Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Gjest Yoshi
Nesen min har blødd ca 4 ganger om morgenene de siste 10 dagene. Jeg er for øvrif forkjølet. Har badet endel. Har også fått til vane å være våken til 3/4 om natten, for og våkne kl 11/12 på dagen.

 

 

Hva er i veien?

6476261[/snapback]

Hårrørsårene i nesa tåler ikke kald luft og mye innblåsing, og hos enkelte kan kald vind forårsake neseblod. Hårrørsårene er hos enkelte veldig følsomme og tar lett på vei av de minste ting. Har selv også blødd neseblod av å snu døgnet, kek.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva kan man hjøre hvis man har inngått  en låneavtale med en privatperson, og låner ikke betaler tilbake pengene til avtalt tid?

6477544[/snapback]

 

Mafia tillstander :dontgetit:

 

Edit: kommer vel ann på hvor mye penger det er snakk om?

Endret av ErikFN
Lenke til kommentar
Hva kan man hjøre hvis man har inngått  en låneavtale med en privatperson, og låner ikke betaler tilbake pengene til avtalt tid?

6477544[/snapback]

Øke presset for å få tilbake pengene eller selge gjelda til et inkassobyrå. Ved inkasso må man ha en underskrevet privat låneavtale og ellers god dokumentasjon på kravet. Salg av gjelda betyr også at du ikke får hele beløpet. Ofte tar inkassobyrået en stor del av kaka som betaling for jobben med innkreving. Det enkleste er nok å øke presset på egenhånd. F.eks ring foreldrene (om han er under 18) og be de gjøre opp for sønnen/dattera siden de er ansvarlig for handlingene til ungen sin. Eller ta pant i hans ting til kravet er betalt. Men trå varsomt for det blir fort bråk av slikt. Det er bedre å bite i det sure eplet, miste litt penger og ære enn å risikere å få skikkelig juling. Om ikke annet så lærer man i hvertfall på den kjipe måten å være skeptisk til å låne ut penger privat. En sur erfaring jeg har og sikker de fleste andre også.

Lenke til kommentar

Hvorfor står det "<et eller annet> er ikke kjøpsbetinget" en del steder? Har det noe med lovgivning å gjøre eller noe sånt? Jeg har sett det bli brukt i to forskjellige typer situasjoner;

 

1. Konkurranser. "Konkurransen er ikke kjøpsbetinget, du kan også delta på <webside>". Dette tipper jeg har noe med konkurranselovgivningen å gjøre. Tror konkurransetilsynet må kontrollere utlodningen hvis man betaler for å være med. Hvis det stemmer, så er jo den grei, men jeg skjønner ikke nummer to.

 

2. Når det følger noe med et produkt, for eksempel frokosblandinger. Har sett en del ganger at det står "<det som følger med> er ikke kjøpsbetinget. Du kan også skrive til <selskap> og få det tilsendt.". Hvorfor i all verden gjør de det? Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg har alltid lurt på hvorfor fløte blir fortere sur enn melk
Gjør den det da? Det kan vel ha noe med at den inneholder mye mer fett og er behandlet på en annen måte?
Lenke til kommentar
Hva kan man hjøre hvis man har inngått  en låneavtale med en privatperson, og låner ikke betaler tilbake pengene til avtalt tid?

6477544[/snapback]

 

 

Dersom du har lånt bort penger og de ikke blir betalt tilbake ihht. avtale kan du ta konflikten inn for konfliktrådet (tror jeg det var).

 

Der må du bevise at du har et pengekrav mot den andre personen. Dersom det kun er en muntlig avtale kan du stille svakt dersom motparten sier at han ikke har lånt penger hos deg.

 

Når du har fått pengekravet ditt akseptert av konfliktrådet kan du gjennom namsmannen der du bor kreve tvangsfullbryrdelse av pengeinnkrevingen.

 

Dette er svært forenklet forklaring av fremgangsmåten og jurister kan forklare det mye mer detaljert. Tvangsfullbyrdelse innebærer en del tidsfrister som må overholdes og dokumentering av krav og mer så du får vurdere om gjelden er stor nok til å sette i gang et såpass stort apparat.

Lenke til kommentar
Hvorfor står det "<et eller annet> er ikke kjøpsbetinget" en del steder? Har det noe med lovgivning å gjøre eller noe sånt? Jeg har sett det bli brukt i to forskjellige typer situasjoner;

 

1. Konkurranser. "Konkurransen er ikke kjøpsbetinget, du kan også delta på <webside>". Dette tipper jeg har noe med konkurranselovgivningen å gjøre. Tror konkurransetilsynet må kontrollere utlodningen hvis man betaler for å være med. Hvis det stemmer, så er jo den grei, men jeg skjønner ikke nummer to.

 

2. Når det følger noe med et produkt, for eksempel frokosblandinger. Har sett en del ganger at det står "<det som følger med> er ikke kjøpsbetinget. Du kan også skrive til <selskap> og få det tilsendt.". Hvorfor i all verden gjør de det? Noen som har peiling?

6479734[/snapback]

 

 

Det betyr rett og slett at du kan være med på konkurransen, loddtrekningen, eller lignende uten at du har kjøpt deres produkt.

Lenke til kommentar

Fra 0 til 49 er de danske tallene relativt lik de norske. Det eneste er at enerrekken blir sagt først (for eksempel to og førr om 42, ikke førtito, som vi gjerne ville ha sagt).

 

Fra 50 og oppover blir det annerledes. Utgangspunktet for de danske tallene er ett snes, som tilsvarer tyve enheter. Når danskene da sier "tres", betyr det tre snes - altså 60. "Firs" blir fire snes, altså 80.

 

Når de sier "halv" før tallordet betyr det at de halverer det siste sneset. Derfor blir for eksempel "halv tres" 60 minus 10, altså 50. Tallet 70 får en omskriving, det heter "halv fjers" i stedet for "halv firs" rett og slett fordi det er enklere å si. "Halv fems" er 90. 100 er hundre.

 

Tall over tusen blir uttrykt i hundre. Dermed blir for eksempel 2500 "fem og tyve hundre".

Lenke til kommentar
Det betyr rett og slett at du kan være med på konkurransen, loddtrekningen, eller lignende uten at du har kjøpt deres produkt.

6480323[/snapback]

Ja, jeg vet hva det betyr, lurer på hvorfor de i så mange tilfeller understreker at det ikke er kjøpsbetinget. Er det ikke noen spesiell grunn til det?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er vel en eller annen lov som sier at du må spesifisere det. Hva om du var med i en konkurranse og plutselig fikk en regning for ett eller annet rart?

Lenke til kommentar
Hvorfor kjenner så mange her til Gvarv (som består av innvandrere og pensjonister) og ikke Lunde som er 20km derfra og har bra uteliv, konserter, natur, megacamping og årleite ungdommer

6481113[/snapback]

Fordi Gvarv er en stasjon på Sørlandsbanen? :)

 

Jeg bodde i Rogaland for fem år siden og tok toget jevnlig hjem til Østlandet og kjenner derfor til Gvarv, riktignok kun som stoppested. Lunde, derimot? Aldri hørt om.

Lenke til kommentar

Hvis jeg parkerer bilen min en plass og få bot for å ha glemt å betale billett, hvor lenge kan det gå før en annen vakt går og legger enda en bot på ruta ?

 

edit:

 

 

jeg vil til island...hvem kan jeg ringe\sende mail til, om hvilke fly som går til island i sommer ?

må være enten mail eller telefon, ikke noe "legg inn for avreise og ankomst"

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...