Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Hvorfor blir dialekten styggere jo lenger ut på landet en kommer, og hvorfor er dette universalt? (eks: norge, usa <- samme effekt)

6277309[/snapback]

 

"stygg" er vel ikke så objektivt å kalle en dialekt.

 

men tingen med at jo lengre ut på landet man kommer, jo mindre pleier dialekten å ha blitt påvirket av annet språk, kan kallle det "byspråk"

derfor vil man finne mange gamle måter å si ord på, og ord som man ikke finner i tettstedene.

 

stygt i ditt tilfelle betyr bare "mere annerledes"

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan det være at språk har lettere for å forandre seg, optimalisere seg og er mer dynamisk i en liten befolkning enn en større? Dersom du f.eks begynner å si "drikkprat" i indre Flatdal regner jeg med at ordet har lettere for å ta fatt og spre seg enn om du gjøre det samme i Oslo.

Hvordan dialektene er i Norge tror jeg ikke kan sammenlignes like bra med USA... vår språkhistorie og utvikling er nok ganske unik i verden. (mtp at et land med 4,5'' innbyggere har hundrevis av dialekter og en normal person kan identifisere 30-50 dialekter og plasere de på et kart)

EDIT: Og at det kan for mange være lettere å forstå svensk/dansk enn noen som faktisk snakker samme språk, men med en annen dialekt. Alt fra trykk til tonefall til ordbruk til... ja det meste endrer seg, mens engelsk er ganske likt over alt. (Skottland/Irland/Wales/Jamaica mot english-english blir nesten den beste sammenligningen)

 

Å si "I shan't be" og "I can't" er mer 'slurvete' enn "I shall not be" og "I can not", men også mer optimalt og er hva vi altså vil bruke i dag, så stygt eller ikke, språk er dynamisk.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Kan det være at språk har lettere for å forandre seg, optimalisere seg og er mer dynamisk i en liten befolkning enn en større?

6277545[/snapback]

 

nei, dialekten på bygda langt inni dalene er mer statisk og har forandret seg mye mindre de siste hundre årene enn språket i byene og tettsteder.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
... (eks: norge, usa <- samme effekt)

6277309[/snapback]

 

Hvilke lærere er det som lærer elevene sine å skrive slik? (eks: slik som dette <- sånn). Har fundert lenge på hvorfor folk må lage piler midt inni tekster for å kunne forklare hva de mener, når jeg leser det lager det bare en bremse. (Ikke noe personlig mot deg da neitakk, bare sånn generelt ;) )

 

En annen ting er hvorfor man tillater lærere å feillære elevene sine. Min norsklærer har massevis av ord delings feil, irriterer meg grense løst at en norsk lærer skal lære meg norsk når han ikke kan det skikkelig selv.

Lenke til kommentar
Hvis du har en kjøleskapsmagnet som kan holde 1 penn på 200gram, kan du magneten og få samme penn til å sveve ?

6274238[/snapback]

bruker du en konstruksjon der du har en avrundet eller to magnet(er) kan du få pennen til å sveve. Ellers vil den bare falle bort. Pennen bør ikke være av plastikk :whistle:

6275466[/snapback]

 

F.eks. en magnet som litt på den på bildet ?

post-12016-1149893112_thumb.jpg

 

Grunnen til at jeg spør, er fordi jeg en gang så en penn-holder som holdt en penn svevende i lufta.

Lenke til kommentar
Hvilke lærere er det som lærer elevene sine å skrive slik?

Ta en titt her du:

http://www.catchgamer.no/?module=forum

 

jeg har ikke sett den enda... får gjøre d når jeg kmr hjem... mn jeg trur den er veldig bra da.. for d er jo mange venner som sier d jallefall

 

for å si det sån... aaseng burde tenke over hva han sier nor de ekte venne hans støtter han pga de er helt sikkert på at han ikke cheater, han har noen gode venner som støtter han men desvere er ikke han vært noe som helst av strevet.

