Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
all væske utvider seg når det fryses...

6530144[/snapback]

Det stemmer ikke. De aller fleste væsker krymper når de størkner. Vann er et skjeldent unntak som oppfører seg motsatt.

 

Ble litt usikker her :) mente det var bare vann som hadde denne egenskapen.

 

Btw. hvor mange liter vanndamp får man ut av en liter vann?

6530192[/snapback]

Det kommer an på temperatur og trykk på vanndampen, men ved 100'C og vanlig atmosfærisk trykk mener jeg å huske det var rundt 1500-2000 liter uten at jeg har noen tabell eller regnestykke får hånden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kanskje fordi vi bruker den engelske meningen? Det er uendelig mange ord som vi drar inn i norsken fra engelsk, og noen ganger kan de erstatte ord som vi egentlig ikke bruker. Når jeg sier patetisk mener jeg hvertfall ynkelig.

Lenke til kommentar
Kanskje fordi vi bruker den engelske meningen? Det er uendelig mange ord som vi drar inn i norsken fra engelsk, og noen ganger kan de erstatte ord som vi egentlig ikke bruker. Når jeg sier patetisk mener jeg hvertfall ynkelig.

6530618[/snapback]

Ja det er jo greit nok, alle er enige i at patetisk "betyr" ynkelig.

Men hvorfor startet vi det?

Det er hvertfal "ille" i danmark, der sier de veldig mange engelske ord.

Lenke til kommentar

Dei fleste veit at ein svart t-skjorte eller ein genser gjer at det blir ganske så heitt visst det er sol ute. Det eg lurar på er om det blir varmare eller 'kjøligare' visst du tar på deg ein kvit t-skjorte eller genser, utanpå det svarte plagget du allereie har på deg?

Lenke til kommentar
Dei fleste veit at ein svart t-skjorte eller ein genser gjer at det blir ganske så heitt visst det er sol ute. Det eg lurar på er om det blir varmare eller 'kjøligare' visst du tar på deg ein kvit t-skjorte eller genser, utanpå det svarte plagget du allereie har på deg?

6530787[/snapback]

 

Det blir selvfølgelig kjøligere, kommer annpå hvor tynt det plagget du har utenpå er. Jo lysere farge, jo mer sollys reflekteres tilbake. Men hvis du tar på deg en tjukk, hvit ullgenser så blir det selvfølgelig ganske hett av naturlige grunner.

Lenke til kommentar

Ikke bare de synlige fargene bidrar til oppvarming av T-skjorta. Om T-skjorta reflekterer eller absorberer IR har også mye å si for hvor varm den blir. Noe man selvsagt ikke kan se med det blåtte øye.

 

I tillegg kommer faktorer som hvor lett T-skjorta lar svettedampen passere, hvor lett frisk luft passerer og om den er tettsittende eller løs.

Lenke til kommentar
Ikke bare de synlige fargene bidrar til oppvarming av T-skjorta. Om T-skjorta reflekterer eller absorberer IR har også mye å si for hvor varm den blir. Noe man selvsagt ikke kan se med det blåtte øye.

 

I tillegg kommer faktorer som hvor lett T-skjorta lar svettedampen passere, hvor lett frisk luft passerer og om den er tettsittende eller løs.

6530861[/snapback]

 

Selvfølgelig, men generelt sett er hvitt lurere enn svart når det er varmt og sol ute.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Sort t-skjorte med noe påtrykt er hvertfall ikke å anbefale i solsteken, du vil garantert svette som en gris.

 

EDIT: Med "påtrykt" mener jeg et stort trykk, feks over hele ryggen eller brystet.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Hvorfor sier vi "patetisk" når det betyr
høystemt, følelsesfull, gripende, sentimental, salvelsesfull
??

Det er jo på engelsk at patetisk blir ynkelig.

6530601[/snapback]

Kan det være at det er fordi det kommer fra pathos, gresk for bl.a. smerte og lidelse? Dvs. at en som er patetisk er en lidelse for sine omgivelser?

6532157[/snapback]

Men den norske versjonen av ordet betyr ikke det.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...