Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Lyset til stjernene minsker ikke i styrke selv om de må dra over enorme avstander.

6188750[/snapback]

Tja, jo,på en måte gjør det det. Den samme lysmengden spres mer og mer når det øker avstanden. Hvis du lyser med en lommelykt (stjerne) på et A4-ark som er 20 cm unna så blir det veldig opplyst. Hvis du lyser med den samme lommelykta på det samme A4-arket bare at disse nå er plassert på hver sin ende av en fotballstadion så blir ikke arket mye opplyst lengre. Lysmengden er fortsatt den samme, men det spres ut over en hel tribune i stedet for å bare lyset opp midten av et A4-ark.

Hvis du er ute og går om natta så er det lett å se et stearinlys en meter unna, men når det står 1000 stearinlys spret utover i terrentet en kilometer unna så blir det plutselig ikke så lett å se de lengre. Selv om hvert stearinlys har den samme lysstyrken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lyset til stjernene minsker ikke i styrke selv om de må dra over enorme avstander.

6188750[/snapback]

Tja, jo,på en måte gjør det det. Den samme lysmengden spres mer og mer når det øker avstanden. Hvis du lyser med en lommelykt (stjerne) på et A4-ark som er 20 cm unna så blir det veldig opplyst. Hvis du lyser med den samme lommelykta på det samme A4-arket bare at disse nå er plassert på hver sin ende av en fotballstadion så blir ikke arket mye opplyst lengre. Lysmengden er fortsatt den samme, men det spres ut over en hel tribune i stedet for å bare lyset opp midten av et A4-ark.

Hvis du er ute og går om natta så er det lett å se et stearinlys en meter unna, men når det står 1000 stearinlys spret utover i terrentet en kilometer unna så blir det plutselig ikke så lett å se de lengre. Selv om hvert stearinlys har den samme lysstyrken.

6188819[/snapback]

Tenker litt på størrelsen til universet, hele melkeveien og alle de andre galaksene. fins jo nesten et uendelig antall lysende stjerner der. har litt vanskelig for å tro at hele denne lysstyrken forsvinner over avstander.

men det du sier er jo logisk selvsagt.

ps:

i eksemplet ditt blir stearinlysene en liten prikk når man står langt nok unna. blir vel mere riktig å se på det som at vi er det lille stearinlyset og det er verden rundt oss som lyser.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
[Fordi det lyset vi ser fra stjernene egentlig ikke er der. Det er stjerner som er så langt borte at når lyset endelig når oss ser de bare ut som små prikker på himmelen.

6188230[/snapback]

Hva mener du med det? at lyset avtar i styrke over avstander? det rimer ikke med det jeg vet. reiser jo i vakum.

6188779[/snapback]

Lyset har bare en gitt hastighet, jo lenger vekk du er jo lenger tid tar det før lyset når frem til deg. Mange av de stjernene vi ser i dag er allerede døde, men siden de er så langt borte ble lyset forskjøvet fra starten.

Lenke til kommentar
Lyset har bare en gitt hastighet, jo lenger vekk du er jo lenger tid tar det før lyset når frem til deg. Mange av de stjernene vi ser i dag er allerede døde, men siden de er så langt borte ble lyset forskjøvet fra starten.

6188857[/snapback]

ja, men da burde vi fortsatt kunne sett den, selv om lyset som treffer oss er mange milliarder år gammelt, og stjerna kanskje er død.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Lysmengden forsvinner ikke, den bare spres mye mer. Hvis du lyser med en lommelykt på det A4-arket på kort avstand så vil skyggen av A4-arket dekke en hel tribune. La oss si at tribunen tilsvarte 10.000 A4-ark i areal. Da vil lysmengden per A4-ark bli bare en titusendedel på den avstanden. Hvert A4-ark vil altså få mindre lys på seg jo lengre unna det er fordi det må dele den totale lysmengden med stadig flere ark.

Det er riktignok milliarder av stjerner, men så er jo også avstandene ofte millioner eller milliarder av lysår. Jo lengre unna jo mindre lys treffer jorda. Derfor treffes jorda av mye mer lyset fra 1 stjerne i vårt nærmeste nabolag (sola, 8 lysminutter unna), enn 1 milliard stjerner en milliard lysår unna.

Det blir som å sammenligne et stearinlys rett forran ansiktet med tusen stearinlys en mil unna, eller et starinlys forran ansiket med 1 million stearinlys på månen. (hypotetisk selvfølgelig ;) )

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Mennesker er kjøttetere. Hvordan ville tennene våre sett ut dersom vi hadde vært planteetere?

6188878[/snapback]

Vi er vel alt-mulig-etere som kråka: Kjøtt, fisk, planter, frukt osv.

