Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Her er noe jeg har grublet en stund på:

Hvis du står i et rom som er helt likt innsiden av en ball. Med vegger som er 100% runde som inni ei kule. Tenk deg at du står i midten og kaster en sprettball i en tilfeldig retning. Vil ikke alltid denne ballen treffe deg på vei tilbake?

Jeg tror det pga. formen til rommet som er ei kule. Veggene ligger jo sånn at den bør komme mot midten hele tia... eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du står i et rom som er helt likt innsiden av en ball. Med vegger som er 100% runde som inni ei kule. Tenk deg at du står i midten og kaster en sprettball i en tilfeldig retning. Vil ikke alltid denne ballen treffe deg på vei tilbake?

Jeg tror det pga. formen til rommet som er ei kule. Veggene ligger jo sånn at den bør komme mot midten hele tia... eller?

6469245[/snapback]

Kommer ann på hvor nøyaktig du kaster ballen, og om det er tyngdekraft tilstede eller ikke.

Vil jeg tro :p

Lenke til kommentar

6469245[/snapback]

Det er avhengig av at du også kaster ballen fra sentrum i kulen, og ikke strekker ut armern for å kaste, i tillegg til om det er tyngdekraft eller ikke. Dersom ballen passerer sentrum før den spretter i veggen og at den ikke har skru, har du rett i at den vil passere sentrum igjen på vei tilbake.

Lenke til kommentar
Kommer ann på hvor nøyaktig du kaster ballen, og om det er tyngdekraft tilstede eller ikke.

Vil jeg tro :p

6469269[/snapback]

Men - hvis du ikke kaster veldig slapt, bør jo ballen komme tilbake uansett?

Det er avhengig av at du også kaster ballen fra sentrum i kulen, og ikke strekker ut armern for å kaste, i tillegg til om det er tyngdekraft eller ikke. Dersom ballen passerer sentrum før den spretter i veggen og at den ikke har skru, har du rett i at den vil passere sentrum igjen på vei tilbake.

6469292[/snapback]

Ja, det var det jeg så for meg. :)

Endret av Marius E
Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
Rosa er jentefarge og blå er guttefarge.

:roll:

6470464[/snapback]

Jepp, veldig praktisk det der. Tok på meg en litt småtrang jeans i går, og som den gutten jeg er, klemte det ubehagelig i skrittet. Tok på meg en rosa t-skjorte, så løste problemet seg. :)

Lenke til kommentar
Er man homo hvis man bruker rosa klær?

6469493[/snapback]

Nei, selvfølgelig ikke! er det femi? ja.

6469507[/snapback]

Herre geitost! Lever du noen tiår tilbake?

Kjøpte nettopp en sinnssyt kul t-shirt med et fett påtrykk. Den er riktignok ikke sjokkrosa, men allikevel rosa. Jeg føler så absolutt at den ikke er femi... Det er mote.

Men om du bor på Gvarv, så skal du heller få være unnskyldt.

Lenke til kommentar

6469245[/snapback]

Hvis den kastes helt radiellt, uten tyngdekraft, uten luftmotstand, uten spinn og den og veggen er 100% elastiske så vil den i teorien sprette frem og tilbake langs en rett linje gjennom sentrum i det uendelige. I praksis vil man neppe få til noe lignende på jorda. Luftmotstanden vil bremse kula litt, tyngdekraften (og til en viss grad coroliseffekten) vil alltid bøye sprettballens bane til å ikke bli radiell. Sprettemønsteret kan sikkert bli ganske kaotisk etter hvert, før den roer seg med å trille frem og tilbake over bunnen og til slutt stopper oppnederst i kula.

Det bør være en relativt enkel sak å lage et program som viser sprettballens bane i 2 dimensjoner.

Lenke til kommentar
Gjest Yoshi
er ikke femi nei. har selv rosa klær ikke så mye men litt og er ikke femi

6473243[/snapback]

jeg er allikevel redd for å bruke komma og punktum bill gates slakter meg om jeg gjør det fint vær i dag

Jeg kjenner veldig maskuline gutter som kler seg i rosa for å være raddis. Er det raddis for gutter å kle seg i rosa, så er vel jeg hippie om jeg har 15cm hår. :shrug:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...