Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt av bambus kan vokse 20 cm elns på et døgn. Anyways, denne grohastigheten oppnåes bare når forholdene er perfekte (temp, sol, fuktighet). Så vidt jeg kan huske så er bambus struktiren litt lik en svamp, altså, det er mye luft i stammen. Men allikevel er det imponerende..

Lenke til kommentar
Skjegget, du tenker på? :D

Blant annet. :D

 

Alt vokser da ikke sent?  :dontgetit:
Bambus kan vel fort vokse 1/2 meter på 24 timer..

It's all relativ elns?

Jo, det er vel ganske relativt. Men hva med menneskekroppen? Gress og diverse planter. Det vokser jo ganske seint, hvorfor? Hva er det som gjør at ting ikke vokser fortere?

6364871[/snapback]

 

Har ikke skjønnt hvorfor kjønnshåra ikke vokser mer enn til en viss lengde før de så slutter å vokse, men når du barberer deg så vokser de fort, men fortsatt bare til en viss lengde :\

Noen som har ett bra svar? :tease:

Lenke til kommentar

Evolusjonen har vell satt en stopper for de med en busk av en annen verden. Hvis busken hadde vært for stor ville sædsellene ha død på grunn av temperaturer. De med for stor busk fikk ikke reprodusert seg. Kvinner er jo døtre av menn, så når pappa hadde liten busk, og dermed fikk reprodusert seg, fikk også døttrene liten busk.

 

Akkurat hva det er som får hårene til å stoppe å gro når de når en bestemt lengde, vet jeg ikke, det er nok ett eller et annet i hue regner jeg med, hypofysen eller noe.

 

Edit: Omformulerte en setning

Endret av Bruckiania
Lenke til kommentar

an kamerat av meg påstod at det er tilsatt brekningsmiddel i øl, slik at hvis du drikker altfor mye, så brekker du deg. jeg har aldri hørt noe om det, men stemmer det?

syns personlig det høres litt søkt ut.

 

men kanskje det er tilsatt i sprit?

Lenke til kommentar
an kamerat av meg påstod at det er tilsatt brekningsmiddel i øl, slik at hvis du drikker altfor mye, så brekker du deg. jeg har aldri hørt noe om det, men stemmer det?

syns personlig det høres litt søkt ut.

 

men kanskje det er tilsatt i sprit?

6370141[/snapback]

Det er feil. Det er alkoholet som får deg til å kaste opp.

 

Rødsprit og spylervæske er tilsatt brekningsmiddel for at folk ikke skal drikke seg drita av det.

Lenke til kommentar
Hvis jeg bestiller en vare ifra England og den koster 189 kr må jeg da betale mva?

Fraktkostnadene er 50 kr så total sum blir 239.

Må jeg betale 25% av 239 eller går dette under 200-NOK grensen?

6370395[/snapback]

 

 

Dette blir dekket av merverdiavgiftsloven, eller mer spesifikt forskrift nr. 12 til denne loven om beregning og oppkreving av merverdiavgift ved innførsel av varer

 

I kapittel 2 i denne forskriften er det beskrevet hva som er fritatt for mva. Av § 5, punkt 1 og 2 kan vi lese:

§ 5. Det skal heller ikke beregnes merverdiavgift av: 1. Gavesendinger av verdi under kr 1.000,-. Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk eller tobakkvarer (herunder sigarettpapir).

2. Andre sendinger av verdi under kr 200,-. Fritaket gjelder ikke alkoholholdig drikk eller tobakkvarer (herunder sigarettpapir).

 

Det er i utgangspunktet varens verdi + frakt som er grunnlaget for momsberegning slik at du er momspliktig med en totalverdi på 239kr. På den annen side er det ikke uvanlig (etter det jeg har hørt) at sendinger slipper igjennom selv om verdien er litt over.

 

Edit: fant kilde på hvordan tollverdien beregnes i Forskrift om fastsettelse av varers tollverdi

 

§ 9. Kostnader som inngår i tollverdien. 1. Ved fastsettelse av tollverdien etter bestemmelsene i § 2, skal det til den pris som faktisk er betalt eller skal betales for de innførte varer legges:

a) følgende kostnader, i den utstrekning de er pålagt kjøperen, men ikke er tatt med i den pris som faktisk er betalt eller skal betales for varene:

1. provisjoner og meklersalær, unntatt innkjøpsprovisjoner;

2. kostnader for emballasje som sammen med de omhandlede varer tollmessig anses som én vare;

3. innpakningkostnader, både for arbeid og materialer;

b) verdien av følgende varer og tjenester, når kjøperen har levert dem direkte eller indirekte, gratis eller til redusert kostnad, til bruk i forbindelse med produksjonen og salget for eksport av de innførte varer, i den utstrekning en slik verdi ikke er tatt med i den pris som er betalt eller skal betales:

