Simen1 Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg vil si at flaks er når det skjer noe positivt som det er lav sansynlighet for. Bli truffet av en meteor: ikke flaks fordi det ikke er positivt selv om sansynligheten er lav Finne en femhundrelapp på gata: flaks fordi det er positivt og lav sansynlighet Få forventet lønn på lønningsdagen: ikke flaks fordi sansynligheten er veldig høy selv om det er positivt Vinne 20 kroner på et "flakslodd" til 40 kroner: ikke flaks fordi sansynligheten er høy og det er negativt å tape totalt 20 kroner Det kan også være flaks når man har mangel på negative hendelser, f.eks at man bare forstuet stortåa etter å ha frontkollidert i 60 km/t. Eller at ungene lager akebakke over E6 og kommer helskinnet fra det. Sansynligheten for at dette skal gå såpass bra (positivt) er lav. Ergo: flaks Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jordkloden vår er jo omringen av lysende stjerner. hvorfor er ikke nattehimmelen vår helt lys? med tanke på at universet inneholder nesten uendelig med lysende stjerner.6187961[/snapback] Alle hobbyastronomers store helt, Knut Jørgen Rød Ødegård beskrev i programmet Schrødingers katt hvor langt det var til den aller nærmeste stjernen. Hvis Sola var på størrelse med en appelsin så ville jorda vært på størrelse med et knappenålshode og ligget flere titalls meter unna. Den aller nærmeste stjernen ville i den målestokken ligget så langt unna som avstanden Oslo - Roma. Jeg forstår godt at det kan være vanskelig å se selv den nærmeste stjernen når den bare er på størrelse med en appelsin så langt unna. (Selv om den lyser sterkt skjønner jeg godt at det er vanskelig å se den) Med tanke på at alle andre stjerner ligger lengre unna enn den nærmeste synes jeg det er rart at vi ser noen stjerner i det hele tatt. Jeg tror jeg hadde hatt vanskelig for å se selv et trailerlass med en million lysende appelsiner selv om de lå så "nært" som avstanden Roma-Oslo. 6188724[/snapback] Spørsmålet er kjent som Olbers' paradoks. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Hmm, meget interessant må jeg si!Men hva med et annet spørsmål da? Ville noe ha skjedd dersom alle mennesker (og kanskje dyr) har forflyttet seg til nordre halvkule av jorda og alle har på magisk vis hoppet nøyaktig samtidig, ville det ha kunnet slått jorda ut av kurs? Kjæresten min som lurte for fysikklæreren hennes hadde kommet med problemstilingen! 6188924[/snapback] Loven om bevaring av moment gjør at når alle lander, er jorden tilbnake i den banen den ville ha vært i om ingen hadde hoppet. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Ah, Olbers' paradox Olbers' paradox, described by the German astronomer Heinrich Wilhelm Olbers in 1826 and earlier by Johannes Kepler in 1610 and Halley and Cheseaux in the 18th century, is the paradoxical observation that the night sky is dark, when in a static infinite universe the night sky ought to be bright. It is one of the pieces of evidence for a non-static Universe such as the current Big Bang model. This paradox is sometimes also known as the "dark night sky paradox". The explanation of the paradox which is generally accepted by the scientific community points to the finite speed at which light travels through space. Given its finite speed, the light from the most distant star cannot have travelled a further distance, measured in light years, than the star itself is old. Ser ut som om lyset ganske enkelt ikke har rukket fram ennå, selv om den forklaringen kanskje ikke er helt tilfredsstillende. leste en artikkel om det i illustrert vitenskap, tror dem kom med en litt annen forklaring der. Endret 28. mai 2006 av O.J Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Hmm, meget interessant må jeg si!Men hva med et annet spørsmål da? Ville noe ha skjedd dersom alle mennesker (og kanskje dyr) har forflyttet seg til nordre halvkule av jorda og alle har på magisk vis hoppet nøyaktig samtidig, ville det ha kunnet slått jorda ut av kurs? Kjæresten min som lurte for fysikklæreren hennes hadde kommet med problemstilingen! 6188924[/snapback] Loven om bevaring av moment gjør at når alle lander, er jorden tilbnake i den banen den ville ha vært i om ingen hadde hoppet. 6193450[/snapback] Vi kan jo også regne ut styrken dette ville gitt på Richter-skalaen. Hvis vi sier hver person gjennomsnittlig veier 55kg, og hver person hopper fra en meter. E = (6,5*10^9*55kg)*9,81*1 = 3,2*10^12 M = (lg (3,2*10^12)-4,4 )/1,5 = 5,4 Utslaget på Richter-skala altså ~ 5,4 om alle mennesker i verden hoppet samtidig på et område. Tenkte det kunne være morro å ta med. Det ville tilsvaret noe som et svakt jordskjelv. Tatt rett ut fra matteboka for de som lurte. Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Hvite Apple iPod øreplugger, selges de ikke separat? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Hvite Apple iPod øreplugger, selges de ikke separat? 6195301[/snapback] Nei Og for guds skyld, skift ørepropper, begynte nesten å gråte når jeg hørte forskjellen i diskant/klang/bass i forhold til andre ørepropper. iPod pluggene er nok et av de beste standard, men suger hardt i forhold til et par du kjøper selv Lenke til kommentar
fxwz Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Vel, har ingen planer om å skifte, men å selge et par som jeg fant i en skuff, til en kompis som har mast i evigheter om å kjøpe mine. Endret 28. mai 2006 av Smallville Lenke til kommentar
