Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
godt poeng :thumbup:

så jeg får vel bidra med et spm jeg og da...

hmm...

jo! Dere veit den overflatebehandlinga som var veldig populær på, say, 70-80tallet.. Den litt blågrå, glatte, krakelerte saken som ble brukt på alt fra biler til brødristere og varmeovner... hva heter det, og har noen lakka en pc med det noengang?

go google...

Hammerlite var jo pop da.

Lenke til kommentar
Rødsprit lukter mye bedre da.  :hmm:

Men rodsprit er tilsatt noe greier som gjor at drikker du det, uansett mengde, vil du nok kaste det opp igjen... :roll: Men rodsprit har mye goyere farge, da...

Whitespirit er tingen! ;)

Bestefar kastet det ikke opp igjen når han brukte det som "noe attåt" til kaffen før... :shrug: Hva med neglelakkfjerner da? Hvilken type smaker best? :roll: Forret må da være olje / beis / grunning, hva bruker du

Jeg begynner virkelig å lure på meg selv...

Lenke til kommentar

har sittet her en god stund nå og lest gjennom en del av denne posten....fy F... så mye merkelig det går ann å tenkte på.... :!: ...men......har noen ting jeg også...!

1.hva er det værste man kan si til noen...? hva mener dere...?har en kompis som mener at "Brenn i Helv.te" er det værste....kan ikke si meg uenig f.eks. hvis du sier det til en kristen fanatiker el.no :tease: ....det er jo ikke mye som er værre for en kristen...?selv om jeg har litt problemer med helv.te i seg selv...for det er jo menneske skapt...?det er jo ikke en fysisk plass...?så åssen kan du brenne i helvete da?

2.blir litt det samma som det med lysets hastigehet...men jeg lurer allikavel...Hvis du er på et tog som går i sånn ca.3000km/t og du står midt i toget....tar en pistol og skyter ei kule framover..(i fartsretningen)...og kula har ei toppfart på 2500km/t(bare tenkte tall)....vil da kula aldri komme ut av pistolen?...vil den komme ut og bare stoppe etter et par meter..?...eller vil den ha ei fart på 5500km/t videre framover og ut av toget...?...Eller for å gjøre det enda litt mer irriterende...hvis for eksempel toget og kula går like fort...?

3.hvor stor er universet...hva er etter universet...hvor er begynnelsen...hvor er slutten...?universet er stort det er greit nok.......mange mener big bang er begynnelsen...men det må jo begynne og slutte et sted....et fysisk sted...f.eks. en bok begynner med forsiden og slutter med baksiden....en linjal begynner på ene enden og slutter på den andre...samma med et kart...begynner i ene enden og slutter i den andre....

4."tenkt situasjon": du er i verdensrommet....på en romstasjon.....du går ut....og svever fritt omkring....og sparker deg ifra veggen på romstasjonen...og sklir/flyr? utover....hva skjer?hvor stor fart vil du ha?vil du aksellere?hvis du treffer månen....vil du da klare å lande på månen...uten problemer? vil du få vondt når du lander? vil tyngdekraften på en annen planet dra deg mot seg..?

Hadde en del spørsmål til men kommer ikke på de i farta...!får ta det igjen...!Håper det er noen som har noen gode svar der ute...! :hmm:

Lenke til kommentar
Hvis du er på et tog som går i sånn ca.3000km/t og du står midt i toget....tar en pistol og skyter ei kule framover..(i fartsretningen)...og kula har ei toppfart på 2500km/t(bare tenkte tall)....vil da kula aldri komme ut av pistolen?

Da har kula allerede en fart på 3000 km/t. ;)

Så farta blir 5500 km/t hvis vi bruker dine tall.

Hvis du tar med lyshastighetproblematikken blir det selvfølgelig noe annet. Ingenting kan gå fortere enn lyset, men det har jo en fart på 300 000 km i sekundet, ikke 3000 km i timen.

Lenke til kommentar
Hvis du er på et tog som går i sånn ca.3000km/t og du står midt i toget....tar en pistol og skyter ei kule framover..(i fartsretningen)...og kula har ei toppfart på 2500km/t(bare tenkte tall)....vil da kula aldri komme ut av pistolen?

Hvis du tar med lyshastighetproblematikken blir det selvfølgelig noe annet. Ingenting kan gå fortere enn lyset, men det har jo en fart på 300 000 km i sekundet, ikke 3000 km i timen.

kula vil ikke gå så fort, jeg er ingen matematikker, så jeg kan ikke gi nøyaktige tall, men luftmotstanden kommer til å senke kulen ganske mye, hva med 4500km/t til 5000km/t

Lenke til kommentar

Dette var nå bare et tenkt eksempel. Tenk deg at kula går 2500 km/t hvis du står inni toget og toget står stille. Hvis du skyter inni (altså ikke at du står oppå eller utenfor eller noe) toget i fart er luftmotstanden den samme, og kula går 2500 km/t fortere enn den farten kula allerede har (3000 km/t).

Lenke til kommentar
Dette var nå bare et tenkt eksempel. Tenk deg at kula går 2500 km/t hvis du står inni toget og toget står stille. Hvis du skyter inni (altså ikke at du står oppå eller utenfor eller noe) toget i fart er luftmotstanden den samme, og kula går 2500 km/t fortere enn den farten kula allerede har (3000 km/t).

du burde ikke skyte inne i toget ;)

du kan jo regne med jordens rotasjon også, så blir farten en god del høyere

jorden snurrer 456m/s ved ekvator...

er ikke helt sikker på hvor mange km/t det er, og orker ikke regne det ut..

stemmer det du sier nr.4

Lenke til kommentar

kula vil ikke gå så fort, jeg er ingen matematikker, så jeg kan ikke gi nøyaktige tall, men luftmotstanden kommer til å senke kulen ganske mye, hva med 4500km/t til 5000km/t

Hastigheten på kula er jo relativ til pistolen og ikke til et fast punkt. Her jeg sitter og skriver snurrer jo jorden rundt seg selv og sola i en voldsom hastighet. Men det kan jeg jo ikke merke fordi jeg beveger meg relativt til jorden og ikke til et tenkt fast punkt.

Med litt enklere begripelige hastigheter kan man illustrere:

En fotballsparker kan sparke en ball med en hastighet på 160 km/t.

Hvis han sparker ballen om bord på flytoget som tilfeldigvis kjører i 160 km/t vil ballen bevege seg 160kmt/ i forhold til toget og fotballsparkeren. Hvis han sparker ballen bakover i toget vil det for den som står utenfor toget og ser det passere se ut som om ballen står stille. Hvis han sparker den fremover i toget vil personen utenfor kunne skimte en ball som går dobbelt så fort som toget (160 km/t+160km/t=320km/t)

Lys derimot beveger seg med ca samme hastighet uansett om lyskilden beveger seg. Lyset foran på flytoget går i 300 000 km/sek i alle retninger, akkurat som de røde lysene bak på toget.

Man skulle ellers kunne tro at lyset foran på toget gikk i:

300 000 km/s

+160 km/t/60 minutter/ 60 sekunder = 0.044 km/s

=300 000,044 Km/s

Men det blir feil.

Ellers tror jeg det vil være en hjelp for tanken å se bort fra luftmotstanden når det gjelder disse tingene som farer rundt inni toget. Uansett er det forresten ikke vind inni toget selv om det kjører i full fart. Forutsatt vegger, gulv og tak...

:dribble:

Lenke til kommentar

Nå skal jeg forresten regne ut hvor fort jorden snurrer rundt sola:

Lyset bruker ca 8 minutter fra sola til jorda. Det tilsvarer 480 sekunder.

Lyset beveger seg med 300 000 km/s, så avstanden er ca

300 000 km/s * 480 s = 144 000 000 km

Avstanden jorden skal reise på ett år blir da (forutsatt at ellipsen jorden følger rundt sola er ca rund og man kan bruke formelen 2 * pi * r)

2 * 3.141592 * 144 000 000 km = 904 778 480 km.

Deler man dette på antallet sekunder i ett år som er 365,24 døgn/år * 24 timer/døgn * 60 minutter/time * 60 sekunder/time = 31 556 736 sekunder

904 778 480 km / 31 556 736 sekunder = 28,67 Km/sekund eller 103 212 Km/time eller 28670 meter /sekund. Dette er jo ca 1/10000 av lysets hastighet.

