Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Tror det er derfor oss under 50 sier det sånn om hverandre.

6280471[/snapback]

Det heter vi under 50. ;)

 

Foreldres påvirkning er selvfølgelig en sterkt medvirkende årsak. Men selv forsøker jeg konsekvent å uttale tallene korrekt med tierne før enerne, selv om mine foreldre - når jeg tenker etter - holder seg til den tradisjonelle måten. Min far ble født i 1946, så han tok i sin tid sikkert etter sine foreldre.

 

Jeg mener det er en uting og forsøpling av språket at man nå kan skrive "bæiken", "kårnflæiks" og gud vet hva og samtidig komme unna med det. Kanskje det var situasjonen i femtiåra også? At folk flest rett og slett var konservative og ikke åpne nok for nye impulser og slik holdt ved tellemåten de kjente, altså 'hundre-og-tre-og-nitti'?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
... et Franz Jäger fra nitten-fir'-og-førr

 

Det verste med å lese tall på denne måten er når du sitter i telefonen med noen og de skal lese opp telefonnummeret sitt. nittien-åtti-fireogfemti-syvogtredve. Da er det veldig vanskelig å ikke skrive 91 80 45 73 istedenfor 91 80 54 37.

Lenke til kommentar

Jeg vet det ble gjort om for noen tiår siden, men husker ikke helt når. Uansett så irriterer den gamle tellemåten meg. Den er jo så ulogisk.

 

Vel jeg sier de som regel om hverandre grunnet div lærere og sånt som sier det og da blir det liggende i hodet mitt resten av dagen.

Siden jeg kanskje er over middels opptatt av telling og språk :p så prøver jeg aktivt å snu de som teller galt. Hvis noen sier en-og-femti til meg så formulerer jeg gjerne en setning tilbake med femti-en tilbake. På den måten får kanskje den jeg prater med den moderne tellemåten i hodet resten av dagen. Hvis de ubevisst legger om tellinga så tenker jeg inni meg "Yess" og smiler :) En liten seier i dagliglivet for norsk logisk språk :fun:

 

Den samme taktikken bruker jeg når jeg hører unødvendig fornorskede ord. F.eks:

- Hva er det det står på capsen din?

- Det står "Tørrfisk er godt". Jeg kjøpte skyggelua i forbindelse med kystkulturdagene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Eller som fattern pleier å gjøre (for å forvirre kassadamer); Kombinere de to tellemåtene til f.eks "femtitreogfemti" :p

6280739[/snapback]

103?

6282254[/snapback]

 

Nei, man stapper "treogfemti" og "femtitre" sammen til "femtitreogfemti", kun for å lage forvirring. Svaret er 53 uansett :)

Lenke til kommentar
Eller som fattern pleier å gjøre (for å forvirre kassadamer); Kombinere de to tellemåtene til f.eks "femtitreogfemti" :p

6280739[/snapback]

103?

6282254[/snapback]

 

Nei, man stapper "treogfemti" og "femtitre" sammen til "femtitreogfemti", kun for å lage forvirring. Svaret er 53 uansett :)

6282261[/snapback]

Men femtitre og femti blir jo 103 :dontgetit:

Lenke til kommentar
Hvorfor blir vi avhengige av et stoff?

 

f.eks Alkohol

6282334[/snapback]

 

Cellene i kroppen vår venner seg til alkoholen og det at man får en daglig innførsel av den. forskjellige kjemiske reaksjoner instiller seg da etter dette.

 

hvorfor kroppen skriker etter alkohol når man ikke drikker det er jeg ikke helt sikker på. er vel det at man psykisk og fysisk er innstilt på å få en jevn tilførsel av alkohol.

Lenke til kommentar
Spørsmål:

lest at "gale" folk ikke vet at det er noe galt med dem, stemmer det?

"crazy people don't know they're crazy"

6282461[/snapback]

Har lest det samme, da om psykopater. Det å stille seg selv spørsmålet "er jeg psykopat" er visstnok det sterkeste tegnet på at du ikke er det siden en psykopat aldri ville spurt seg selv noe slikt. Så ja, til en viss grad vil jeg tro at det er som du sier. :)

Lenke til kommentar
Hvorfor blir vi avhengige av et stoff?