 

er no heller overbevisst på att han cheater jeg og, tingene han presterer er ikke noe som kalles flaks eller gull, f.eks episoden på nuke i sidegang ved vindu er jo bare til å le av, han skyter jo ikke når han er fremme fra vinduet, men KUN når han er bak veggen, og igjen bare i hodet.. det er det jo ikke akkurat mange som gjør, spesielt i full-flash og med en gun som ikke kan skyte gjennom vegger.. han har mistet sin troverdighet, hvertfall hos meg : ) gl videre

 

ok, husker ikke navne på våpenet (lol), men trykk B, så 4, så 1 (hihi)..da for du et våpen som kan skyte trippel skudd...mange sier under pcw og andre ganger at d er ulåvli under pcw (mener jeg er latterlig)..og grunen er at d er for lett å ta HS..er d serriøst ulåvlig?

Lenke til kommentar

Har fundert litt på tall på norsk i det siste, og kommet fram til at fire, åtte og tolv er ganske ulogiske. De ødelegger hele systemet!

Altså: Tall fra null t.o.m. ti har èn stavelse, bortsett fra fire og åtte. Og f.o.m. elleve t.o.m. nitten har tallene to stavelser, bortsett fra tolv.

Lurer på hva det var slags tulling som fant på de teite navnene..

Problemtallene er forresten delelig på 4, så det kan være noe organisert snusk med fire som det drar med seg til åtte og tolv, men jeg har mine tvil siden seksten er "riktig"..

Så, for å få tingene riktig, så burde vi omdøpe fire til fir, åtte til ått og tolv (i samme form som f.eks tretten og femten) til toten. Vet at Toten er "tatt" allerede, men det er bare å bytte, de kan få hete Tolv istedet.

 

Virker ikke den nye løsningen logisk og bedre enn den vi har i dag?

Tror nesten jeg burde skrive et brev til språkrådet om dette..

Lenke til kommentar
(mtp at et land med 4,5'' innbyggere har hundrevis av dialekter og en normal person kan identifisere 30-50 dialekter og plasere de på et kart)

...

ja det meste endrer seg, mens engelsk er ganske likt over alt. (Skottland/Irland/Wales/Jamaica mot english-english blir nesten den beste sammenligningen)

6277545[/snapback]

Vel, kanskje du personlig klarer å identifisere flere norske dialekter enn engelske, og da kan jeg love deg at du ikke har hørt godt etter. Ta deg en tur fra by til by i England og merk deg dialektforskjellene. Dialekter går på geografi, ikke innbyggertall. Om det hadde bodd 100 millioner mennesker i Norge, er det ikke sikkert vi hadde hatt flere dialekter. Ta deg også en tur ut på landet i USA og hør hvor tykt de prater, hvordan de slenger med orda og hva slags holdning de har. Reis så tilbake til Norge og ut til Nærbø på Jæren. Merk deg likheten...

Lenke til kommentar
Under fotballkamper så får man ofte se hvilket av lagene som har hatt mest ballbesittelse, såkalt posession. Dette kommer opp i prosent. Hvordan gjøres dette? Er det en som har dette som jobb, hele tiden passe på hvem som er i besittlese av ballen?

6278682[/snapback]

Jepp, det er faktisk folk som jobber med å føre slik statistikk. Ikke bare en person men mange. De fører statistikk over alt mulig. Alt fra type taktikk man gjør på banen til hvor man er på banen, hvem som har ballen mest, hvor langt man i gjennomsnitt fører ballen mot motstanderens side, hvor flink man er til å gjøre pasninger, hvor lange pasninger man tar, antall oppløp, målforsøk, mål, prosent vellykkede målforsøk, hvor ofte man tar ballen fra motspilleren osv. Resultatene analyseres opp og ned for å få tall på hvor bra spillerene har gjort det. Personlig ser jeg ikke hensikten med dette, da jeg ser på fotball som egenunderholdning og en lek, ikke som en økonomisk drevet forretning der målet er å tjene mest mulig penger og ikke å ha det gøy.

 

Vi har det motsatte av sulten som er mett, men hva er det motsatte av tørst? Utørst? Full (Hoho)?

6279042[/snapback]

Jeg bruker ordet utørst noen ganger. Synes det er et beskrivende ord.

Lenke til kommentar
Har fundert litt på tall på norsk i det siste, og kommet fram til at fire, åtte og tolv er ganske ulogiske. De ødelegger hele systemet!

Altså: Tall fra null t.o.m. ti har èn stavelse, bortsett fra fire og åtte. Og f.o.m. elleve t.o.m. nitten har tallene to stavelser, bortsett fra tolv.