1. materialer, komponenter, deler og liknende artikler som inngår i de innførte varer;

2. verktøy, matriser, former og liknende artikler som er brukt i produksjonen av de innførte varer;

3. materialer som er medgått i produksjonen av de innførte varer;

4. konstruksjonsarbeid, utviklingsarbeid, arbeid utført av kunstnere, formgiving, tegninger og skisser utført annensteds enn i Norge og som er nødvendige for produksjonen av de innførte varer;

c) royalties og lisensgebyr som er knyttet til de varer som skal verdifastsettes og som kjøperen må betale, enten direkte eller indirekte, som en betingelse ved salg for eksport til Norge av de varer som skal verdifastsettes, i den utstrekning slike royalties og gebyr ikke er tatt med i den pris som er betalt eller som skal betales;

d) verdien av noen del av utbyttet ved et videresalg, annen disposisjon eller bruk av de innførte varer, som direkte eller indirekte tilfaller selgeren.

2. Tollverdien skal også omfatte:

a) transportkostnaden for de innførte varer til innførselsstedet. Som innførselssted anses det tollsted eller den tollstasjon hvor varen er utlosset eller avlastet eller eventuelt det første tollsted eller den første tollstasjon hvor varen tidligere faktisk kunne ha vært utlosset eller avlastet;

b) kostnader for lasting og håndtering som er forbundet med transporten av de innførte varer til innførselsstedet; og

c) forsikringskostnader.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Hvis jeg bestiller en vare ifra England og den koster 189 kr må jeg da betale mva?

Fraktkostnadene er 50 kr så total sum blir 239.

Må jeg betale 25% av 239 eller går dette under 200-NOK grensen?

6370395[/snapback]

Sålenge varen uten frakt koster under 200 så skal du ikke betale moms.

Hvis varen koster over 200kr så må du ta med frakten i momsregnestykket.

Lenke til kommentar

Dette er noe jeg ikke gidder å spørre klara-klok (e.l. sider) om, siden det tar en evighet å få svar:

 

Har en rar følelse i halsen ofte. Gjerne etter jeg har spist. Kjennes ut som noe som kommer opp til halsen, også rumler det litt også forsvinner det. Følelsen akkurat når det forsvinner er egentlig litt behagelig. Kanskje det bare er jeg som er sær. Det svir ikke, eller noe, det bare kommer opp i halsen og forsvinner. Jeg kan ikke sette fingeren på hva det er. For meg kjennes det ut som luft, men det kan sikkert også være magesyre.

 

Noen anelse?

Endret av Mr. Crowley
Lenke til kommentar
an kamerat av meg påstod at det er tilsatt brekningsmiddel i øl, slik at hvis du drikker altfor mye, så brekker du deg. jeg har aldri hørt noe om det, men stemmer det?

syns personlig det høres litt søkt ut.

 

men kanskje det er tilsatt i sprit?

6370141[/snapback]

 

Det er brektnigsmiddel i polsprit ja. Kjenner en som fikk tak i vodka uten brekknigsmiddel, tror han sa man kunne drikke veldig mye av det uten å bli dårlig / kaste opp. Så det er jo en grunn til at det er brekkningsmiddel i spirten.

 

Rødsprit og denslags har bare veldig mye brekkningsmiddel.

Endret av andesam
Lenke til kommentar
an kamerat av meg påstod at det er tilsatt brekningsmiddel i øl, slik at hvis du drikker altfor mye, så brekker du deg. jeg har aldri hørt noe om det, men stemmer det?

syns personlig det høres litt søkt ut.

 

men kanskje det er tilsatt i sprit?

6370141[/snapback]

 

Det er brektnigsmiddel i polsprit ja. Kjenner en som fikk tak i vodka uten brekknigsmiddel, tror han sa man kunne drikke veldig mye av det uten å bli dårlig / kaste opp. Så det er jo en grunn til at det er brekkningsmiddel i spirten.

 

Rødsprit og denslags har bare veldig mye brekkningsmiddel.

6372981[/snapback]

 

hm... jeg husker da veldig godt at man ikke kan drikke ubegrenset av hjemmebrent før det kommer opp igjen, og ikke slapp jeg unna "dagen derpå" heller...

 

annet spm:

hvorfor lukter det honning i nesa mi i noen sekunder hver gang jeg har nøset (nyse, nøys, har nyset/nøset??)

jeg har ikke fått noen til å lukte i nesa mi, men jeg lukter honning med nesa mi, og det er ikke honning i nærheten, ikke spiser jeg honning heller.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...