 

f.eks Alkohol

6282334[/snapback]

 

Cellene i kroppen vår venner seg til alkoholen og det at man får en daglig innførsel av den. forskjellige kjemiske reaksjoner instiller seg da etter dette.

 

hvorfor kroppen skriker etter alkohol når man ikke drikker det er jeg ikke helt sikker på. er vel det at man psykisk og fysisk er innstilt på å få en jevn tilførsel av alkohol.

6282456[/snapback]

Men hvorfor er det så annerledes med tobakk enn alkohol? De fleste av oss som røyker/snuser o.l. trenger flere sigaretter/pris om dagen enn folk som til vanlig drikker i helgene osv. Hvordan har det seg slik at nikotin er mye mer avhengighetsskapende enn alkohol? Alkoholrusen er jo såpass sterk at man gjerne kunne drukket oftere, t.o.m. daglig på samme måten som med røyk/snus?

 

Poenget mitt kort og godt er: Hvorfor er tobakk mer avhengighetsskapende enn alkohol? (For de aller fleste)

Lenke til kommentar
Spørsmål:

lest at "gale" folk ikke vet at det er noe galt med dem, stemmer det?

"crazy people don't know they're crazy"

6282461[/snapback]

Har lest det samme, da om psykopater. Det å stille seg selv spørsmålet "er jeg psykopat" er visstnok det sterkeste tegnet på at du ikke er det siden en psykopat aldri ville spurt seg selv noe slikt. Så ja, til en viss grad vil jeg tro at det er som du sier. :)

6282485[/snapback]

 

Så de kan kappe småunger i småbiter og ikke skjønne at det de gjør er galt?

 

syns det er et interessant tema. leste at hvis man leser en ordrekke av vanlige ord, så ord som er skikkelig stygge så vil man i vanlige mennesker finne en endring i hjermebølgene.

på psykopater så vil man ikke finne noen forskjell.

 

kan ta et eksempe:

hest - hus - ball - sol - incest - voldtekt - drap

 

på vanlige mennesker vil man se en endring i hjernen da man tolker de første ordene forskjellig til de siste.

en psykopat vil ikke reagere på de siste i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Hvorfor blir vi avhengige av et stoff?

 

f.eks Alkohol

6282334[/snapback]

 

Cellene i kroppen vår venner seg til alkoholen og det at man får en daglig innførsel av den. forskjellige kjemiske reaksjoner instiller seg da etter dette.

 

hvorfor kroppen skriker etter alkohol når man ikke drikker det er jeg ikke helt sikker på. er vel det at man psykisk og fysisk er innstilt på å få en jevn tilførsel av alkohol.

6282456[/snapback]

Men hvorfor er det så annerledes med tobakk enn alkohol? De fleste av oss som røyker/snuser o.l. trenger flere sigaretter/pris om dagen enn folk som til vanlig drikker i helgene osv. Hvordan har det seg slik at nikotin er mye mer avhengighetsskapende enn alkohol? Alkoholrusen er jo såpass sterk at man gjerne kunne drukket oftere, t.o.m. daglig på samme måten som med røyk/snus?

 

Poenget mitt kort og godt er: Hvorfor er tobakk mer avhengighetsskapende enn alkohol? (For de aller fleste)

6282613[/snapback]

hmm

 

i snus og tabakk er det i hvertfall nikotinet som er avhengighetsskapende. akkurat hvorfor vet jeg ikke.

 

men f.eks morfin er også ekstremt avhengighetsskapende. mange ganger mere enn nikotin.

hørt om folk som har blitt avhengige av det etter skader der de har hatt store smerter og dem har blitt nødt til å bruke morfin som smertestillende.

 

ps:

her er litt lesning fra wikipedia:

addiction

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så slektlig, hva kaller jeg min kusines barn?

 

Tror ikke det er noe navn for det. Tror det eneste er at barnet kan kalle deg "filletante" eller "filleonkel" ;)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...