Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det sant at munnsår smitter eller er det en folkemyte?

Evt. Hva er det og hvordan smitter det?

6314685[/snapback]

munnsår smitter ved kyssing :)

er et virus som skaper munnsåret, herpes simplex virus type 1

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Men hvordan har det seg at noen får munnsår lett som bare det lange før de når kysse-alder, mens andre ikke ser ut til å få munnsår uansett hva man gjør?

6314832[/snapback]

berøring med munnen :p

edit: Såg feil :roll: men det er fordi det alltid ligger virus i munnen, og dei kommer fram når det kommer sterke ultra-fiolett stråler :p

edit2: glemte og nevne at det berre er "få" som har det alltid liggendes i munnen

Endret av DanielKorshar
Lenke til kommentar
Men hvordan har det seg at noen får munnsår lett som bare det lange før de når kysse-alder, mens andre ikke ser ut til å få munnsår uansett hva man gjør?

6314832[/snapback]

- Hvordan smitter viruset?

- Hos barn blir som sagt smittestoff ofte overført fra sår og spytt hos voksne eller fra andre barn, til rifter i barnets hud. Voksne kan smitte hverandre gjennom kyssing.

Viruset smitter ikke gjennom luften; du blir ikke smittet om en med munnsår hoster på deg. Det smitter heller ikke ved tøy eller andre gjenstander; for eksempel om du tørker deg med samme håndduk eller drikker av samme glass som en med munnsår.

Lenke til kommentar

Hva er vanlig måte å motta TV-signaler på i amerikanske hjem? Det virker som om det er en så big deal å ha kabel-tv der. Eller er "cable" et misforstått ord som de bruker om å ha ekstra mange kanaler, med en dekoder f.eks? Merk at jeg snakker utifra TV-serieerfaringer.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Hvor mye koster det egentlig for ei hore?

Er faktisk noe jeg har lurt på hele mitt liv..

Og nei, jeg har ikke planer om å leige meg ei hore.

6313480[/snapback]

Er ei her i Ski som tar 200kr/penger til bussen hjem. Hun er vel ikke akkurat ei hore, men hun har da gjort det 2-4 ganger på den måten.

Lenke til kommentar
Hva er vanlig måte å motta TV-signaler på i amerikanske hjem? Det virker som om det er en så big deal å ha kabel-tv der. Eller er "cable" et misforstått ord som de bruker om å ha ekstra mange kanaler, med en dekoder f.eks? Merk at jeg snakker utifra TV-serieerfaringer.

6315550[/snapback]

KabelTV er vanlig, er visst mye problemer forbundet med satelittTV; (Hvertfall i følge reklamen for Comcast Digital Cable :!: ) manglende dekning, signalet faller ut når det er dårlig vær, stygg parabol osv.

Jeg vil tro det er fordi blogger/personlige nyhetssider ofte blir skrevet muntlig og slike innskutte settninger er vanlig i muntlig tale. I ekte seriøse nyhetstekster finner du nok mindre av det.

6317441[/snapback]

Det er jo vanlig i seriøse aviser og magasiner og, når man siterer personer. Har lurt på det samme selv faktisk.

Lenke til kommentar
Kan man (teoretisk sett) bli smittet av kreft?

Eller må kreftcellene stamme fra sin egen kropp?

6317454[/snapback]

Jeg gjetter på at kreftceller fra en annens kropp er så forskjellige fra ens egen, at immunforsvaret vil ta knekken på de temmelig raskt. Jeg er ikke helt sikker, men kreft er jo nettop veldig farlig p.g.a. at kroppen ikke klarer å bekjempe svulsten, men når cellene er så forskjellige fra ens egen, er det nok annerledes.

Jeg har faktisk hørt om en sykdom blant en type dyr et steds (leste i Illustrert Vitenskap), hvor de bet på hverandre, og de ble smittet med noe som kan ligne på kreftsvulster i ansiktet.

Akkurat den sykdommen var svært mystisk, desverre husker jeg ikke hva slags dyr det var, eller hvor de holdt til.

Lenke til kommentar
Kan man (teoretisk sett) bli smittet av kreft?

Eller må kreftcellene stamme fra sin egen kropp?

6317454[/snapback]

Tja, vil tro det.

Dvs. hvis du må operere et ledeme bort, og får et nytt legeme med kreft i, så vil jeg tro kreften kan spre seg til andre deler av kroppen.

(men dette var vel kanskje litt på kanten av hva trådstarter spurte om ?)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...