Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Har googlet litt, og lest i/på/hos wikipedia.

Hva oppnår man ved å gå på en folkehøyskole, og hva gjør man der?

6481690[/snapback]

Folkehøgskole kan på mange måter ses på som et friår der du gjør andre ting. det er ikke så mye fokus på undervisning der og man drar mye på turer og finner på sosiale ting.

 

Mamma gikk på en folkehøgskole og beskriver året som det beste i sitt liv, er verdt å vurdere med andre ord.

 

personlig er det militæret et år på meg før jeg starter på studiene, ikke tid til noe friår her nei^^

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor kjenner så mange her til Gvarv (som består av innvandrere og pensjonister) og ikke Lunde som er 20km derfra og har bra uteliv, konserter, natur, megacamping og årleite ungdommer

6481113[/snapback]

Fordi Gvarv er en stasjon på Sørlandsbanen? :)

 

Jeg bodde i Rogaland for fem år siden og tok toget jevnlig hjem til Østlandet og kjenner derfor til Gvarv, riktignok kun som stoppested. Lunde, derimot? Aldri hørt om.

6481144[/snapback]

Døh, Lunde jernbanestasjon er også på sørlandsbanen

Lenke til kommentar

 

Mamma gikk på en folkehøgskole og beskriver året som det beste i sitt liv,  er verdt å vurdere med andre ord.

 

 

6482019[/snapback]

 

Har hørt flere eldre anbefale det, men så har jeg hatt 4 kompiser som gikk på folkehøyskole detta året, og de syns det var noe av det værste de har brukt penga sine på. Er kanskje ikke så bra lenger? Eller så varierer det fra person til person.

 

Hold deg værtfall unna kristne folkehøyskoler, hvis ikke du er superkristen og digger jesus sanger da. :)

Lenke til kommentar
Huff, hvorfor gjøre det vanskelig? Er det andre språk en dansk som gjør noe lignende, eller er de alene om den sære tellemåten?

6480480[/snapback]

 

fransk teller normalt opp til 69, da blir

70=seksti-ti

71=seksti-elleve

80=fire tjuere

81=fire tjuere og en

90=fire tjuere og ti

91=fire tjuere og elleve

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Huff, hvorfor gjøre det vanskelig? Er det andre språk en dansk som gjør noe lignende, eller er de alene om den sære tellemåten?

6480480[/snapback]

 

fransk teller normalt opp til 69, da blir

70=seksti-ti

71=seksti-elleve

80=fire tjuere

81=fire tjuere og en

90=fire tjuere og ti

91=fire tjuere og elleve

6482481[/snapback]

Hehe, veldig ekstraordinært system, det der. Husker jeg fikk helt sjokk første fransktime. :p

Lenke til kommentar
Huff, hvorfor gjøre det vanskelig? Er det andre språk en dansk som gjør noe lignende, eller er de alene om den sære tellemåten?

6480480[/snapback]

Tidligere tellte man tierene baklengs på norsk. Det henger litt igjen hos gamle folk ennå:

XYZ ble lest som X hundre og Z og Y-ti. Nå skal det leses som X hundre og Y-ti Z. Unntaket er tallet tallet 20 som heter tjue i stedet for toti. 40, 70, 80 er også litt forenklet fra fireti, syvti og åtteti så norsk er ikke ideellt det heller selv om det er enklere enn dansk og fransk. De norske tallene fra 11 til 19 er jo også noe som ikke følger noe ideellt mønster.

 

Har googlet litt, og lest i/på/hos wikipedia.

Hva oppnår man ved å gå på en folkehøyskole, og hva gjør man der?

6481690[/snapback]

Om man ikke føler seg moden nok for å gå videre i livet kan man bruke et år av livet sitt og en god del penger (pluss et års tapt arbeidsinntekt ved å forlenge utdannelsen) til å gå på folkehøyskole for et års modning.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg liker ikke når enerne blir lest før tierne, det går greit å forstå det men om det er under en telefonsamtale og du skal skrive det ned går det ofte galt.

Lenke til kommentar

Lurer på følgende:

 

Når jeg drikker direkte fra en vannkrane, må jeg alltid skru ned trykket slik at vannstrålen ikke deler seg i tusen stråler pga. filteret. Hvis jeg ikke gjør det, så er vannet vanskelig å svelge. Selv om jeg holder det i munnen en stund. Hvorfor er vannet så "luftig" selv etter at man har "sugd det inn"? -En av de hverdagslige tingene som irriterer meg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvorfor har det seg sånn at når jeg kom hjem fra skolen(med en gang jeg kom inn inngangsdøra) så måtte jeg alltid på do... men måtte nesten aldri pisse når jeg var på skolen
Kanskje fordi du er litt slik som jeg er? Jeg vegrer meg mot å gå på do på offentlige steder, spesielt på skoler. Mangel på renhold er ofte et problem, så da venter jeg heller til jeg kommer hjem.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvordan har det seg at svært mange ikke klarer å skille mellom "da" og "når"? (fortid, nåtid)
Hvordan har det seg at svært mange ikke klarer å skille mellom "og" og "å"?

 

Ord som da/når, og/å er små "filleord" som enkelte ikke gidder å bry seg noe særlig med. Skriver også ofte feil på da/når, selv om jeg vet hvordan jeg skal bruke dem. Og at mange nordmenn er dårlige på sitt eget skriftspråk er vel ikke akkurat en hemmelighet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...