Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skal man sykle på fortauet, midt på veien, høyre side, venstre side?

6424225[/snapback]

Man kan godt sykle på fortauet men da må man ta hensyn til alle andre.

På veien er man trafikkant og følger regler som øvrige, feks bilister. Mao man sykler på venstre side. OG har vikeplikt, stanser på rødt osv!

6424237[/snapback]

 

 

Venstre? Mener du ikke høyre?

Det er gående som skal befinne seg på venstre side av vegen.

 

Som sykelist kan du velge å sykle i vegbanen. Du sykler da i høyre felt. Legg deg gjerne midt i feltet slik at du ikke frister utålmodige, korttenkte bilister å foreta farlige forbikjøringer.

Lenke til kommentar
Skal man sykle på fortauet, midt på veien, høyre side, venstre side?

6424225[/snapback]

Man kan godt sykle på fortauet men da må man ta hensyn til alle andre.

På veien er man trafikkant og følger regler som øvrige, feks bilister. Mao man sykler på venstre side. OG har vikeplikt, stanser på rødt osv!

6424237[/snapback]

 

 

Venstre? Mener du ikke høyre?

Det er gående som skal befinne seg på venstre side av vegen.

 

Som sykelist kan du velge å sykle i vegbanen. Du sykler da i høyre felt. Legg deg gjerne midt i feltet slik at du ikke frister utålmodige, korttenkte bilister å foreta farlige forbikjøringer.

6424267[/snapback]

Hehe! Selvsagt høyre! my bad

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
OG har vikeplikt, stanser på rødt osv!
Så det du sier er at du kan få bot hvis du sykler på rødt? Tenk så digg da, hot-pursuit med purk og syklist som sykla på rødt :D
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror du skal drikke melk eller noe lignende om du svelger tennveske og andre syre-aktige ting. Melken vil nøytralisere siden den er mer basisk. Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Skal man sykle på fortauet, midt på veien, høyre side, venstre side?

6424225[/snapback]

Man kan godt sykle på fortauet men da må man ta hensyn til alle andre.

På veien er man trafikkant og følger regler som øvrige, feks bilister. Mao man sykler på venstre side. OG har vikeplikt, stanser på rødt osv!

6424237[/snapback]

fortau vs. veibane: Begge deler er lov å sykle på, men velg det som passer deg og trafikkantene rundt deg best. Ikke veksle mellom uten å gi tydelig signal så man ikke forvirrer andre trafikanter.

 

Vi har dessverre ikke et eget veinett eller et skikkelig system for syklister i norge så syklistene må tilpasse seg enten bilister eller gående hele tiden.

 

Når man sykler i veibanen holder man normalt til høyre for å gjøre set lett for bilistene å kjøre forbi. Hvis man ikke vil bli forbikjørt, f.eks om man skal inn i et kryss, rundkjøring eller skal svinge til venstre så legger man seg godt ut i veibanen så de bak ikke forsøker seg på noen forbikjøring.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal man ikke kaste den opp? hva er ulempen med det i forhold til å la den gå gjennom systemet?

6424560[/snapback]

Tennvesken skader munn og spiserør, og dermed er det ikke gunstig å få tennveske forbi disse områdene to ganger.

6424565[/snapback]

Ah, I see :)

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke tennvæske er surt, men har hørt rådet om helmelk og matolje. Jeg tror det er for å tynne ut tennvæska. Man skal ikke spy siden det kan skade spiserøret. På sykehuset pumper man folk som har drukket tennvæske. Dvs suger opp mageinnholdet via et rør. (Jeg tror de har sluttet å gjøre dette manuellt)

Lenke til kommentar

Tryggtrafikk sier: Forbudt for syklister

 

Det er forbudt å sykle på motovei, innkjøring til motorvei og i noen tunneler. Statens vegvesens "Tunnelguide for syklister" (1997) viser hvilke tunneler på riksveinettet det er forbudt å sykle i. Guiden kan bestilles hos Vegmeldingstjenesten, tlf. nr. 175.

 

Vil man da ikke kunne sykle fra Trondheim til Oslo? Eller har vi lov, siden vi ikke har sykkel-veinett her i Norge, som Simen1 hevdet?

