Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil tro det henger sammen med hvor lett den enkelte har for å bli bil- og båtsyk. I hvert fall med hvor lettpåvirkelig balanseorganet i/bak øret er for stimulerende midler. Hvis balanseorganet blir utsatt for stimulerende midler, eller har lett for å få problemer ved for mye bukking, svinging, vending osv (som i en båt, bil eller ved at man snurrer rundt så fort man kan i 20 sekunder) vil hjernen fa problemer med å orientere seg.

 

Balanseorganet fungerer som væske i en kopp. Tipper du 90 grader, vil væsken i organet (koppen) rette seg etter det, akkurat som i en kopp. Snurrer du masse rundt (plasker med væsken i koppen), blir det vanskelig for hjernen å henge med.

 

Be en du er på fest neste gang med om å tippe hode helt tilbake noen sekunder for så å rette seg opp igjen, og spør han om hvordan han begynner å føle seg.

 

Han må selvfølgelig være beruset for at det skal ha noen virkning. ;)

 

(edit; omformulering)

Endret av reverto
Lenke til kommentar
Selger 7eleven og andre bensinstasjoner øl ?

6015820[/snapback]

 

Tviler jeg sterkt på. Har aldri sett det hvertfall.

6015875[/snapback]

 

Jobber selv på bensinstasjon deltid (Esso On The Run). vi selger bare lettøl og vørterøl.

får ikke kjøpt pils hos oss.

er ikke 100% sikker på hvorfor, men tror det har med at vi er døgnåpne å gjøre. kan ikke rydde vekk alt ølet klokka 8, for så å ta det fram igjen om morran.

Lenke til kommentar
Og et nytt spørsmål: Hva er timespris på modemsurfing? :roll:

6017708[/snapback]

Det er faktisk ikke veldig avskrekkende hvis man ikke surfer veldig mye: Rundt 11 kroner per time hos Telenor.

6018817[/snapback]

Er avskrekkende når du tenker på at jeg betaler 0,62361,- per time med lyse (449,- per måned). Og når du i tillegg tar med hastigheten som en faktor blir det store forskjeller ;)

6018851[/snapback]

<trykke litt på kalkisen> Så du surfer 24 timer i døgnet 30 dager i måneden? Det har jeg hardt for å tro. ;) Det er ganske mange som bare surfer hjemmefra en halvtime om dagen (For å lese eposten, avisen og bruke nettbanken en gang i blandt). For disse så kan modem være et billigere alternativ enn Lyse, og med sånne lette oppgaver så spiller det liten rolle at hastigheten er større (Det fører i så fall bare til mer overhead for deres bruk). En halvtime per dag = 165 kr/måned. Altså godt under halve prisen av det du betaler. For de som surfer lett mer enn gjennomsnittlig 1 time og 21 minutter per dag vil Lyse være billigere. Surfing (lett bruk) via modem er altså ikke avskrekkende dyrt hvis man ikke surfer særlig mye.

 

Er fengselfilmer/serier som f.eks Prison Break ren propaganda?

6018909[/snapback]

Hvorfor mener du det? Jeg tror mye av det vi ser i Prison Break kan ha vært realistisk i et amerikansk 30 år gammelt fengsel. Både hvordan fengslet ser ut inni, hvordan det oppleves for fangene tror jeg ikke er langt unna realistisk (i USA vel og merke). Nå er riktignok handlingen i serien oppdiktet, men rammen rundt det hele tror jeg kan være realistisk. At det ikke er representative forhold for norske fengslerkan du nesten ikke klage til produsenten for. De prøver jo bare å lage det realistisk for sitt hjemmepublikum. Man kan sikkert skylde på at TVNorge ikke fant noen fengselsserier som er mer relevante for norske forhold men hvor skulle de funnet det? Jeg tror det var "ta det eller forlat det".

 

Med andre ord enn «like tegn blir pluss», hvorfor er 8 - (-2) lik 10?

6019508[/snapback]

Se for seg at du skal regne differansen i temperatur mellom natt og dag. Om dagen observerer du +8 og om natta observerer du -2 'C. For å regne ut differansen av noe så tar du det største tallet og trekker fra det minste. 8 - (-2) = 10 'C. Hvis du kikker på termometeret (et sånt gammeldags med skala) så teller du streker fra 8 til -2'C og finner ut at det er 10 streker. Differansen er 10 'C. ;)

 

O.J: Dere kunne i teorien gjort som dagligvarebutikkene: Trekke et forheng forran øl-serveringa for å tydliggjøre at ølsalget er stengt, evt. låse den døra til kjøledisken der ølet står når dere ikke får selge øl.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Greit ex0n, jeg er imponert :D

Jeg ser ikke masinvaren din i profilen, men regner med du har en del harddiskplass ;)

(Jeg skal la være å flisespikke på hva "surfing" er)

6021288[/snapback]

 

Har ikke mer enn 360GB med diskplass, men det holder. Og når det kommer til det du mente med "surfing" (stor forskjell på surfing og linjebruk ja ;) ) bruker jeg ganske mye tid på å gjøre det som kan defineres som "surfing".

 

Ok, nok OT da, har et nytt spørsmål. Vi har mange helligdager i vårt land, og de færreste av dagens unge generasjon (inkludert meg) vet hvilke tradisjoner osv som ligger bak disse helligdagene. Er det slik at alle helligdagene våre har en sammenheng med -gamle- tradisjoner, og blir aldri disse helligdagene "oppbrukt"? Jeg mener, har det noen gang blitt fjernet noen helligdager? Når var sist det kom en ny helligdag? :)

Lenke til kommentar
Finnes det metoder/kjerringråd mot kvalme? Da mener jeg ikke hasj eller spylervæske/rødsprit ;)

 

EDIT: Og hva kvalifiserer som en tvangstanke? Er det bare en frykt for ikke å ha låst døren, om det er edderkopper under senga, eller om det du tar på er fullt av bakterier, etc, eller kan det også være en lyst til å gjøre noe, som f. eks en trang til å spytte en person du snakker med, eller rive istykker en hjemmelagd sofa som noen er veldig glad i?

6017569[/snapback]

Lenke til kommentar
O.J: Dere kunne i teorien gjort som dagligvarebutikkene: Trekke et forheng forran øl-serveringa for å tydliggjøre at ølsalget er stengt, evt. låse den døra til kjøledisken der ølet står når dere ikke får selge øl.

6019901[/snapback]

 

Vil fortsatt trekke fram det at vi er døgnåpne.

Faren for at folk kommer fulle fra vors klokka 12 fredag eller lørdag kveld er stor. hvis de vet hvor ølen vår står kommer det til å bli masse styr med å forklare dem hvorfor dem ikke kan få kjøpe noen pils der og da. jo fullere dem er, jo værre er det å prate fornuft med dem.

siden vi er 1 eller 2 som står der om natta, unngår vi mange ubehagelige situasjoner ved å ikke ha ølsalg.

 

har jobba en del natt, og er en del fulle folk som kommer fra by'n rundt 3-tida for å få seg en matbit før de tar kvelden.

som regel er de hyggelige, men pleier å søle no jævlig når de spiser. irriterende å rydde opp etterpå.

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Finnes det metoder/kjerringråd mot kvalme? Da mener jeg ikke hasj eller spylervæske/rødsprit ;)

 

EDIT: Og hva kvalifiserer som en tvangstanke? Er det bare en frykt for ikke å ha låst døren, om det er edderkopper under senga, eller om det du tar på er fullt av bakterier, etc, eller kan det også være en lyst til å gjøre noe, som f. eks en trang til å spytte en person du snakker med, eller rive istykker en hjemmelagd sofa som noen er veldig glad i?

6017569[/snapback]

 

Når jeg tenker på «tvangstanker», tenker jeg negative tanker og følelser som trenger seg på og til slutt ender opp i en «tvangshandling». F.eks. kan noen spytte et på et menneske de snakker med ut av frykt for at de kommer til å dø hvis de lar være. Men min oppfatning dekker nok bare mennesker med angst. Faglitteraturen skiller mellom begrepene. F.eks. trenger ikke mennesker som er suicidal å ha «tvangshandlinger», men det er ikke å legge skjul på at de lider av «tvangstanker».

 

I kort kan du si at både mennesker med angst og depresjon har «tvangstanker», men «tvangshandlinger» brukes bare om de med angst for å regulere frykten sin. F.eks. i form av å inngå kompromisser med den; hvis jeg ødelegger sofaen til naboen, slipper jeg å bli syk.