Lurer på hva det var slags tulling som fant på de teite navnene..

6279508[/snapback]

Hmm.. Det har jeg ikke tenkt på før. Men jeg har irritert meg over tallene 11 og 12 før. De brude jo sluttet på -ten som alle andre tall mellom 10 og 20. Eller ennå bedre: Hele rekka fra 11 til 19 burde hatt navn som kan deles i beskrivende deler f.eks tien, tito, titre osv.

 

Det er veldig irriterende å høre folk som prater tallene baklengs. F.eks åtte-og-seksti i stedet for seksti-åtte. Det er jo helt ulogisk i forhold til skrivemåten, 68. Og hvis man sier det i en større sammenheng f.eks nitten-åtte-og-seksti blir det ennå rarere. Man leser jo både tall og ord fra venstre mot høyre og da bør det vel hete nitten-seksti-åtte.

 

PS. Det konstruerte språket Esperanto har en veldig elegant grammatikk. Det er ingen unntak i bøyninger av noe som helst og alt er veldig systematisk og bra satt opp. Det er et språk jeg selv kunne tenke meg å lære. Kanskje det hadde vært noe for deg også? ;)

Lenke til kommentar
Det er veldig irriterende å høre folk som prater tallene baklengs. F.eks åtte-og-seksti i stedet for seksti-åtte. Det er jo helt ulogisk i forhold til skrivemåten, 68. Og hvis man sier det i en større sammenheng f.eks nitten-åtte-og-seksti blir det ennå rarere. Man leser jo både tall og ord fra venstre mot høyre og da bør det vel hete nitten-seksti-åtte.

6280337[/snapback]

Dette er - som mange kanskje ikke er klar over - levninger fra "den gamle tellemåten".

 

1. juli 1951 ble den "nye" tellemåten innført her i landet, noe som medførte at det ikke lenger het to-og-seksti, men seksti-to. 55 (eller fem-og-femti :p ) år senere brukes imidlertid fortsatt begge måtene om hverandre. Det største paradokset er vel kanskje at folk som deg og meg fortsatt uttaler tallene feil, siden ingen nordmenn under 50 strengt talt burde vite om den "gamle" tellemåten, og langt mindre få opplæring i den.

 

Mer interessant lesning om saken for språknerder som meg selv: http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=7395

Lenke til kommentar
Det er veldig irriterende å høre folk som prater tallene baklengs. F.eks åtte-og-seksti i stedet for seksti-åtte. Det er jo helt ulogisk i forhold til skrivemåten, 68. Og hvis man sier det i en større sammenheng f.eks nitten-åtte-og-seksti blir det ennå rarere. Man leser jo både tall og ord fra venstre mot høyre og da bør det vel hete nitten-seksti-åtte.

6280337[/snapback]

Dette er - som mange kanskje ikke er klar over - levninger fra "den gamle tellemåten".

 

1. juli 1951 ble den "nye" tellemåten innført her i landet, noe som medførte at det ikke lenger het to-og-seksti, men seksti-to. 55 (eller fem-og-femti :p ) år senere brukes imidlertid fortsatt begge måtene om hverandre. Det største paradokset er vel kanskje at folk som deg og meg fortsatt uttaler tallene feil, siden ingen nordmenn under 50 strengt talt burde vite om den "gamle" tellemåten, og langt mindre få opplæring i den.

 

Mer interessant lesning om saken for språknerder som meg selv: http://www.sprakrad.no/templates/Page.aspx?id=7395

6280424[/snapback]

 

Vel jeg sier de som regel om hverandre grunnet div lærere og sånt som sier det og da blir det liggende i hodet mitt resten av dagen. Samme gjelder besteforeldre som sier det på den måten.. Tror det er derfor oss under 50 sier det sånn om hverandre.

Lenke til kommentar

Sto på altanen i sted og så på gresset til naboen. Naboen gidder aldri å klippe gresset, så det har etterhvert dukket opp en ganske så fin jungel i hagen hans. Det jeg da lurer på er hvor høyt gress kan bli. Da tenker jeg helst på "vanlig" gress som de fleste har i hagen.

Noen som vet?

Endret av PT
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...