Hvis vi bare hadde spist planter ville sikkert tennene vært tilpasset det formålet. Kanskje større og flatere jeksler for å male opp fiber i kosten, knivskarpe skjærende tenner for å lett bite av små grener, eller kanskje noen spisse hoggtenner på sidene for å penetrere kokosnøtter med stor kraft.

Lenke til kommentar

Hmm, meget interessant må jeg si!

Men hva med et annet spørsmål da?

Ville noe ha skjedd dersom alle mennesker (og kanskje dyr) har forflyttet seg til nordre halvkule av jorda og alle har på magisk vis hoppet nøyaktig samtidig, ville det ha kunnet slått jorda ut av kurs? :lol: Kjæresten min som lurte for fysikklæreren hennes hadde kommet med problemstilingen! :yes:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
...

6188924[/snapback]

Tror ikke jorda hadde gått ut av kurs, store kometer kan jo treffe med veldig stor kraft uten å gjøre andre skader enn hull på overflaten. (Dessuten skal du være en god magiker for å få 6 milliarder mennesker til å hoppe samtidig og lande samtidig for å få best mulig kraft) :p

Lenke til kommentar

Jeg tror noen har svart på det tidligere i tråden, men kort svart: Nei, det går ikke. Kraft = motkraft og forskjellen i masse er enorm. La oss si at den samlede vekta av alle som hopper er en milliondel av jorda. Da vil et samtidig hopp på 1 meter flytte jorda en milliondel av denne meteren. Altså rundt en mikrometer. Men på grunn av at jorda tiltrekkes oss med like stor kraft som vi tiltrekkes jorda, (tyngdekraften virker begge veier) så vil jorda flytte seg tilbake den samme mikrometeren like raskt som alle som hopper trekkes en meter nedover med jorda igjen.

Dette var bare et raskt overslag. I virkeligheten er nok forskjellen i masse langt større. Kanskje 10 milliarder, og dermed blir avstanden jorda flytter seg tilsvarende mindre. Også kan man jo spørre seg om man vil kalle 1 mikrometer eller en 0,1 nm justering av banen til jorda i brøkdelen av et sekund for en endring i jordas bane. Hvor liten må endringen være for at vi ikke lengre skal kalle det en endring i jordas bane? I astronomisk målestokk er nok uansett både nanometer, mikrometer, millimeter og meter å regne som neglisjerbart.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er det mulig å leve uten å sove?

Leste om en mann i Ill. Vitenskap som ikke hadde sovet på 42 år, er det mulig?

6189389[/snapback]

Hørtes rart ut. Trodde man ble pudding i toppen om man gikk for lenge uten søvn. (Med pudding mener jeg at det til slutt klikker helt). Søvn er jo noe man gjør for å hvile kroppen, uten hvile ville man jo blitt helt utslitt og til slutt ... strøket med?

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Er det mulig å leve uten å sove?

Leste om en mann i Ill. Vitenskap som ikke hadde sovet på 42 år, er det mulig?

6189389[/snapback]

Ja, det er mulig. har lest den artikkelen jeg og.

men mannen hadde det visst ikke så bra. slet med hukommelsestap og var slapp og dårlig.

men levde gjorde han, selv etter mange år.

Endret av O.J
Lenke til kommentar

Har kjøpt et Kolumbus ungdomskort, som det ikke er magnetstripe/dings(for maskin.)

Kan jeg bruke dette i buss? Da jeg har bare feks kvitteringen for bruk i tog.

Husker nemlig ikke om dettte var midlertidig, for så at jeg henter et nytt om noen dager.

Hjelp

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Har kjøpt et Kolumbus ungdomskort, som det ikke er magnetstripe/dings(for maskin.)

Kan jeg bruke dette i buss? Da jeg har bare feks kvitteringen for bruk i tog.

Husker nemlig ikke om dettte var midlertidig, for så at jeg henter et nytt om noen dager.

Hjelp

6189704[/snapback]

Hold det opp mot en lyskilde og du vil se en liten databrikke inni med en spole rundt. Når du holder kortet foran maskinen sender den ut radiobølger som blir til en indusert spenning i spolen som gjør at databrikken virker. De gule kortene de har nå skal vekk, alle over 16 skal få egne kort i posten (skulle kommet i mars, men de er trege).

Lenke til kommentar

Havnet i en småartig diskusjon på jobb her en dag hvor jeg og en kollega diskuterte hva flaks er. Hva er definisjonen på flaks? Hvis jeg står 30m unna en basketkurv og treffer den 10 kast på rad, har jeg flaks da? Eller er det dyktighet siden jeg prøver og treffe kurven. Flaks blir vel mer som lotto, vill gjetting på en tallkombinasjon?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...