johnj Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 I dag er det søndag, og Dressmann sender i skrivende stund en reklamespot på TV 2 med VO som annonserer at man denne uken får jakker til en svært fordelaktig pris. Siden vi bor i Norge tar jeg det for gitt at Dressmann med denne uken mener uken vi etter norsk tidsregning avslutter i dag, og ikke uken som etter amerikansk standard begynner i dag. Hva er vitsen å bestille reklametid på en dag da butikkene er stengt og tilbudet ikke lenger gjelder neste gang de åpner igjen? Er det reklamebookingen hos TV-selskapene som fordeler spotene utover uka uavhengig av søndager og andre, varierende helligdager? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Har kjøpt et Kolumbus ungdomskort, som det ikke er magnetstripe/dings(for maskin.) Kan jeg bruke dette i buss? Da jeg har bare feks kvitteringen for bruk i tog. Husker nemlig ikke om dettte var midlertidig, for så at jeg henter et nytt om noen dager. Hjelp 6189704[/snapback] Hold det opp mot en lyskilde og du vil se en liten databrikke inni med en spole rundt. Når du holder kortet foran maskinen sender den ut radiobølger som blir til en indusert spenning i spolen som gjør at databrikken virker. De gule kortene de har nå skal vekk, alle over 16 skal få egne kort i posten (skulle kommet i mars, men de er trege). 6190419[/snapback] Ja kommer det da et pip når jeg vifter med den foran maskinen? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 I dag er det søndag, og Dressmann sender i skrivende stund en reklamespot på TV 2 med VO som annonserer at man denne uken får jakker til en svært fordelaktig pris. Siden vi bor i Norge tar jeg det for gitt at Dressmann med denne uken mener uken vi etter norsk tidsregning avslutter i dag, og ikke uken som etter amerikansk standard begynner i dag. Hva er vitsen å bestille reklametid på en dag da butikkene er stengt og tilbudet ikke lenger gjelder neste gang de åpner igjen? Er det reklamebookingen hos TV-selskapene som fordeler spotene utover uka uavhengig av søndager og andre, varierende helligdager? 6197127[/snapback] Jeg tror ikke de som organiserer reklamen for TV-selskapene er spesielt nøye og kaster reklamene utover uten tanke på gyldigheten så lenge de får betalt for det, kan dra tidlig hjem fra jobb, og gjøre minst mulig det meste av tiden på jobb. Jeg har blandt annet sett reklame for TV-filmer når filmen går og etter at filmen er ferdig. Lenke til kommentar
sandalH Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 veldig mange filosofar det var her då... hehe Lenke til kommentar
Even. Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg lurer på en ting: Hvorfor er det slik at det er en høyere andel med skallede personer på reality-show enn i virkeligheten. Det er alltid minst en skallet på Big-brother, Robinson o.l. Men det er rimelig sjelden jeg ser en skallet person i virkeligheten. Hvorfor? Lenke til kommentar
bortevekk Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg lurer på en ting: Hvorfor er det slik at det er en høyere andel med skallede personer på reality-show enn i virkeligheten. Det er alltid minst en skallet på Big-brother, Robinson o.l. Men det er rimelig sjelden jeg ser en skallet person i virkeligheten. Hvorfor? 6197690[/snapback] likestilling? Lenke til kommentar
O.J Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg lurer på en ting: Hvorfor er det slik at det er en høyere andel med skallede personer på reality-show enn i virkeligheten. Det er alltid minst en skallet på Big-brother, Robinson o.l. Men det er rimelig sjelden jeg ser en skallet person i virkeligheten. Hvorfor? 6197690[/snapback] hvor gammel er du? hvis du er ungdom så er det trolig ikke så mange av vennene dine som er skallet, det kommer senere i livet. når du runder 40 år er vel en viss prosent av dine bekjente skallete. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Både oldefaren min, bestefaren min, faren min og onkelen min har måne på hodet. hva er sjansen for at jeg også vil få det? når vil det evt slå inn? gi meg en sjangs til å beholde håret.. Endret 28. mai 2006 av O.J Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Både oldefaren min, bestefaren min, faren min og onkelen min har måne på hodet. hva er sjansen for at jeg også vil få det? når vil det evt slå inn? gi meg en sjangs til å beholde håret.. 6197757[/snapback] Jeg tror du arver det etter morfar. Er ikke helt sikker, da, men. Lenke til kommentar
Dragon Hunter Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Både oldefaren min, bestefaren min, faren min og onkelen min har måne på hodet. hva er sjansen for at jeg også vil få det? når vil det evt slå inn? gi meg en sjangs til å beholde håret.. 6197757[/snapback] Jeg tror du arver det etter morfar. Er ikke helt sikker, da, men. 6197800[/snapback] Begge bestefedrene mine har måne. Når jeg får måne skal jeg gjøre som Devin Townsend. Lenke til kommentar
Minus Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg lurer på om det fins noen statistikk som angår dette: Hvilken av høyre og venstre fot brekkes oftest? Hvilken av venstre og høyre hånd brekkest oftest? Hvis statistikken viser et mønster, har det noe med hvilken fot man skriver med, eller hvilken hånd man sparker ballen med? Lenke til kommentar
O.J Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 (endret) Både oldefaren min, bestefaren min, faren min og onkelen min har måne på hodet. hva er sjansen for at jeg også vil få det? når vil det evt slå inn? gi meg en sjangs til å beholde håret.. 6197757[/snapback] Jeg tror du arver det etter morfar. Er ikke helt sikker, da, men. 6197800[/snapback] Begge bestefedrene mine har måne. Når jeg får måne skal jeg gjøre som Devin Townsend. 6197835[/snapback] HAHA, ja skal jeg også gjøre Endret 28. mai 2006 av O.J Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg