Simen1 Skrevet 15. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2006 Er det sant at munnsår smitter eller er det en folkemyte? Evt. Hva er det og hvordan smitter det? Lenke til kommentar
O.J Skrevet 15. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2006 (endret) Er det sant at munnsår smitter eller er det en folkemyte? Evt. Hva er det og hvordan smitter det? 6314685[/snapback] munnsår smitter ved kyssing er et virus som skaper munnsåret, herpes simplex virus type 1 Endret 15. juni 2006 av O.J Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2006 Men hvordan har det seg at noen får munnsår lett som bare det lange før de når kysse-alder, mens andre ikke ser ut til å få munnsår uansett hva man gjør? Lenke til kommentar
D4NY Skrevet 15. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2006 (endret) Men hvordan har det seg at noen får munnsår lett som bare det lange før de når kysse-alder, mens andre ikke ser ut til å få munnsår uansett hva man gjør? 6314832[/snapback] berøring med munnen edit: Såg feil men det er fordi det alltid ligger virus i munnen, og dei kommer fram når det kommer sterke ultra-fiolett stråler edit2: glemte og nevne at det berre er "få" som har det alltid liggendes i munnen Endret 15. juni 2006 av DanielKorshar Lenke til kommentar
O.J Skrevet 15. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2006 Men hvordan har det seg at noen får munnsår lett som bare det lange før de når kysse-alder, mens andre ikke ser ut til å få munnsår uansett hva man gjør? 6314832[/snapback] - Hvordan smitter viruset? - Hos barn blir som sagt smittestoff ofte overført fra sår og spytt hos voksne eller fra andre barn, til rifter i barnets hud. Voksne kan smitte hverandre gjennom kyssing. Viruset smitter ikke gjennom luften; du blir ikke smittet om en med munnsår hoster på deg. Det smitter heller ikke ved tøy eller andre gjenstander; for eksempel om du tørker deg med samme håndduk eller drikker av samme glass som en med munnsår. Lenke til kommentar
ehs5 Skrevet 15. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2006 (endret) Hva er vanlig måte å motta TV-signaler på i amerikanske hjem? Det virker som om det er en så big deal å ha kabel-tv der. Eller er "cable" et misforstått ord som de bruker om å ha ekstra mange kanaler, med en dekoder f.eks? Merk at jeg snakker utifra TV-serieerfaringer. Endret 15. juni 2006 av ehs5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2006 De fleste har kabel-tv i USA ja, du er "unormal" om du ikke har det Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 15. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2006 Trur slekta mi i USA har "Cable" på TVene sine. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 15. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2006 Trur slekta mi i USA har "Cable" på TVene sine. 6315845[/snapback] Den snedige tingen jeg lurer på er hvor Skogli har slekt i USA henne? Lenke til kommentar
O.J Skrevet 15. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2006 hvorfor kjenner man et trykk i magen når man er nærvøs eller spent? såkalte "sommerfugler i magen". en ganske spesiell følelse, hvorfor kjenner vi den akkurat i magen? Lenke til kommentar
Demonfudge Skrevet 15. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2006 Hvor mye koster det egentlig for ei hore?Er faktisk noe jeg har lurt på hele mitt liv.. Og nei, jeg har ikke planer om å leige meg ei hore. 6313480[/snapback] Er ei her i Ski som tar 200kr/penger til bussen hjem. Hun er vel ikke akkurat ei hore, men hun har da gjort det 2-4 ganger på den måten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 15. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2006 Hvorfor er det ofte mange [noe] i engelske (nyhets-)tekster? Eksempelvis http://blog.outer-court.com/archive/2006-06-15-n22.html : (...)The problem with [click-fraud] is just that it’s a very, very hard issue to fix. (...) [T]he vast majority of computers at Google are Linux boxes. (...) Ser ikke helt meningen med dem, de er bare i veien når jeg skal lese! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 15. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 15. juni 2006 Jeg vil tro det er fordi blogger/personlige nyhetssider ofte blir skrevet muntlig og slike innskutte settninger er vanlig i muntlig tale. I ekte seriøse nyhetstekster finner du nok mindre av det. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 16. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2006 Kan man (teoretisk sett) bli smittet av kreft? Eller må kreftcellene stamme fra sin egen kropp? Lenke til kommentar
Vibeke S Skrevet 16. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2006 Hva er vanlig måte å motta TV-signaler på i amerikanske hjem? Det virker som om det er en så big deal å ha kabel-tv der. Eller er "cable" et misforstått ord som de bruker om å ha ekstra mange kanaler, med en dekoder f.eks? Merk at jeg snakker utifra TV-serieerfaringer. 6315550[/snapback] KabelTV er vanlig, er visst mye problemer forbundet med satelittTV; (Hvertfall i følge reklamen for Comcast Digital Cable :!: ) manglende dekning, signalet faller ut når det er dårlig vær, stygg parabol osv. Jeg vil tro det er fordi blogger/personlige nyhetssider ofte blir skrevet muntlig og slike innskutte settninger er vanlig i muntlig tale. I ekte seriøse nyhetstekster finner du nok mindre av det. 6317441[/snapback] Det er jo vanlig i seriøse aviser og magasiner og, når man siterer personer. Har lurt på det samme selv faktisk. Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 16. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2006 hvis man klemmer hardt på et myggstikk, hva er den klare væsken som kommer ut? Lenke til kommentar
SnittLeif Skrevet 16. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2006 hvis man klemmer hardt på et myggstikk, hva er den klare væsken som kommer ut? 6317737[/snapback] Myggspytt antar jeg. Det myggen bruker til å løse opp blodet for enklere å kunne suge det inn. Lenke til kommentar
Snusi Skrevet 16. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2006 Doubt it. Det er så utrolig små mengder at der forsvinner i strømmen med en gang Tror nok heller det er en reaksjon på stoffet Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 16. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2006 Kan man (teoretisk sett) bli smittet av kreft?Eller må kreftcellene stamme fra sin egen kropp? 6317454[/snapback] Jeg gjetter på at kreftceller fra en annens kropp er så forskjellige fra ens egen, at immunforsvaret vil ta knekken på de temmelig raskt. Jeg er ikke helt sikker, men kreft er jo nettop veldig farlig p.g.a. at kroppen ikke klarer å bekjempe svulsten, men når cellene er så forskjellige fra ens egen, er det nok annerledes. Jeg har faktisk hørt om en sykdom blant en type dyr et steds (leste i Illustrert Vitenskap), hvor de bet på hverandre, og de ble smittet med noe som kan ligne på kreftsvulster i ansiktet. Akkurat den sykdommen var svært mystisk, desverre husker jeg ikke hva slags dyr det var, eller hvor de holdt til. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 16. juni 2006 Rapporter Del Skrevet 16. juni 2006 Kan man (teoretisk sett) bli smittet av kreft?Eller må kreftcellene stamme fra sin egen kropp? 6317454[/snapback] Tja, vil tro det. Dvs. hvis du må operere et ledeme bort, og får et nytt legeme med kreft i, så vil jeg tro kreften kan spre seg til andre deler av kroppen. (men dette var vel kanskje litt på kanten av hva trådstarter spurte om ?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg