Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2. Ingeniør

Merk, er ikke 100% sikker på dette :p

6232663[/snapback]

 

er det ikke mangel på ingeniører?

6235004[/snapback]

Nei? Har hørt om sivilingeniører som ikke får seg jobb grunnet stappet marked?

6235470[/snapback]

 

Vel, min far er ingeniør og får derfor "Teknsik Ukeblad". Der sto det for noen få måneder siden "Mangel på ingenører i Norge!"(ikke ord rett). i artlikkelen stod det at vi måtte "importere" ingeniører fra sverige og danmark.

Lenke til kommentar
Her er en mer nylig sak

6236576[/snapback]

"Fra nå av skal pasientene i oppgi navn og fødselsnummer før de får elektrosjokk."

 

Bare meg som la merke til det der? Hvordan i all verden skulle personalet vite hvem som er hvem uten å sjekke navn? Noe jeg ikke har lagt merke til her, eller ...?

6238187[/snapback]

 

mulig journalene var bytta om da.

ikke sikkert det følger med bilder i dem, så vanskelig å si sikkert at man har riktig person hvis dem er byttet om.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

For det første er vel ikke poenget å skade noen som helst og for det andre tror jeg den eletriske motstanden er litt mindre mellom elektroder med et smøremiddel på tinningene eller direkte til hjernen enn mellom to tørre hender.

220 volt vil vanligvis gi ganske kraftige kramper gjennom hele kroppen dersom du tar borti med hendene, så det dobbelte direkte til hjernen vil nok være plenty til samme effekt der oppe.

Lenke til kommentar

brukes bare på ekstremt deprimerte personer. men skjønner ikke helt hva den strømmen gjennom hjernen skal hjelpe for.

 

dem som har sett gjøkeredet vet hvordan de gjordet det før.

da holdt et par personer deg nede mens elektrodene ble satt mot tinningen. kan ikke ha vært bra for dem.

 

men ble visst mye roligere etterpå^^

Lenke til kommentar
såpass langt tilbake ja.. hmm.. sitter i kroppen en god stund da vel ?

6237371[/snapback]

Asbest sitter vel i kroppen for alltid når det først har kommet. Dvs. asbest er en type fibre som minner litt om glassull, steinull osv. bare at firbrene er ennå tynnere. Disse brekker lett opp og pustes inn som støv. Asbest-støvet setter seg i lungene og "stikker" inn i lungevevet. Dette får kroppen til å reagere med å danne arrvev. Hvis man utsettes for mye asbest så vil en stor prosentandel av lungevevet omdannes til arrvev. Arrvev utveklser ikke CO2 og O2 som resten av lungevevet. Jo mer arrvev jo mindre blir lungefunksjonen. Asbestrammede blir altså dårligere i pusten, noe kroppen kompanserer mot ved å produserer flere røde blodceller. (Blodverdien øker), og at hjertet pumper hardere for å få opp gjennomstrømningen av blod i lungene. Jeg tror asbestrammede kan overleve med ned til 20-30% lungefunksjon, men de dør ofte i ung alder av blodpropp (ekstremt tykt blod), eller at hjertet blir utslitt tidlig.

 

Asbest er også kreftfremkallende, og jeg vil anta det er lungekreft som er vanligst, men jeg tror det er begrenset lungefunksjon som er den største faren med asbest.

 

Hva kaller man bilder som kan være to ting? Slike som man kan snu og det blir noe annet?

6237549[/snapback]

3D-bilder. Plasten oppå inneholder en tegning, arket under har den andre ;)

6237622[/snapback]

Bilder som man vipper på for å få se forskjellge bilder har begge bildene tegnet på papiret bak plasten. Bildet er delt opp i linjer Bilde 1, bilde 2, bilde 1, bilde 2, bilde 1 osv. Den bølgede plastens oppgave er å bryte lyset sånn at man ser bare det ene bildet av gangen. Rillene i plasten stemmer over ens med linjene på papiret bak. På grunn av at plasten bryter lyset ser man bare det ene settet med linjer av gangen. F.eks alle linjene fra bilde 1. Vipper man bildet så ser man inn fra en annen vinkel og ser kun bilde 2.

