Goliath Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Når vet du når du er tom for usynlig blekk? 6045083[/snapback] Hvordan vet du at du har iheletatt har brukt usynlig blekk? Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 I natt når jeg lå og sov så skjedde det noe merkelig. Jeg lå og tenkte på ting som vanlig til jeg sovnet inn, da det jeg ser for meg plutselig fader til sort (som når du reiser deg fort innimellom). Jeg klarte ikke å røre meg og ikke gi lyd fra meg. Det var helt jævelig. Trudde jeg skulle dø. Hva skjedde? Havnet jeg i ett stadie mellom å være våken og i søvne mens jeg var bevist? Lenke til kommentar
kazzoo Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hvor tung tilhenger er det lov å kjøre med et vanlig B sertfikat som er tatt etter 1998? Lenke til kommentar
2ern Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hvor tung tilhenger er det lov å kjøre med et vanlig B sertfikat som er tatt etter 1998? 6045214[/snapback] Mener å huske at bil + henger ikke kan veie mer enn 3500 kg. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hvor tung tilhenger er det lov å kjøre med et vanlig B sertfikat som er tatt etter 1998? 6045214[/snapback] Mener å huske at bil + henger ikke kan veie mer enn 3500 kg. 6045221[/snapback] Og henger må ikke være tyngre enn bil. Mitt spørsmål: Vil jeg har en kanne med drivstoff som jeg brukte på min radiostyrte bil for leenge siden. Denne kannen er nå blitt for gammel til å bruke, og jeg vil sette fyr på hele kanna. Vil dette eksplodere når jeg tenner på det, eller vil det brenne som parafin pga. at det er 16% olje i det ? Ps. jeg kommer til å la drivstoffet være i kannen når jeg setter fyr på det. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Når vet du når du er tom for usynlig blekk? 6045083[/snapback] har et prøvepapir ved siden av som man tester med blekket og det som gjør det "synlig". Lenke til kommentar
O.J Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hvor tung tilhenger er det lov å kjøre med et vanlig B sertfikat som er tatt etter 1998? 6045214[/snapback] Mener å huske at bil + henger ikke kan veie mer enn 3500 kg. 6045221[/snapback] Og henger må ikke være tyngre enn bil. Mitt spørsmål: Vil jeg har en kanne med drivstoff som jeg brukte på min radiostyrte bil for leenge siden. Denne kannen er nå blitt for gammel til å bruke, og jeg vil sette fyr på hele kanna. Vil dette eksplodere når jeg tenner på det, eller vil det brenne som parafin pga. at det er 16% olje i det ? Ps. jeg kommer til å la drivstoffet være i kannen når jeg setter fyr på det. 6045689[/snapback] ta å drypp en fille i bensinen som du kan bruke som "lunte". denne kan brenne fort, så løp fort. ja, kanna kan etter det jeg vet i værste fall eksplodere i ansiktet ditt. du vil uansett ikke finne det ut. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 "Usynlig" blekk er flytende det også, vil jeg anta. Da er det like lett å se om man er tom for blekk i pennen som om man er tom for vann i glasset. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 "Usynlig" blekk er flytende det også, vil jeg anta. Da er det like lett å se om man er tom for blekk i pennen som om man er tom for vann i glasset. 6045720[/snapback] man bruker jo ikke gjennomsiktige penner? men kanskje man ser en liten våt stripe på arket før det tørker inn i papiret. er ikke så ofte jeg bruker sånn "usynlig blekk". tror ikke det er så mange som bruker det, bortsett fra "hobbydetektiver" som har funnet oppskriften i ett eller annet blad. Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 I natt når jeg lå og sov så skjedde det noe merkelig. Jeg lå og tenkte på ting som vanlig til jeg sovnet inn, da det jeg ser for meg plutselig fader til sort (som når du reiser deg fort innimellom). Jeg klarte ikke å røre meg og ikke gi lyd fra meg. Det var helt jævelig. Trudde jeg skulle dø. Hva skjedde? Havnet jeg i ett stadie mellom å være våken og i søvne mens jeg var bevist? 