Lenke til kommentar
Tryggtrafikk sier: Forbudt for syklister

 

Det er forbudt å sykle på motovei, innkjøring til motorvei og i noen tunneler. Statens vegvesens "Tunnelguide for syklister" (1997) viser hvilke tunneler på riksveinettet det er forbudt å sykle i. Guiden kan bestilles hos Vegmeldingstjenesten, tlf. nr. 175.

 

Vil man da ikke kunne sykle fra Trondheim til Oslo? Eller har vi lov, siden vi ikke har sykkel-veinett her i Norge, som Simen1 hevdet?

6424590[/snapback]

Usikker på hvordan det er med tuneller, men bortsett fra det skulle det gå greit å sykle Trondheim - Oslo. Litt trøblete når man nærmer seg Lillestrøm, men finner nok en alternativ rute der.

Lenke til kommentar
Tryggtrafikk sier: Forbudt for syklister

 

Det er forbudt å sykle på motovei, innkjøring til motorvei og i noen tunneler. Statens vegvesens "Tunnelguide for syklister" (1997) viser hvilke tunneler på riksveinettet det er forbudt å sykle i. Guiden kan bestilles hos Vegmeldingstjenesten, tlf. nr. 175.

 

Vil man da ikke kunne sykle fra Trondheim til Oslo? Eller har vi lov, siden vi ikke har sykkel-veinett her i Norge, som Simen1 hevdet?

6424590[/snapback]

Usikker på hvordan det er med tuneller, men bortsett fra det skulle det gå greit å sykle Trondheim - Oslo. Litt trøblete når man nærmer seg Lillestrøm, men finner nok en alternativ rute der.

6424600[/snapback]

Hvilke tunneller ligger mellom elverum og lillestrøm? ingen.

ikke noe problem det.

 

kjørt strekningen Oslo-trondheim flere ganger i året siden jeg var liten pjokk. er ikke noen tunneller her sør, men når man nærmer seg trondheim blir det litt vanskeligere.

Lenke til kommentar
Hvilke tunneller ligger mellom elverum og lillestrøm? ingen.

ikke noe problem det.

 

kjørt strekningen Oslo-trondheim flere ganger i året siden jeg var liten pjokk. er ikke noen tunneller her sør, men når man nærmer seg trondheim blir det litt vanskeligere.

6424638[/snapback]

E6 blir motorvei ned mot Oslo vet du, så da må man finne en alternativ rute.

Lenke til kommentar
Hvilke tunneller ligger mellom elverum og lillestrøm? ingen.

ikke noe problem det.

 

kjørt strekningen Oslo-trondheim flere ganger i året siden jeg var liten pjokk. er ikke noen tunneller her sør, men når man nærmer seg trondheim blir det litt vanskeligere.

6424638[/snapback]

E6 blir motorvei ned mot Oslo vet du, så da må man finne en alternativ rute.

6424653[/snapback]

Ok, misforstod litt.

 

nei, dem sykler nok E6 oppover, veivesenet/politiet har satt av et felt til dem helt til høyre på motoveien.

så dem drev å sykla en gang vi kjørte oppover.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

E6 blir motorvei ned mot Oslo vet du, så da må man finne en alternativ rute.

6424653[/snapback]

Ok, misforstod litt.

 

nei, dem sykler nok E6 oppover, veivesenet/politiet har satt av et felt til dem helt til høyre.

så dem drev å sykla en gang vi kjørte oppover.

6424663[/snapback]

Nå tenkte jeg på å sykle utenom den store styrkeprøven da, altså bare sykle distansen uten spesielle tiltak for å tilrettelegge ruten.

Lenke til kommentar

Ok. Har en ting jeg lurer veldig på nå..

 

Speedometer til sykkelen forstår jeg helt fint hvordan fungerer.. Men derimot "speedometer", eller slike målere som måler hastighet på gåing/jogging/løping skjønner jeg ikke åssen fungerer :S Man bare fester en kloss på beltet og starter å løpe, så finner den ut hvor fort du løper og hvor mye kalorier du brenner.. HVORDAN ER DET MULIG?! :p

 

Trenger å finne ut av detta ass =P

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...