 

Hva trang for å spytte på noen kommer av, om ikke fra angst om at noe forferdelig vil skje hvis ikke, vet jeg ikke. Men jeg mener faktisk å ha lest noe om det et sted. Men det kommer ikke under hva vi tradisjonelt ser på som tvangstanker- og handlinger.

 

Spørsmålet er ikke så mye hva vi gjør, men hvilke motiver vi har, og hva de motivene kommer av. En kan f.eks. tenke seg at en person som føler at hverdagslivets normer og regler er totalt irrelevant, og videre føler at alt kommer til å ordne seg allikevel, spontant kan spytte på en annen tilsynelatende uten grunn. Her er det ikke noe tvang inne i bildet.

 

:)

Lenke til kommentar
Med andre ord enn «like tegn blir pluss», hvorfor er 8 - (-2) lik 10?

6019508[/snapback]

Se for seg at du skal regne differansen i temperatur mellom natt og dag. Om dagen observerer du +8 og om natta observerer du -2 'C. For å regne ut differansen av noe så tar du det største tallet og trekker fra det minste. 8 - (-2) = 10 'C. Hvis du kikker på termometeret (et sånt gammeldags med skala) så teller du streker fra 8 til -2'C og finner ut at det er 10 streker. Differansen er 10 'C. ;)

6019901[/snapback]

 

Takk, takk. Jeg føler meg smartere allerede. :D

 

Var en god måte å se det på. :)

Lenke til kommentar

Gamle raketter fra andre verdenskrig. Hvordan styrte de rakettene? Jeg antar dyser som ble styrt via radio? Men det virker litt snodig det også med tanke på rekkevidden på v2-raketter. Var det bare ren tipping fra utskytelsesplattformen?

Lenke til kommentar

Rakettene ble ikke styrt, men det ble beregnet en ballistisk profil som var mest optimal for å ha sannsynlighet for å treffe målet (som ofte var London) i V-2 sitt tilfelle. Den hadde også finner av grafitt i eksosen for å kontrollere oppskytningsvinkel med, styrt av svært enkel elektronikk og mekanikk, pluss et gyroskop. I V-1s tilfelle, var det basert på rein gjetning og vinkelen på rampen den ble skutt ut fra. Det var en flygende bombe, altså var den utrustet med vinger og en svært enkel pulsjetmotor. De to eneste rakettene fra WW2 som jeg vet kunne bli kontrollert direkte av en operatør, er "Projekt Wasserfall" og "Ruhrstahl-Kramer X-4". Wasserfall-raketten var en radiostyrt luftvernsrakett, mens X-4 var linestyrt, og konstruert for å avfyres fra fly som f.eks Focke-Wulf FW190. Piloten hadde da en liten stikke i cockpit for å styre finnene på raketten. Fueltankene i X-4 var svært spesielle, det var rør som var kveilet. Hvis jeg ikke husker feil, var den drevet av salpetersyre (gikk under det nokså uskyldige navnet "salvie") og noe som ble kalt for "Tonka". For å presse drivstoffene ut i brennkamret, var rørene fylt med små korker/kuler som ble drevet frem av trykkluft. BMW så seg nødt til å utvikle en ny type plastikk til salvien, for salpetersyre spiser som kjent det meste som er av både metall, tekstil og andre stoffer. Wasserfall-raketten fantes i tre hovedutgaver, W-1, W-5 og W-10. Etter hva jeg kan se, består forskjellen mest i styresystemet (alle tre var radiostyrte, men det var forskjellige finne-konfigurasjoner, og litt i størrelse/vekt. Originalt skulle krigshodet bare være på 100 KG, men dette ble senere økt til 306 KG.

Her ser man en Ruhrstahl-Kramer X-4;

Ruhrstahl-KramerX-4.jpg

 

Dette bildet er meget mere intressant, det viser en Wasserfall W-5 in flight, og man kan tydelig se hvordan eksos-strålen påvirkes av kontrollørens input med stikka:

wasserfallW-5.jpg

 

Edit: jeg vil forresten bare legge til, at "salvie" og "Tonka 250" som ble brukt i Ruhrstahl-Kramer X-4, var hypergoliske. Det vil si at de antenner så fort de kommer i kontakt med hverandre.

Endret av Aleks_r
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...