6045197[/snapback] Høres ut som et helt vanlig tilfelle av søvnparalyse. Du lå kanskje på ryggen, kanskje du var stressa eller har opplevd plutselige forandringer i livet, eller kanskje søvnrutinene dine har blitt endret. Et annet alternativ kan være at du klardrømte. Kan hende du kjente et trykk på brystet, og følte et nærvær av en annen skapning i rommet? Det er selvfølgelig bare hjernen som kødder med deg. Men morsomt er det ikke. Mange som opplevde dette første gangen opplever dette som noe av det skumleste de noensinne har opplevd, og har vært helt sikker på å dø. Dessuten virket det kanskje som om du var i den tilstanden i mange minutter? En søvnparalyse er mye kortere enn du tror. Grunnen til dette er at du har sovnet, begynt å drømme, og deretter plutselig våknet opp fra drømmen din igjen. Det som skjer når du begynner å drømme, er at du blir lammet, kroppen kan ikke bevege på seg. Dette er for at du ikke skal utføre det du drømmer om. Når du våknet, ble hjernen bevisst, men kroppen gikk ikke ut av lammelsen/paralysen. Dette førte til at du ikke kunne bevege deg. I mange tilfeller er man fortsatt halvveis i drømmeland og man forestiller seg ting, og vedkommende lar frykten ta over. Om du vil opplever dette en gang til, kan det hjelpe å lukke igjen øynene, slappe helt av, og si til deg selv at du drømmer. Du vil fort falle i søvn igjen. Noe annet kan være at du prøver å bevege deg. En minste bevegelse, lée en finger eller rykke tåa. Hvis du får til det, skal du skrike så høyt du bare orker. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Når vet du når du er tom for usynlig blekk?6045083[/snapback] Rist på blekkpatronen og hør/føl om det skvulper. En annen metode: Vei blekkpatronen med det usynlige blekket jevnlig. Når vekta stopper å synke for hver utskrift så er det tomt. Et annet tullespørsmål: Hvordan forestiller du deg imaginære tall? Og et spørsmål fra den reelle verden: Når man koker vann, hvorfor lager vann en kraftigere brummelyd før det koker enn når det faktisk koker? Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 I natt når jeg lå og sov så skjedde det noe merkelig. Jeg lå og tenkte på ting som vanlig til jeg sovnet inn, da det jeg ser for meg plutselig fader til sort (som når du reiser deg fort innimellom). Jeg klarte ikke å røre meg og ikke gi lyd fra meg. Det var helt jævelig. Trudde jeg skulle dø. Hva skjedde? Havnet jeg i ett stadie mellom å være våken og i søvne mens jeg var bevist? 6045197[/snapback] Høres ut som et helt vanlig tilfelle av søvnparalyse. Du lå kanskje på ryggen, kanskje du var stressa eller har opplevd plutselige forandringer i livet, eller kanskje søvnrutinene dine har blitt endret. Et annet alternativ kan være at du klardrømte. Kan hende du kjente et trykk på brystet, og følte et nærvær av en annen skapning i rommet? Det er selvfølgelig bare hjernen som kødder med deg. Men morsomt er det ikke. Mange som opplevde dette første gangen opplever dette som noe av det skumleste de noensinne har opplevd, og har vært helt sikker på å dø. Dessuten virket det kanskje som om du var i den tilstanden i mange minutter? En søvnparalyse er mye kortere enn du tror. Grunnen til dette er at du har sovnet, begynt å drømme, og deretter plutselig våknet opp fra drømmen din igjen. Det som skjer når du begynner å drømme, er at du blir lammet, kroppen kan ikke bevege på seg. Dette er for at du ikke skal utføre det du drømmer om. Når du våknet, ble hjernen bevisst, men kroppen gikk ikke ut av lammelsen/paralysen. Dette førte til at du ikke kunne bevege deg. I mange tilfeller er man fortsatt halvveis i drømmeland og man forestiller seg ting, og vedkommende lar frykten ta over. Om du vil opplever dette en gang til, kan det hjelpe å lukke igjen øynene, slappe helt av, og si til deg selv at du drømmer. Du vil fort falle i søvn igjen. Noe annet kan være at du prøver å bevege deg. En minste bevegelse, lée en finger eller rykke tåa. Hvis du får til det, skal du skrike så høyt du bare orker. 