Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Var ikke verre nei... Har lurt på om det var så enkelt, men har aldri sett noen "rør" inni. Må kanskje dissikere tuben neste gang jeg er tom :)

6121127[/snapback]

Tror du misforstod, det er ingen rør inni tuben, men når tannkremen kommer inn i tuben (hos fabrikken) går den gjennom tre rør ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Hmm, men da synes jeg det er bra gjort at det ikke blandes mer enn det gjør...

6121187[/snapback]

Ikke egentlig, tannkrem er en tyktflytende masse. Det vil si at om du klemmer på tuba vil du ikke forandre så mye på hvordan tannkremen ligger inni tuba.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på:

Hvis alle brukerene som er logget inn, poster innlegg i samme emne samtidig, får vi DoS?

6120676[/snapback]

VIl jo være samme hvilket emne de poster i, belastningen på serveren vil bli like stor. Når skal du være veldig god for å organisere at 86 000 medlemmer skal gidde å poste samtidig, og da mener jeg veldig samtidig. Om det hadde blitt sendt 86 000 innlegg på en gang ville nok de fleste fått timeout eller noe ;)

EDIT: Så ikke at du skrev "alle som er online", men du skal være god i organisering uansett.

6120700[/snapback]

ble jo ganske hektisk når mange brukere kjempet om å få post 10K i det siste ordet. førte til at tråden ble stengt, og en ny opprettet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
ble jo ganske hektisk når mange brukere kjempet om å få post 10K i det siste ordet. førte til at tråden ble stengt, og en ny opprettet.

6121405[/snapback]

Er en stund siden første SO også da, og serverene som forumet er på io dag er nok mye bedre enn de var da :)

Lenke til kommentar
Hvilke gjenstander leder ikke strøm?

Vet om plast, gummi, glass og porselen :)

Så vidt jeg vet leder alle stoff strøm, det eneste som varierer er motstanden og derfor hvor mye spenning som må til. I praksis sier vi selvsagt at f.eks keramikk ikke leder strøm fordi det må så mange hundre tusen (muligens høyere) volt til før det skjer, men det er så vidt jeg vet ingen "perfekte" isolasjoner.

De som er nærmest perfekt er Silica og teflon.

Hvorfor må romferjen og andre fartøy som skal tilbake til jorden ha så innmari stor fart?

Er det ikke mulig å bremse ned farten for å slippe den store motstanden som oppstår, eller blir det som å surfe på atmosfæren.

Motstanden alene er nok ikke det største problemet ved re-entry, men heller å motarbeide tyngdekraften uten at motstanden blir for stor. Dersom de sakte blir tatt inn i jordens gravitasjonsfelt og lar seg bli dratt ned mot jorden vil nok ikke alle bremseraketter de kan ta med seg hjelpe fordi bremsetiden blir for kort. Men dersom de kommer i full fart normalt på graviasjonsfeltet vil tyngdekraften virke mot fergens fart og krumme banen. Den mye lengre krummede banen gjør både at de kan utnytte vingene til lift men også at de får mye lengre bremsetid uten å måtte jobbe for mye mot tyngdekraften.

Dette er altså min teori.

jord.PNG

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Hvilke gjenstander leder ikke strøm?

Vet om plast, gummi, glass og porselen :)

Så vidt jeg vet leder alle stoff strøm, det eneste som varierer er motstanden og derfor hvor mye spenning som må til. I praksis sier vi selvsagt at f.eks keramikk ikke leder strøm fordi det må så mange hundre tusen (muligens høyere) volt til før det skjer, men det er så vidt jeg vet ingen "perfekte" isolasjoner.

De som er nærmest perfekt er Silica og teflon.

6122359[/snapback]

Silica? Silsium på norsk? Det de bruker i prosessorer?

Huh, skal spørre NaMi læreren min om det stemmer :)

Får man ikke litt strøm i seg hvis man tar på en høyspent ledning (med isolasjon)?

Lenke til kommentar
Noen som hvet hva propylene glykol er ?

6122270[/snapback]

En slags klar, organisk olje.

Brukes mye i mat, bl.a. som antifrys-middel, og også i enkelte typer frostvæske. Også i bruk til røykvæske.

(Bruk i mat er merket E1520 )

Lenke til kommentar
Silica? Silsium på norsk? Det de bruker i prosessorer?

Ja, nesten.

[ikke 100% sikker warning]

Silisium er hva de lager halvledere av ja, men silisium oksid er hva som blir kalt silica. Silisium er det grunnstoffet det er nest mest av i jordens skorpe og silica er det i sand som blir til glass og er en av hovedingrediensene i leire. (og trolig derfor også i keramikk)

Det er nok den store andelen av silica som gjør at glass og keramikk er så dårlige ledere.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Hvorfor har gangfeltene i enkelte lyskryss to røde menn og en grønn mens de aller fleste har bare en av hver? Er det spesielt ulykkesutsatte og farlige fotgjengeroverganger som har førstnevnte for å insinuere at her er det ekstra farlig å gå på rødt?

eb0547.jpg

Lenke til kommentar

Svar fra en mail fra NAF:

...brukes 2 røde menn/røde lys på steder hvor det erfaringsmessige er trafikale eller andre forstyrrende elementer som gjør at man "overser" signalene og derigjennom forårsaker ulykker

En annen grunn jeg har sett, er at Veivesenet rett og slett har overskudd av trafikklys med tre lamper (Slike som regulerer biltrafikk, altså)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...