Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det ikke sånn at hvis du står oppå en høy skyskraper hele ditt liv så blir du noen nano? sek eldre en de nede på jorda, hvis jorda da hadde vært større hadde vi da blitt eldre? :hmm:

 

 

en til, kan vi være sikre på at alle ser samme farge når de ser f.x grønt?

utenom fargeblinde

Asså det jeg mener er lissom, ser vi samme farge eller vet vi bare at det er grønt derfor er det grønt?

Endret av Best0
Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at hvis du står oppå en høy skyskraper hele ditt liv så blir du noen nano? sek eldre en de nede på jorda, hvis jorda da hadde vært større hadde vi da blitt eldre? :hmm:

 

 

en til, kan vi være sikre på at alle ser samme farge når de ser f.x grønt?

utenom fargeblinde

Asså det jeg mener er lissom, ser vi samme farge eller vet vi bare at det er grønt derfor er det grønt?

5995167[/snapback]

Til det første: Ja, det stemmer. Det kommer hovedsakelig av at tyngdekraften er lavere der oppe, men skal ikke si meg for sikker.

 

Til det andre: Det kan vi vel ikke være? Så lenge en farge er definert som grønn vil man, så vidt jeg kan se, ikke utføre noen forsøk som beviser at vi ser dem likt.

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at hvis du står oppå en høy skyskraper hele ditt liv så blir du noen nano? sek eldre en de nede på jorda, hvis jorda da hadde vært større hadde vi da blitt eldre? :hmm:

Til det første: Ja, det stemmer. Det kommer hovedsakelig av at tyngdekraften er lavere der oppe, men skal ikke si meg for sikker.

Tyngdekrafta har ikkje noko med det å gjere. Jorda roterer, og då vil lekamar som ligg lengre borte frå jordsenteret ha større fart enn dei som ligg nærare. Når ein lekam har større fart, vil tida gå seinare for den. Dette har med relativitetsteori å gjere. Er på ingen måte nokon ekspert sjølv, so det er sikkert andre som kan seie meir enn meg.

Lenke til kommentar
Er det ikke sånn at hvis du står oppå en høy skyskraper hele ditt liv så blir du noen nano? sek eldre en de nede på jorda, hvis jorda da hadde vært større hadde vi da blitt eldre? :hmm:

Til det første: Ja, det stemmer. Det kommer hovedsakelig av at tyngdekraften er lavere der oppe, men skal ikke si meg for sikker.

Tyngdekrafta har ikkje noko med det å gjere. Jorda roterer, og då vil lekamar som ligg lengre borte frå jordsenteret ha større fart enn dei som ligg nærare. Når ein lekam har større fart, vil tida gå seinare for den. Dette har med relativitetsteori å gjere. Er på ingen måte nokon ekspert sjølv, so det er sikkert andre som kan seie meir enn meg.

5995352[/snapback]

Jeg var overbevist om at denne effekten var mindre en gravitasjonseffekten forutsett av den generelle relativitetsteorien. Den tidsforskyvningen du tenker på forutisies i den spesielle relativitetsteorien.

 

Hvis du ser på denne siden ser du hvordan man regner ut både tidsforskyvning på grunn av hastighet og på grunn av gravitasjon.

 

Noen utdrag:

FART:

hake6.gif

If you plug in numbers for a 48 hour round trip flight at constant speed at the equator, you get -260 ns and 156 ns for the eastbound and westbound flights respectively. The predicted values obtained by Hafele and Keating presumably were based upon detailed measurements of the speeds, etc.

 

GRAVITASJON:

For small changes in gravitational field associated with changes in altitude above the earth, the approximate time dilation expression is

hk1.gif

if a comparison is made between a clock on the Earth's surface (TE) and one at height h above the surface (T). Hafele and Keating predicted a time difference of 144 ns on an eastward flight around the world for which the flight time was 41.2 hours. This corresponds to an average height of 8900 m, a reasonable flight altitude for a commercial airline. The time shift is positive (aging faster) for both eastward and westward flights. The predicted value of 179 ns for the westward flight of 48.6 hours duration corresponds to an average altitude of about 9400 meters.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
en til, kan vi være sikre på at alle ser samme farge når de ser f.x grønt?

utenom fargeblinde

Asså det jeg mener er lissom, ser vi samme farge eller vet vi bare at det er grønt derfor er det grønt?

 

Hmm, det er litt merkelig å tenke på..

For la oss si, at f.eks fargen Grønn da..

Hvis du hadde sett bildet av en annen sin "grønnfarge" i ditt hode, kan det henne det hadde vært "gult" i ditt hode :p

om du skjønner ?

Lenke til kommentar
O.J. Han lurer sikkert på hvilken jobb du har og hvilket fremkomstmiddel og hastighet du bruker på jobbeturene dine. ;)

5997710[/snapback]

 

ah, var en leif der.

 

spørsmålet var hvor lang en halvtimes joggetur er ca? for en under middels trent person.

Lenke til kommentar
spørsmålet var hvor lang en halvtimes joggetur er ca? for en under middels trent person.

5997794[/snapback]

Når jeg var i militæret og sprang 3-mila brukte folk i gjennomsnitt ca 4 timer. Altså rundt 3,75 kilometer per halvtime. På kortere joggeturer er det nok vanlig å ha litt høyere snittfart så jeg vil tippe 4 kilometer på en halvtime (8 km/h) er ganske normalt tempo (for folk i militæret riktignok).

 

Edit: kazzoo sin snittfart var over 7,5 km/h = over 3,75 km/halvtime. ;)

 

Edit2: på 3-mila kom de raskeste i troppen i mål på ca 2 timer og 20 minutter = nesten 13 km/h. De tregeste som gikk store deler av veien brukte 7-8 timer = rundt 4 km/time.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...