Lyset ville brukt 2 * 3,141592 * 8 minutter = 50 minutter 16 sekunder på en runde rundt sola langs den banen jorda følger...

:thumbup:

Endret av nixon
Lenke til kommentar
1.hva er det værste man kan si til noen...? hva mener dere...?har en kompis som mener at "Brenn i Helv.te" er det værste....kan ikke si meg uenig f.eks. hvis du sier det til en kristen fanatiker el.no :tease: ....det er jo ikke mye som er værre for en kristen...?selv om jeg har litt problemer med helv.te i seg selv...for det er jo menneske skapt...?det er jo ikke en fysisk plass...?så åssen kan du brenne i helvete da?

Om det er menneskeskapt eller ikke, om det finnes eller ikke er helt urelevant, poenget er at man sier at hvis det fantes, skulle man ønske at det utvalgte mennesket måtte dra der og lide.

3.hvor stor er universet...hva er etter universet...hvor er begynnelsen...hvor er slutten...?universet er stort det er greit nok.......mange mener big bang er begynnelsen...men det må jo begynne og slutte et sted....et fysisk sted...f.eks. en bok begynner med forsiden og slutter med baksiden....en linjal begynner på ene enden og slutter på den andre...samma med et kart...begynner i ene enden og slutter i den andre....

Den MÅ ikke begynne eller slutte, dette er bare noe folk har innbilt seg. Det finnes ikke et største tall, det finnes ikke et minste tall, det finnes ingen begynnelse eller slutt.

4."tenkt situasjon": du er i verdensrommet....på en romstasjon.....du går ut....og svever fritt omkring....og sparker deg ifra veggen på romstasjonen...og sklir/flyr? utover....hva skjer?hvor stor fart vil du ha?vil du aksellere?hvis du treffer månen....vil du da klare å lande på månen...uten problemer? vil du få vondt når du lander? vil tyngdekraften på en annen planet dra deg mot seg..?

Sparker man i fra i et vakum vil du fortsette å fly i samme fart helt til du blir stoppet av noe. Det er ingen friksjon eller motstandskraft i verdensrommet. Om du nærmer deg månen og blir dratt mot den vil du garantert dø. Månen er liten i forhold til jorden, men man vil fortsatt falle med en forferdelig stor fart. I tillegg er det ingen luftmotstand, så det vil kanskje gå like raskt eller raskere (noen som kan bekrefte det ene eller det andre?). Derfor vil man dø om man var i den tenkte situasjonen din. Tyngdekraften til en annen planet vil kun dra deg til seg hvis du er nærmt den.

Endret av SteffyBoy
Lenke til kommentar
Hva er det værste man kan si til noen?

BELGIUM!! :!:

like raskt eller raskere (noen som kan bekrefte det ene eller det andre?)

Man vil fortsette i den samme farten, forutsett at man befinner seg i et absolutt vakuum, dvs at det ikke er noen kraft som virker inn på farten, det være seg enkeltatomer som ligger og flyter rundt forbi eller gravitasjonskrefter osv... Så lenge det ikke er noen kraft som får han til å aksellerere, vil han heller ikke bevege seg fortere. Or so I think...

Men når jeg leser spørsmålet enda en gang (tenkte feil:P) så er det jo klart at, jo, han vil fortsette å aksellerere helt til han treffer månen... månen har nesten ingen atmosfære, så jeg tror ikke det er noen motstand der som vil ha noen innvirkning på farten. :hmm:

Endret av Glen_
Lenke til kommentar
Månen er liten i forhold til jorden, men man vil fortsatt falle med en forferdelig stor fart. I tillegg er det ingen luftmotstand, så det vil kanskje gå like raskt eller raskere (noen som kan bekrefte det ene eller det andre?).

Snedig ting å lure på. Må jeg finne ut av. :hmm:

Lenke til kommentar

Hvis du bevger deg i lysets hastighet, og ser deg bakover, vil du da kunne se at ting beveger seg? Eller vil du bare se det samme bildet hele tiden?

Hvis du beveger pittelitt fortere enn lyset (hvis dette var mulig), og ser deg bakover, vil du da se noe som helst?

Endret av sluffy
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...