Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Kan man (teoretisk sett) bli smittet av kreft?

Eller må kreftcellene stamme fra sin egen kropp?

6317454[/snapback]

I teoreien kan man sikkert overføre kreftceller fra en pasient til en annen som går på immunreduserende medisin. F.eks ved å glemme å sterilisere operasjonsinstrumentene.

Babyer utvikler immunforsvaret hele tiden så en nyfødt baby kan sikkert ha så dårlig immunforsvar at den aksepterer fremmede celler. (Blandt annet blodoverføringer med ulike blodtyper skal være mulig på barn under 1 år)

hvis man klemmer hardt på et myggstikk, hva er den klare væsken som kommer ut?

6317737[/snapback]

Er ikke den blanke væska hvite blodlegemer som er der for å reparere skaden?

Jeg tror myggifta sitter i selve myggstikket til det er ødelagt. Hvis ikke så hadde man vel ikke fått noen lokal reaksjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tough one: hvis jeg lager en tallrekke, finnes det et program som kan finne ut om det er noe mønster i tallrekken ?

Tenker litt på det passordet jeg får opp på passordkalkulatoren til postbanken.

6318624[/snapback]

Det finnes sikkert programmer for å finne tallrekker, men det avhenger av at tallrekka er enkel nok til at programmet klarer å finen den og at det ikke finnes for mange andre metoder for å finne den samme tallrekka. (med forskjellig resultat for neste tall)

Men passordet i passordkalkulatoren er nok alt for komplisert å finne ut av. Det kan være en rekke algoritmer som etterfølger hverandre, rekursjeres av andre tall som fra den interne klokka, et fastminne med tilfeldige tall osv. Sikkerheten er nok såpass høy at det er praktisk talt umulig å finne neste tall i rekka.

Lenke til kommentar
Hmm... Jeg har også lurt på det, jeg hører det hele tida når jeg har headsettet på. Selv når jeg ikke har noen mikrofon. Men PCen har jo en invendig mikrofon...

6318722[/snapback]

Jeg har heller ingen mikrofon, men har funnet ut at det hjelper å dempe mikrofon og cd-spiller i kontrollpanelet for lyd.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@espennyh: I større mengder er alt farlig. Kullsyren i seg selv er vel ikke akkurat skadelig for tennene, men drikker som eksempelvis cola har en pH-verdi på 2, noe som tærer på emaljen (det beskyttende laget utenpå tennene). Som eksempel kan jeg nevne at du er dum om du drikker appelsinjuice til frokost hver dag og så pusser tennene etterpå. Appelsinjuice har også en veldig lav pH-verdi og når du da pusser tennene etterpå vil du pusse vekk emaljen. Du har sikkert kjent at du på en måte får vondt i tennene om du drikker for mye cola og så pusser tennene. Jeg vil tro at om kullsyre var spesielt skadelig for kroppen så hadde det allerede blitt forbudt.

PS: Mitt svar er mine egne meninger, om det stemmer eller ikke vet jeg ikke :p

Lenke til kommentar
Finnes det noen som helst måte å kurere en alkoholiker som ikke klarer å hjelpe seg selv?

Altså f.eks. en alkoholiker som ønsker å slutte å drikke mer enn noe annet, men klarer det ikke..

6320057[/snapback]

Kanskje slik de gjør med fyren i Orange Clockwork (eller hva den heter), men det gjaldt vold da. Men kanskje det funker.

Altså å få personen til å avsky alkoholen så kraftig at han fysisk ikke klarer å få det i seg.

Lenke til kommentar
Er kullsyre skadelig for kroppen eller tennene ?

Tenker da på Farris, kan man drikke store mengder av dette som vanlig vann ? eller burde man ikke drikke for mye ?

6319726[/snapback]

Nei, CO2 er nærmest å betrakte som en inertgass ovenfor kroppen. CO2 reagerer ikke med noe i kroppen. Den eneste skaden det gjør er om det fortrenger oksygen i innåndingsluften. (Hvis man puster 100% CO2 så kveles man fordi man ikke får oksygen)

CO-gass (karbonmonooksyd, kullos) er derimot svært reaktivt og farlig. Men det finner man ikke i farris og brus så ingen fare derfra ;)

Lenke til kommentar
Finnes det noen som helst måte å kurere en alkoholiker som ikke klarer å hjelpe seg selv?

Altså f.eks. en alkoholiker som ønsker å slutte å drikke mer enn noe annet, men klarer det ikke..

6320057[/snapback]

Kanskje slik de gjør med fyren i Orange Clockwork (eller hva den heter), men det gjaldt vold da. Men kanskje det funker. Altså å få personen til å avsky alkoholen så kraftig at han fysisk ikke klarer å få det i seg.

6320076[/snapback]

"Antabus" er et legemiddel som får en til å bli veldig kvalm og uvel om man får i seg alkohol. Det har i hvertfall tidligere blitt brukt til å avvenne alkoholikere psykisk. Hvis hjernen kobler Alkohol = kvalme så vil lysten dempes eller forsvinne.

Tenk deg en matrett du absolutt ikke kan fordra. F.eks tanken på å spise levende kakkerlakker (for de som synes det er ekkelt) eller rakfisk/surstrømning (for de som ikke liker det).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
AC/DC betyr?

(Vekselstrøm/stilleståendestrøm? elns?)

6320689[/snapback]

Hvis du mener bandet står det kanskje noe her.

AC = veksekstrøm, DC = Likestrøm. (alternating/direct current)

Lenke til kommentar
Er kullsyre skadelig for kroppen eller tennene ?

Tenker da på Farris, kan man drikke store mengder av dette som vanlig vann ? eller burde man ikke drikke for mye ?

6319726[/snapback]

Nei, CO2 er nærmest å betrakte som en inertgass ovenfor kroppen. CO2 reagerer ikke med noe i kroppen. Den eneste skaden det gjør er om det fortrenger oksygen i innåndingsluften. (Hvis man puster 100% CO2 så kveles man fordi man ikke får oksygen)

CO-gass (karbonmonooksyd, kullos) er derimot svært reaktivt og farlig. Men det finner man ikke i farris og brus så ingen fare derfra ;)

6320331[/snapback]

Så jeg kan drikke vann /m kullsyre i store mengder utenom at det er skadelig ?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...