6045778[/snapback] Takk for svar, jeg er ikke helt sikker på hva som skjedde for det var så dramtiskt. Må la det synke inn litt. Gøy var det ihvertfall ikke. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Husker når jeg var mindre så opplevde vi ofte at saften vi satte inn i kjøleskapet, ble sterkere om vi lot den stå over natten. Hvorfor er det sånn ? Har kulden gjort det slik at saften "skiller" seg, og kraften stiger mens vannet synker til bunns ? Lenke til kommentar
kazzoo Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Husker når jeg var mindre så opplevde vi ofte at saften vi satte inn i kjøleskapet, ble sterkere om vi lot den stå over natten. Hvorfor er det sånn ? Har kulden gjort det slik at saften "skiller" seg, og kraften stiger mens vannet synker til bunns ? 6045870[/snapback] Vann fordamer så en har mer saft kanskje... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Når vet du når du er tom for usynlig blekk? 6045083[/snapback] Det kommer et pip fra den lydløse høyttaleren for de døve. Lenke til kommentar
co2 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Hvilke nummer på sikkerhetskortet skal jeg bruke for å logge inn på nettbank? Står hva enkelte av nummerene er til, men så er det mange andre som det ikke står på. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 (endret) Vann fordamer så en har mer saft kanskje...6046089[/snapback] Hvis halvparten av vannet fordamper blir selvfølgelig safta dobbelt så sterk. Men nå tar det jo litt tid for vann å fordampe. Særlig i kjøpleskap. Så jeg kan ikke se for meg at vannstanden synker noe merkbart i løpet av natta og dermed safta blir merkbart sterkere. Kanskje det er en mer psykisk betinget effekt? Den første slurken med cola smaker alltid bedre enn den siste, og den første biten fra leverpostei-skiva smaker alltid bedre enn den siste. Etter en lang natt uten saft så kan man vel på samme måte synes at den første slurken med saft smaker bedre enn den siste slurken man husker fra dagen før. PS. Angående saft i kjøleskap så må jeg bare få slenge med et tips: Bruk en saftkanne med lokk eller saft på lukkede flasker når man har de i kjøleskapet. Hvis ikke så plukker den upp "kjøleskaplukt" og smaker værre og værre. Saft skjuler sikkert en del av den smaken men med rent vann eller melk er det lett å merke forringelsen av smaken om det står åpent i kjøleskapet. Endret 5. mai 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 Når vet du når du er tom for usynlig blekk?6045083[/snapback] Det kommer et pip fra den lydløse høyttaleren for de døve.6046166[/snapback] Har dere hørt om den nye trenden i havner? Trådløs fortøyning av båter [Masemodus] Jeg lurer fortsatt på hvorfor vann lager vann en kraftigere brummelyd før det koker enn når det faktisk koker? [/Masemodus] Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 [Masemodus] Jeg lurer fortsatt på hvorfor vann lager vann en kraftigere brummelyd før det koker enn når det faktisk koker? [/Masemodus] 6046242[/snapback] Kan det ha noe med at luftboblene er mindre og dunker mer mot bunnen av kjelen? Ta et eksempel med ti små og en stor ball, slipper du de små ballene vil de lage høye og klare lyder, slipper du den store vil du høre et litt mer tamt dunk. Kan det være noe av den samme grunnen med vann? Når vannet fosskoker er jo boblene mye større. Lenke til kommentar
lassaron-jon Skrevet 5. mai 2006 Del Skrevet 5. mai 2006 kva betyr "imba" veit at det er eit anna ord for bra eller nåke, men kva? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg