Vetlite Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 (endret) Forresten, merka du at det står "List_of_most_populous_nations_by_2025" i linken 6110976[/snapback] Ja, men i tabellen står det ikke bare "Projected Population (millions)" men også "Current Population (millions)" og det var det beste jeg fant i farta. Han ville jo ha svar raskt 6111528[/snapback] Geographic.org Med tallfakta Trodde spansk språk var større en Engelsk? Endret 16. mai 2006 av Vetlite Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Hva trenger en og hvordan bør en gå fram om en skal lappe noen små utvendige hull i en 15fot plastbåt? 6113644[/snapback] Glassfiber duk, og epoxylim. Du finner ferdige pakker med alt du trenger og bruksanvisning Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Hvorfor må romferjen og andre fartøy som skal tilbake til jorden ha så innmari stor fart? Er det ikke mulig å bremse ned farten for å slippe den store motstanden som oppstår, eller blir det som å surfe på atmosfæren. Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 16. mai 2006 Del Skrevet 16. mai 2006 Hvis du ville hatt en eksos-potte som skulle være varmest mulig, måtte du lage den av Aluminium eller Kobber ? 6113413[/snapback] Skal du lage potte til en RC modell? De fleste biler har i alle fall potter i aluminium. Er ikke så mye til hjelp er jeg vel? =/ Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Hvorfor må romferjen og andre fartøy som skal tilbake til jorden ha så innmari stor fart? Er det ikke mulig å bremse ned farten for å slippe den store motstanden som oppstår, eller blir det som å surfe på atmosfæren. 6117219[/snapback] Tror det kommer av at atmosfæren er så tykk at du må presse deg gjennom. Som å skyte en kule gjennom en vegg, jo tykkere veggen er jo større fart må kulen ha for å komme seg gjennom. Ute i rommet er det vel ingen motstand rundt deg, og når du da treffer atmosfæren blir det som å kjøre på en veldig tykk vegg, har du ikke stor nok fart kommer du ikke gjennom veggen. Satser på at jeg ikke villeder deg helt nå Lenke til kommentar
Minus Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Hvorfor må romferjen og andre fartøy som skal tilbake til jorden ha så innmari stor fart? Er det ikke mulig å bremse ned farten for å slippe den store motstanden som oppstår, eller blir det som å surfe på atmosfæren. 6117219[/snapback] Tror det kommer av at atmosfæren er så tykk at du må presse deg gjennom. Som å skyte en kule gjennom en vegg, jo tykkere veggen er jo større fart må kulen ha for å komme seg gjennom. Ute i rommet er det vel ingen motstand rundt deg, og når du da treffer atmosfæren blir det som å kjøre på en veldig tykk vegg, har du ikke stor nok fart kommer du ikke gjennom veggen. Satser på at jeg ikke villeder deg helt nå 6119076[/snapback] Ikke skyt meg hvis jeg tar feil nå; men romfergen går ikke i rett vinkel fra jorden til verdensrommet, den "kjører" rundt jorden, og for å kunne presse seg gjennom atmosfæren _må_ den ha så stor fart. 40 000 km/t er det vel snakk om Edit: Glem det der, leste ikke at det var på veien tilbake Endret 17. mai 2006 av KristianG Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Hvorfor må romferjen og andre fartøy som skal tilbake til jorden ha så innmari stor fart? Er det ikke mulig å bremse ned farten for å slippe den store motstanden som oppstår, eller blir det som å surfe på atmosfæren. 6117219[/snapback] Tror det kommer av at atmosfæren er så tykk at du må presse deg gjennom. Som å skyte en kule gjennom en vegg, jo tykkere veggen er jo større fart må kulen ha for å komme seg gjennom. Ute i rommet er det vel ingen motstand rundt deg, og når du da treffer atmosfæren blir det som å kjøre på en veldig tykk vegg, har du ikke stor nok fart kommer du ikke gjennom veggen. Satser på at jeg ikke villeder deg helt nå 6119076[/snapback] Jeg synes det var en rar forklaring. Atmosfæren er jo ikke et fast objekt som en vegg. Grunnen er vel at det er unødvendig å frakte opp en mengde tonn med drivstoff for at de skal bremse opp før og under fallet fra banen fundt jorda og ned mot overflaten. Unødvendig fordi det er lettere å bare "slippe" farføyet ned og la friksjonen bremse det ned "gratis". Hvis et romfartøy slippes inn mot atmosfæren i en for flat vinkel så kan det sprette på atmosfæren og ut i rommet igjen. Nesten som når man "kaster flyndre". (Kaste flate steiner langs vannflaten så den spretter flere ganger) Hvis et romfartøy slippes inn mot atmosfæren i en for bratt vinkel så kommer møtet med atmosfæren for brått, friksjonen blir for høy og fartøyet brenner opp. Lenke til kommentar
eivind lunder Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Støtter forklaringen din, Simen1. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 ... 6117219[/snapback] ...6119076[/snapback] Jeg synes det var en rar forklaring. Atmosfæren er jo ikke et fast objekt som en vegg. 6119834[/snapback] Beklager, ikke alle som er like gode til å forklare da Lenke til kommentar
