer liksom ikke helt å forestille meg en verden uten tyngdekraft. Hvordan ville vinden oppført seg uten tyngdekraften og hvordan ville det påvirket oss? :roll:
Lenke til kommentar

Uten tyngdekraft ville ikke jorden blitt dannet.

 

Antar at jorden er dannet når tyngdekraften forsvinner:

Alt som starter å bevege seg bort fra jorden vil forsvinne bort om det ikke henger fast. Det gjør det helt umulig å ha flytende vann her. I tillegg vil ikke atmosfæren holdes på plass.

 

I et miljø med lite tyngdekraft, men stadig nok for å holde et stabilt økologisk system, blir situasjonen en litt annen. Her vil planter mye lettere kunne vokse seg høye. De trenger verken være like stive for å holde seg oppe, eller overvinne mye tyngdekraft når vann skal transporteres opp til toppen. På dyr vil lange tynne bein kunne sørge for hurtig bevegelse, samtidig som de er sterke nok til å holde dyret oppe. Hopping blir også mye mer aktuellt, noe som også gjelder glideflyving og flyving generellt. Dette er noen mulige konsekvenser av liten tyngdekraft i mine øyne.

Lenke til kommentar

Hvis gravitasjonen fra solen hadde forsvunnet helt plutselig, så ville alle planetene som sirkler rundt den forsvunnet ut i rommet i den retningen de beveget seg i idet gravitasjonen hadde forsvunnet. Hvis planetene hadde ligget nærmere solen, så ville gravitasjonen fra solen trekket dem til seg. Hvordan har det seg at planetene som sirkler rundt jorden ligger i en slik perfekt bane? Det blir jo som å prøve å få et stykke metall til å sveve ved å holde en magnet over den ... det er ufattelig vanskelig, om ikke umulig. Bare tilfeldigheter?

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
kan man leve av bare saltvann, uten ferskvann mener jeg nå. altså med tilvenning eller noe sånt+

6547597[/snapback]

 

Nei, saltet tørker ut vevet ditt, og du dør etterhvert. Vanligvis klikker det for deg før den tid..

6547769[/snapback]

 

vil det si at det tar lang tid+

Lenke til kommentar

Kanskje etter 100.000 år dersom man hadde selektivt valgt ut og avlet opp de som klarer seg best med saltvann og foret dem med en stadig høyere saltprosent. Per i dag går det ikke an å bare "legge om" til å drikke saltvann selv om man venner seg til smaken. Kroppen tåler rett og slett ikke så mye salt som i sjøvann. Kroppen vil umiddelbart prøve å skille seg av med saltet ved å konsentrere opp salt i urinen og pisse det ut. Urinblæra klarer masimalt å produsere en saltkonsentrasjon som er ca 1/2 til 1/4 av sjøvann. Dvs at hvis du drikker 1 desiliter sjøvann så vil kroppen skille ut 2-4 desiliter urin for å kvitte seg med den saltmengden. Med enkel hoderegning ser man at 1 desiliter vann inn og 2-4 desiliter ut betyr at man dehydreres kraftig ved å drikke saltvann. Hvis man havner på en flåte uten ferskvann på åpent hav og blir tørst så er altså det dummeste man kan gjøre å prøve å slukke tørsten ved å falle for fristelsen å drikke sjøvann. Det vil bare gjøre tørsten langt værre på kort tid.

 

Det er mulig man klarer å endre urinblæras egenskaper gjennom selektiv avl i mange tusen år men egenskapen å kunne drikke saltvann er vel ikke så voldsomt attraktiv at noen gidder å sette i gang så omfattende og tidkrevende tiltak for å kanskje se resultater om noen tusen år.

 

Selektiv avl med fokus på én egenskap har også en del ulemper som fort kan få større negative effekter enn positive.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har intelligens noen sammenheng med personlighet?
Definitivt ikke. Det finnes så mange kombinasjoner;

 

- Smart drittsekk

- Dum drittsekk

- Klønete nerd

- Damedrager-nerd

- "Blande seg i mengden"-smarting

- "Jeg er supersmart og du er en dust"-smarting

- "Jeg kan ingenting, men er villig til å lære"-tufs

- "Jeg kan ingenting, kommer heller aldri til å lære det og kommer definitivt ikke til å få bruk for det, derfor gir jeg faen"-tufs

 

Forstår du tankegangen?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Skjønner.

Hva er du?

Hva er jeg? Tror jeg er mest en person som gjemmer seg i mengden uten å stikke seg for mye ut. Ikke for smart og ikke for dum, bare sånn midt i mellom eller noe :ermm:
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...