Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Finnes det en betegnelse på hva du er hvis du ikke vet om du liker menn eller damer ?

(bifil er vel om du liker begge kjønn, men det er ikke det jeg spør om)

5968058[/snapback]

 

Usikker, tenåring, forvirret?

 

For å være ærlig vet jeg ikke om det er noen betegnelse på det ;)

Lenke til kommentar

Det kan være fordi den har blitt ristet og er varm.

 

Jeg er ikke helt sikker på hvordan kjemien er, men det er i utgangspunkt overtrykk av CO2 i brusen. Når korka er igjen så er det likevekt mellom damptrykk av CO2 i lufta i toppen av flaska og CO2 løst i brusen. Når man åpner flaska så vil damptrykket av CO2 plutselig synke og det blir en kjemisk ulikevekt mellom damptrykket og løsningen av CO2 i brusen. Løsningen vil skille ut CO2 for å nærme seg likevekt igjen. Dermed bobler det opp CO2. Når brusen er varm så vil utskillelsen av bobler skje raskere enn når den er kald. Både fordi likevekten er litt annerledes ved høy temperatur og fordi kjemiske reaksjoner (diffusjon etc) generellt skjer raskere ved høyere temperatur. Jeg vet ikke hvorfor kraftig risting, f.eks at man mister flaska i gulvet gjør at det bruser mer, men har en liten teori om at det kan skyldes at man virvler opp små partikler fra bunnen av flaska og at disse virker som kimdannere for boblene. Altså at boblene har langt flere plasser å starte enn om brusen har stått i ro.

 

Hvis det bruser over så er som du sier, trikset å skru på korka igjen slik at man bygger opp et trykk over brusen som raskt stopper boble-reaksjonen fordi det raskt oppnås likevektstrykk.

 

Jeg husker ikke hvor høy (Edit, jeg fant det:) løsligheten av CO2 er i vann, men det er snakk om rundt 1,5 liter CO2-gass (ved normalt trykk) som er løst inn i 1,5 liter brus.

 

b-phenomene.gif

http://perso.wanadoo.fr/mhalb/kivu/eg/eg_2b_phenomene.htm

 

CO2 solubility in water

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Dette er kanskje et litt dumt spørsmål, men jeg spør likevel. Hva er mest riktig av:

"Jeg har lest X lydbøker"

"Jeg har hørt X lydbøker"

 

Hva sier dere i dagligtale?

5969878[/snapback]

 

Du leser jo ikke en lydbok, du hører den. Er vel ingen som seriøst sier de har lest en lydbok? :!:

Lenke til kommentar

Oppfølgingsspørsmål: Hvis jeg har lest f.eks 2 bøker og hørt 10 lydbøker det siste året og jeg har en samtale med en annen persom om interresante bøker man har lest i det siste. Blir det feil å si at jeg har lest 12 bøker? Bør det presiseres at jeg har lest 2 og hørt 10?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Oppfølgingsspørsmål: Hvis jeg har lest f.eks 2 bøker og hørt 10 lydbøker det siste året og jeg har en samtale med en annen persom om bøker man har lest i det siste. Blir det feil å si at jeg har lest 12 bøker? Bør det presiseres at jeg har lest 2 og hørt 10?

5969920[/snapback]

 

I den sammenhengen kan du si at du har lest 12 (om du er lat), men for at det skal bli korrekt må du si lest 2 og hørt 10.

Lenke til kommentar
Oppfølgingsspørsmål: Hvis jeg har lest f.eks 2 bøker og hørt 10 lydbøker det siste året og jeg har en samtale med en annen persom om bøker man har lest i det siste. Blir det feil å si at jeg har lest 12 bøker? Bør det presiseres at jeg har lest 2 og hørt 10?

5969920[/snapback]

 

I den sammenhengen kan du si at du har lest 12 (om du er lat), men for at det skal bli korrekt må du si lest 2 og hørt 10.

5969933[/snapback]

Jeg kan ikke være mer enig. :)

Lenke til kommentar
Elyas: Du leser Wheel of Time serien, ikke sant? :p

5970816[/snapback]

Hehe, håper det er greit at jeg går litt off-topic. Vel, egentlig ikke! Det er et gammelt nick, fra den tida jeg holdt på å lese WoT. Etter hvert fant jeg ut at serien ikke var noe for meg, men nicket står igjen.

 

I grunnen kaller jeg meg for det meste for bare Machera nå for tida, men er lenge siden jeg registrerte meg her på forumet. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...