Vetlite Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Grunnen er vel at det er unødvendig å frakte opp en mengde tonn med drivstoff for at de skal bremse opp før og under fallet fra banen fundt jorda og ned mot overflaten. Unødvendig fordi det er lettere å bare "slippe" farføyet ned og la friksjonen bremse det ned "gratis". Så det er egentlig bare et økonomisk spørsmål. Må vel bruke like mye drivstoff i rommet som nær bakken ved oppbremsing av en gjennstand. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Ja, økonomisk, praktisk og miljømessig. For hvert tonn drivstoff som skal brukes til oppbremsing må det sikkert brukes 20 tonn drivstoff ekstra på veien oppover for å få det opp dit. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Lurer litt på en ting med samme tema, hvor mye koster det egentlig å sende opp noe i rommet? Tenker da på drivstoff-regninga, er ikke akkurat det billigste drivstoffet de bruker? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Jeg har hørt at prisen for å sende opp 1kg nyttelast ligger på rundt 100.000 kr. Skal prøve å google det nå og se om jeg finner noen litt mer bekreftede tall. http://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle Early cost estimates of $118 per pound of payload were based on marginal or incremental launch costs, and based on 1972 dollars and assuming a 65,000 pound payload capacity. Correcting for inflation and other factors, this equates to roughly $36 million incremental costs per launch. Compared to this, today's actual incremental per launch costs are about 50% more, or $55 million per launch [7]. Her skriver de at selve energimengden som kreves for å sende noe opp i rommet, i teorien kan være så lite som 125kwh, som med normale kraftpriser tilsvarer rundt 20 DM/kg, men samtidig påpeker de at siden man ikke kan bruke normal kraft fra stikkontakten til å sende opp ting og en rekke andre faktorer så koster det rundt 1000 ganger mer for å sende opp ting. Altså rundt 20.000 DM/kg. Endret 17. mai 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg har hørt at prisen for å sende opp 1kg nyttelast ligger på rundt 100.000 kr. Skal prøve å google det nå og se om jeg finner noen litt mer bekreftede tall. 6120589[/snapback] Da må jeg ta opp lån på 6 millioner for å hente meg litt ost? Lenke til kommentar
A.J Green Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Tenk å eie en månestein a, det må koste deg mye Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 Jeg lurer på: Hvis alle brukerene som er logget inn, poster innlegg i samme emne samtidig, får vi DoS? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) Jeg lurer på: Hvis alle brukerene som er logget inn, poster innlegg i samme emne samtidig, får vi DoS? 6120676[/snapback] VIl jo være samme hvilket emne de poster i, belastningen på serveren vil bli like stor. Når skal du være veldig god for å organisere at 86 000 medlemmer skal gidde å poste samtidig, og da mener jeg veldig samtidig. Om det hadde blitt sendt 86 000 innlegg på en gang ville nok de fleste fått timeout eller noe EDIT: Så ikke at du skrev "alle som er online", men du skal være god i organisering uansett. Endret 17. mai 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 En ting jeg har lurt lenge på: Hvordan klarer de å få "stripene" til å komme så fint ut av tannkremtuben? Når jeg legger en stripe på tannkosten, kommer den i tre fine farger i perfekt mønster. Hvordan er dette mulig?? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 En ting jeg har lurt lenge på: Hvordan klarer de å få "stripene" til å komme så fint ut av tannkremtuben? Når jeg legger en stripe på tannkosten, kommer den i tre fine farger i perfekt mønster. Hvordan er dette mulig?? 6121099[/snapback] Når de fyller tuba blir tannkremen lagt inn på den måten, tre rør med farger ender i ett rør slik at når du klemmer ut tannkremen "reverseres" prossessen. Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 17. mai 2006 Del Skrevet 17. mai 2006 (endret) En ting jeg har lurt lenge på: Hvordan klarer de å få "stripene" til å komme så fint ut av tannkremtuben? Når jeg legger en stripe på tannkosten, kommer den i tre fine farger i perfekt mønster. Hvordan er dette mulig?? 6121099[/snapback] Når de fyller tuba blir tannkremen lagt inn på den måten, tre rør med farger ender i ett rør slik at når du klemmer ut tannkremen "reverseres" prossessen. 6121109[/snapback] Var ikke verre nei... Har lurt på om det var så enkelt, men har aldri sett noen "rør" inni. Må kanskje dissikere tuben neste gang jeg er tom Endret 17. mai 2006 av GEman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg