Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Ville vel ha vært vanskeligere å få ut melken av en firkantet tank, enn fra en mer oval tank.

Finnes det et annet tegne en bindestrek som tar meg høyere opp på kontaktlista? (vet at masse space fungerer)

6452246[/snapback]

Hold inne Alt så trykker du 255 fra talldingsen på høyre sied av tastatuert. Funker hos meg hvertfall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hikke: ufrivillige, krampaktige sammentrekninger av mellomgulvet fulgt av ufrivillig innånding som avbrytes ved at stemmebåndene legger seg inntil hverandre. Oftest er h. en følge av at man har spist el. drukket for fort, så spiserøret el. mellomgulvet er blitt utsatt for irritasjoner. Vanligvis går h. over hvis man holder pusten etter å ha pustet dypt inn. Alvorligere tilfeller krever legebehandling.

Caplex.no

:D

Har hørt at druer motvirker hikke :p

Endret av crawford
Lenke til kommentar

Tror det skjer for de du Irriterer magen, Har hørt at man gir magen et lite kuldesjokk med iskald drikke - eller stress.

NRK.NO

For noen er det alvor

Hvis hikken ikke gir seg, bør man kontakte en lege. Hikke kan nemlig være et symptom på andre ting, f.eks. skader eller sykdommer i nervesystemet, inkludert hjerneblødninger/-slag og svulster, irritasjoner i vevet rundt mellomgulvsmuskelen på oversiden (f.eks. ved lungebetennelser med brysthinnebetennelse, hjerteinfarkt, brokk i mellomgulvsmuskelen) eller undersiden (oppfylninger i magesekken, galleveis-sykdom, diverse svulster) og i noen sjeldne tilfeller ved struma eller lymfesvulster i halsregionen.

Endret av crawford
Lenke til kommentar
Enkelte går på drivstoff som bensin og kull.

Andre får strømmen fra skinnene, noen får strømmen fra den linja de kjører under, hvis du skjønner hva jeg mener.

6453491[/snapback]

fra skinnene :eek: da ville man daua hvis man tok på dem. tar man i linja dør man jo

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Går tog på strøm? Isåfall, hvor får de strøm fra?

6453482[/snapback]

Et tog består av lokomotiv (trekkvognen) og vogner.

De aller fleste av dagens lokomotiver går på strøm. "Skiftelok", slike som flyttet rundt på vogner o.l. gikk ofte på diesel, disse blir dog ikke brukt så ofte lengre av ukjente grunner. Det finnes selvfølgelig også, som sagt, lok som går på kull (damplokomotiv), men de blir også sjeldent brukt. I utlandet finnes det også toger som blir drevet av elektriske magneter. Slike toger har vi ikke her i Norge såvidt jeg vet, men de kommer sikkert en gang i fremtiden.

Strøm kommer ifra linjene/kablene over skinnene, og går igjennom toget og ned i skinnene. Tror jeg.

Endret av Cutthroat Bill
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
fra skinnene da ville man daua hvis man tok på dem. tar man i linja dør man jo
Det er DC, jordingen er i skinnene mens pluss-polen er i linja over toget. Er ingen linjer i norge (så vidt jeg vet) som kun forsynes fra skinnene.
Lenke til kommentar
jeg lurer på hvorfor melkebilene til TINE er formet som de er? Ovale sylindre, hvorfor ikke rektangulære?

6452223[/snapback]

Skal gi et fornuftig svar på dette spørsmålet.

hadde tanket vært firkantet, hadde dette satt et enormt press på kantene i bunnen, noe som trolig ville fått dem til å ryke etter en stund. så mye melk veier tross alt noen tonn.

det mest ideelle ville vært helt runde tanker. da ville trykket vært mest mulig jevnt fordelt. men samtidig er ikke helt runde tanker det mest ideelle med tanke på hvor mye man får inn i dem.

derfor har dem gått inn for et kompromiss med sånne ovale tanker man finner i tines biler om dagen. man får trykket fra melka jevnt fordelt samtidig som man får en størst mulig tank til å transportere den med.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...