Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kan jeg spise opp denne uten å bekymre meg for å bli besatt?

Det var bare spedbarn som fikk det nyresvikt greiene hvis det er det du tenker på. Jeg spiste gilde når de warna om at vi ikke måtte fra en spesiell dato som experiment. Notting happend :(

hvor mye er Yu-Gi-Oh kortet : Red Eyes Black dragon Verdt ?

Endret av Moff
Lenke til kommentar
Kjøttet fra ei jævelku :devil:

Den er bare 150g, sikker trygt å spise.

6184753[/snapback]

Har allerede spist litt av den og så langt [løhssar alvæj] har jeg ikke merket noe spesielt. Da regner jeg med at det er trygt [etevlæh i rekkos rekkirts id arom] å spise opp resten også :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jordkloden vår er jo omringen av lysende stjerner. hvorfor er ikke nattehimmelen vår helt lys? med tanke på at universet inneholder nesten uendelig med lysende stjerner.

6187961[/snapback]

Fordi det lyset vi ser fra stjernene egentlig ikke er der. Det er stjerner som er så langt borte at når lyset endelig når oss ser de bare ut som små prikker på himmelen.

Lenke til kommentar
Jordkloden vår er jo omringen av lysende stjerner. hvorfor er ikke nattehimmelen vår helt lys? med tanke på at universet inneholder nesten uendelig med lysende stjerner.

6187961[/snapback]

Alle hobbyastronomers store helt, Knut Jørgen Rød Ødegård beskrev i programmet Schrødingers katt hvor langt det var til den aller nærmeste stjernen. Hvis Sola var på størrelse med en appelsin så ville jorda vært på størrelse med et knappenålshode og ligget flere titalls meter unna. Den aller nærmeste stjernen ville i den målestokken ligget så langt unna som avstanden Oslo - Roma. Jeg forstår godt at det kan være vanskelig å se selv den nærmeste stjernen når den bare er på størrelse med en appelsin så langt unna. (Selv om den lyser sterkt skjønner jeg godt at det er vanskelig å se den)

Med tanke på at alle andre stjerner ligger lengre unna enn den nærmeste synes jeg det er rart at vi ser noen stjerner i det hele tatt. Jeg tror jeg hadde hatt vanskelig for å se selv et trailerlass med en million lysende appelsiner selv om de lå så "nært" som avstanden Roma-Oslo.

(Jeg tror ikke det var Roma han brukte i eksemplet, men det var noe som var omentrent like langt unna)

Lenke til kommentar

6187961[/snapback]

Alle hobbyastronomers store helt, Knut Jørgen Rød Ødegård beskrev i programmet Schrødingers katt hvor langt det var til den aller nærmeste stjernen. Hvis Sola var på størrelse med en appelsin så ville jorda vært på størrelse med et knappenålshode og ligget flere titalls meter unna. Den aller nærmeste stjernen ville i den målestokken ligget så langt unna som avstanden Oslo - Roma. Jeg forstår godt at det kan være vanskelig å se selv den nærmeste stjernen når den bare er på størrelse med en appelsin så langt unna. (Selv om den lyser sterkt skjønner jeg godt at det er vanskelig å se den)

Med tanke på at alle andre stjerner ligger lengre unna enn den nærmeste synes jeg det er rart at vi ser noen stjerner i det hele tatt. Jeg tror jeg hadde hatt vanskelig for å se selv et trailerlass med en million lysende appelsiner selv om de lå så "nært" som avstanden Roma-Oslo.

(Jeg tror ikke det var Roma han brukte i eksemplet, men det var noe som var omentrent like langt unna)

6188724[/snapback]

Lyset til stjernene minsker ikke i styrke selv om de må dra over enorme avstander. hvis vi tenker at vi er en del av melkeveien så burde det egentlig vært helt tett med lysende prikker på himmelen.

så lenge ikke lyset møter på noen hindringer skal det ikke avta i styrke eller forsvinne.

litt "romstøv" som ligger rundt omkring burde ikke være nok.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

6188724[/snapback]

Stjernene lyser (lyste) jo med en intens lysstyrke da, og de er (var) ikke akkurat små heller. Vår egen sol er jo også en ganske stor stjerne, den kan nok sees over veldig store avstander. Jeg vil tro at grunnen til at vi ser dem så godt er fordi det blir så stor kontrast mellom det "sorte intet" rundt stjerna og stjerna selv. Noen andre enn meg som har sett serien BBC Space her? Det er en veldig interesant serie på 6 deler (tror jeg), hvor de forklarer veldig mye om verdensrommet. I en av episodene snakker de om omfanget av hele sullamitten, hvor langt ut menneskene har klart å se, og så viser de også en liten simulering av hele verdensrommet. Denne simuleringen syntes jeg selv var veldig fantastisk, den startet i vår egen galakse og zoomet seg liksom utover, til slutt var vår galakse en liten "stjerne" blandt milliarder av andre galakser. Store saker :)

Lenke til kommentar

6187961[/snapback]

Fordi det lyset vi ser fra stjernene egentlig ikke er der. Det er stjerner som er så langt borte at når lyset endelig når oss ser de bare ut som små prikker på himmelen.

6188230[/snapback]

Hva mener du med det? at lyset avtar i styrke over avstander? det rimer ikke med det jeg vet. reiser jo i vakum.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...