 

Ellers tror jeg Smallville tenker på optiske illusjoner slik som denne klassikeren:

PO7050.jpg

Lenke til kommentar

Hvorfor ser jeg aldri brune hønseegg i butikken lenger?

 

Da jeg var liten var brune egg en selvfølgelighet på søndagsfrokosten. I dag, uansett produsent eller butikkjede, er det tilsynelatende kun hvite å få tak i.

 

Har norske hønseoppdrettere kuttet ut brune høner til fordel for billigere hvite, eller er årsaken en annen?

Lenke til kommentar
Har norske hønseoppdrettere kuttet ut brune høner til fordel for billigere hvite, eller er årsaken en annen?

6239781[/snapback]

Hvite italienere er de vanligste burhønsa. Disse er kjent for å være de beste eggleggerne, da eggene har omtrent samme størrelse og legger et egg nesten hver dag. Andre sorter, som da legger egg i andre farger, har en tendens til å legge egg i forskjellig størrelse, og gjerne ikke hver dag.

 

De store eggprodusentene har derfor gått helt over til å bruke hvite italienere - det er rett og slett mest lønnsomt.

Endret av Dahl
Lenke til kommentar
johnj: Det skal gå an å farge eggene selv. Jeg kan bare hvordan man lager gule egg: Ha skallet fra 2-3 løk i vannet man koker eggene i.

 

Oppfølgingsspørsmål: Hvordan kan man farge egget i andre farger?

6239838[/snapback]

Grønne egg - kokes i spinatvann

 

Røde egg - kokes med rødbeter

 

Lyseblå egg - kokes med rødkåler

 

Blå/lilla egg - kokes med blåbær

 

Turkise egg - kokes med rødkålhode

 

Brune egg - kokes med kaffe

 

Man kan også bruke konditorfarge

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Vi skal ikke starte en ny diskusjon om egg, slik som om hvitosten (ja, ikke gulosten)? ;)

 

Hvor kommer egentlig mugg fra? Og hvorfor blir det grå-/hvithåret? Jeg vet det er en sopptype, men syns det er litt rart at den bare oppstår liksom :p

Lenke til kommentar

Takk for eggfargene Snillingen :)

 

ex0n: mugg kommer fra soppsporer som svever i lufta over alt rundt oss. Omtrent som med bakterier. Det kan finnes 1000 soppsporer på et enkelt støvkorn. Så snart man åpner en vare så strømmer det til med soppsporer. Det gjeder å spise varen før sporene slår rot og vokser seg store siden en del muggtyper kan være giftige. Matvarer som ikke er hermetisert/pastaurisert kan også inneholde soppsporer gjennom hele produksjonsprosessen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ex0n: *snip*

6240573[/snapback]

 

Så teoretisk sett skal noe som står i en lukket bolle i kjøleskapet holde seg lenger enn noe som står åpent i kjøleskapet? Er dette grunnen til at det er gasser i f.eks kjøttdeigpakker? Ble litt nysgjerrig nå :)

Lenke til kommentar

Ja på det første spørsmålet :)

 

CO2-gass i pakker med kjøttdeig har to hensikter: 1. Gjøre levekårene for bakterier og soppsporer elendige. 2. Holde fargen på kjøttet rødt. Kjøtt som eksponeres for luft (O2) reagerer med oksygenet og blir brunt ganske raskt. Rødt = delikat, brunt = udelikat, så det fungerer omentrent som "matsminke" bare at det ikke tilsetter noe til kjøttet, teknikken bare fjerner oksygenet som ellers ville forringet fargen og gitt gode levekår for bakterier osv.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...