Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
Ah... Skal på tur nå :wee:

 

Er kald luft sunnere enn varm?

5970912[/snapback]

 

Kald luft får deg til å føle deg våken, varm luft gjør deg trett. Du kan sitte inne i 25 grader og holde på å sovne, og så gå ut på en fin spasertur midt på natta i ti minus og føle deg helt våken. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da kan vi jo følge den opp med denne:

Kaldt vann sunnere enn varmt vann? Eller ved hvilken temperatur bør vannet være for at kroppen skal ha best nytte av det?

5970955[/snapback]

Kommer ann på hvor du får vannet fra... Hvis du tapper det fra springen er nok kaldt vann best siden det varme er fullt av bakterier (gror veldig godt i kobberrør, bare sjekk selv ;))

 

Vann skal helst være på 37 grader celsius. Sånn er det med alle væsker, så nærme kroppstempratur som mulig, så kroppen slipper å bruke energi på å kjøle det ned/varme det opp ;)

 

neitakk: Hus brenner opp ;) Flammene vettu :)

Lenke til kommentar
Da kan vi jo følge den opp med denne:

Kaldt vann sunnere enn varmt vann? Eller ved hvilken temperatur bør vannet være for at kroppen skal ha best nytte av det?

5970955[/snapback]

Kommer ann på hvor du får vannet fra... Hvis du tapper det fra springen er nok kaldt vann best siden det varme er fullt av bakterier (gror veldig godt i kobberrør, bare sjekk selv ;))

 

Vann skal helst være på 37 grader celsius. Sånn er det med alle væsker, så nærme kroppstempratur som mulig, så kroppen slipper å bruke energi på å kjøle det ned/varme det opp ;)

5971010[/snapback]

Bakterier er stort sett sunnt så det er ikke nødvendigvis bedre med mindre bakterier enn med mer. En annen ting er at vannet fra varmtvannstanken ikke inneholder levende bakterier siden det drepes i varmtvannstankens 75'C. I det kalde røret kan det være levende bakterier men det er stort sett sunne bakterier. Unntak finnes når det er epidemier i ferskvannet i norge eller andre land. F.eks har det forekommet at de milde variantene av E-Coli har eksistert i norsk springvann. Legionella er den skumleste jeg har hørt om i norge, men det kom av en varmtvannstank som holdt for lav temperatur.

 

Vann under 37'C blir aktivt varmet opp av kroppen, mens vann over 37'C ikke blir kjølt ned av kroppen. Kroppen sparer heller litt energi på å fordele varmen fra vannet enn på å produsere varme selv for å dekke varmetapet fra andre deler av kroppen. Varm kakao på skitur tapper altså ikke kroppen for energi, men tilfører kroppen energi.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
Elyas: Du leser Wheel of Time serien, ikke sant? :p

5970816[/snapback]

Hehe, håper det er greit at jeg går litt off-topic. Vel, egentlig ikke! Det er et gammelt nick, fra den tida jeg holdt på å lese WoT. Etter hvert fant jeg ut at serien ikke var noe for meg, men nicket står igjen.

 

I grunnen kaller jeg meg for det meste for bare Machera nå for tida, men er lenge siden jeg registrerte meg her på forumet. :)

5970830[/snapback]

Hehe, oki. Var ikke offtopic det da, bare en snedig ting jeg lurte på. :p

Lenke til kommentar
Bakterier er stort sett sunnt så det er ikke nødvendigvis bedre med mindre bakterier enn med mer. En annen ting er at vannet fra varmtvannstanken ikke inneholder levende bakterier siden det drepes i varmtvannstankens 75'C. I det kalde røret kan det være levende bakterier men det er stort sett sunne bakterier.

 

Kroppen sparer heller litt energi på å fordele varmen fra vannet enn på å produsere varme selv for å dekke varmetapet fra andre deler av kroppen. Varm kakao på skitur tapper altså ikke kroppen for energi, men tilfører kroppen energi.

5971242[/snapback]

Vet at bakteriene blir drept i Varmtvannstanken, men det gror i rørene :)

 

 

Hmm, det viste jeg ikke :blush

Lenke til kommentar
Zappza: Du tenker kanskje på det grønnbrune belegget som kalles irr? Det er  ikke bakterier men oksidert kobber. (En kjemisk forbindelse og ikke bakterier)

5973348[/snapback]

Blir vel det jeg tenker på, men en rørlegger sa til meg at det var vannvittig mange bakterier i varmtvanns rør :hmm:
Lenke til kommentar
Er "foran huset" der inngangsdøren står, eller den siden som er ut mot veien? :hmm:

5974102[/snapback]

Jeg mener at forran huset er den siden der stuevinduene er. Altså utsiktssiden av huset uavhengig av hvor inngangsdøra og veien er.

 

Baksida huset forbinder jeg med den mørke siden av huset. Der sola skjelden skinner, ofte nordvendt og få utsiktsvinduer.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...