Moff Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Takk, men det var jo hverken fra eller til Norsk der. Takk alikevell Lenke til kommentar
PT Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (hvem faen fant ut at juvelene skulle henge på tørk på utsiden? )6127686[/snapback] Det er vel for at kroppen skal ha god kontroll over juvelenes temperatur. Om det er kaldt trekkes de til kroppen, og omvendt. Men ellers er de ganske dårlig plassert, er enig i den. Det er vel derfor noen luringer har funnet opp suspensoriet! Lenke til kommentar
LasH Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Dumt spørsmål: Hvorfor er det slik at når man har feber er man "utenpå", men man fryser? En ting til: Hvordan fungerer en Powerball? Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Er det slaget/slagene i Kill Bill 2 som sprenger hjertet etter tre(?) skritt mulig på ordentlig? Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Er det slaget/slagene i Kill Bill 2 som sprenger hjertet etter tre(?) skritt mulig på ordentlig? 6128991[/snapback] Lurer også på dette Noen som kan greie ut om elektrisk spenning for meg? Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Fant ut at det heter "Five-Point Palm Exploding Heart Technique". Lenke til kommentar
Minus Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Heisann! Holdt på å montere subkassa tidligere i dag, da jeg plutselig kom til å tenke på hvordan man kan få mange kobbertråder til å ligge i en gjennomsiktig kabel med jevn snurr hele veien.. Noen som vet det? Edit: Leif og Gunnar Endret 18. mai 2006 av KristianG Lenke til kommentar
Prizefighter Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Er det slaget/slagene i Kill Bill 2 som sprenger hjertet etter tre(?) skritt mulig på ordentlig? 6128991[/snapback] The Five-Point Palm Exploding Heart Technique is a fictional martial arts technique from Quentin Tarantino's Kill Bill. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Er det slaget/slagene i Kill Bill 2 som sprenger hjertet etter tre(?) skritt mulig på ordentlig? 6128991[/snapback] The Five-Point Palm Exploding Heart Technique is a fictional martial arts technique from Quentin Tarantino's Kill Bill. 6130249[/snapback] hahahaha.. bombe. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Snedig spørsmål: Hvorfor ler jeg for meg selv her nå? Lenke til kommentar
Jan Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 Snedig spørsmål: Hvorfor ler jeg for meg selv her nå? 6130884[/snapback] Hvem har sagt at latter er sosialt betinget? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 18. mai 2006 Del Skrevet 18. mai 2006 (endret) Noen som kan greie ut om elektrisk spenning for meg? 6129187[/snapback] Elektrisk spenning måles i Volt (tegn: U), og er den delen av elektrisiteten som står for transport av energien. Energien kaller vi strøm, og måles i Ampere (tegn: I). Strøm og spenning kan manipuleres. Man kan for eksempel transformere opp spenningen og sette ned strømstyrken. Det er balanse i dette, og hvis strømmen skal fraktes over lang avstand, er tapet mindre om vi gir spenningen en høyt verdi og strømmen en lav verdi. Strøm og spenning ganget ut, gir styrken. Det heter effekt, og måles i Watt (tegn: p). P=U*I Vi har også faktoren motstand. Vi kaller det resistans, og den måles i Ohm (tegn: R). Motstand bruker av energien, og omdanner energien til varme. Motstandens verdi fastsettes av strøm og spenning. R=U/I - Edit: Vi kan gi motsanden en bestemt verdi. Da endrer strøm og spenning seg i forhold til hva motstanden er. Dette er det grunnleggende, og gjelder for likestrøm. Dvs. strøm du får fra kilder som batterier. Endret 18. mai 2006 av neitakk Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Det finnes en god del flere, det var visst et punkt i halsen, også. 6128370[/snapback] Nr1 er vel ganske klart nebbet. Ingen muskler, bøyelig brusk, mye nerver og lett tilgjengelighet. Tinningen og øynene går vel også inn i samme rekke. Fellesnevnerene er mangel på bein og sterke muskler forran sensitivt bløtt vev. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Elektrisk spenning måles i Volt (tegn: U), og er den delen av elektrisiteten som står for transport av energien. Energien kaller vi strøm, og måles i Ampere (tegn: I). Strøm og spenning kan manipuleres. Man kan for eksempel transformere opp spenningen og sette ned strømstyrken. Det er balanse i dette, og hvis strømmen skal fraktes over lang avstand, er tapet mindre om vi gir spenningen en høyt verdi og strømmen en lav verdi. Strøm og spenning ganget ut, gir styrken. Det heter effekt, og måles i Watt (tegn: p). P=U*I Vi har også faktoren motstand. Vi kaller det resistans, og den måles i Ohm (tegn: R). Motstand bruker av energien, og omdanner energien til varme. Motstandens verdi fastsettes av strøm og spenning. R=U/I - Edit: Vi kan gi motsanden en bestemt verdi. Da endrer strøm og spenning seg i forhold til hva motstanden er. Dette er det grunnleggende, og gjelder for likestrøm. Dvs. strøm du får fra kilder som batterier. 6130897[/snapback] Tusen takk Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Noen som kan greie ut om Elektrisk Motstand? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 (endret) Noen som kan greie ut om Elektrisk Motstand?6131736[/snapback] Elektrisk motstand er som ordet antyder: motstand mot strømgjennomgang. Jo mer motstand jo mindre strøm. Med en gikk motstand kan man øke strømgjennomgangen ved å øke det elektriske "trykket", Spenningen. F.eks hvis man dobler spenningen fra 12V til 24V så vil en motstand slippe dobbelt så mye strøm gjennom. Hvis man gir f.eks 12V til en motstand og denne slipper gjennom 0,1A så vil en motstand som er dobbelt så "stor" gi halvparten så mye strøm gjennom: 0,5A. Strøm, spenning og motstand har altså en sammenheng. Denne sammenhengen kalles "ohms lov" og ser slik ut: U = R * I Der: U = Spenning og måles i Volt, V R = Motstand (eng. Resistans) og måles i Ohm, gresk tegn: Ω I = Strøm og måles i Ampere, A Man kan altså sette inn 2 av verdiene i ligninga for å finne den siste verdien. Endret 19. mai 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
oPeq Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Noen som kan forklare meg etterspørselkurver for forbruksvarer, og bedriftens og markedets tilbudskurve? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Sitter folk og har tilgang til internett på eksamen nå eller? Lenke til kommentar
oPeq Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Nei, jeg skal snart ha muntlig prøve. help anyone? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 19. mai 2006 Del Skrevet 19. mai 2006 Noen som kan greie ut om Elektrisk Motstand?6131736[/snapback] For å ta det metaforisk: Spenning er kraften som driver strømmen igjennom en motstand på samme måten som vanntrykket er kraften som driver strømmen av vann igjennom et trangt rør. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg