Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
jeg har alltid lurt på hvordan ledninger fungerer :hmm:

hvordan musikken fra mp3'en kan gå til headset'et, eller at musikken i det hele tatt kan avspilles ved hjelp av Mp3.

lurer også på hvordan man kan ta opp lyd. hvordan det fungerer :hmm:

5943472[/snapback]

 

Altså; Når en artist er i et studio og spiller inn en plate vil lyden komme ut av munnen hans i bølger. Disse lydbølgene går inn i mikrofonen, som gjør lydbølgene om til elektriske bølger som går via ledningen og inn til en datamaskin/recorder eller et annet lignende apparat som lagrer disse lydbølgene i form av digitale nuller og enere. Senere, når du spiller av denne plata vil nullene og enerene bli lest av, og på en måte gå motsatt vei av det de gjor da de ble spillt inn. Nullene og enerne blir igjen omgjort til elektriske bølger, som igjen blir sendt via ledninger til en høyttaler som bruker en membran til å gjøre disse elektriske bølgene om til svingninger i luften som vi igjen oppfatter som lyd.

 

EDIT:

Wikipedia: Sound

Wikipedia: Binary numeral system

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan prøve å fylle ut ex0n sin forklaring så godt jeg kan.

 

Lungene presses sammen og luft beveger seg opp pusterøret hvor de treffer stemmebåndet som er en membran i halsen. Stemmebåndet modulerer luftflyten og vibrerer etter hvor mye luft som blir presset forbi (bernoullis prinsipp kommer inn her). Lydbølgene beveger seg mot mikrofonen som (dynamiske mikrofoner) har en membran som er festet til en induksjonsspole plasert inne i magnetfeltet til en magnet. Lydbølgene "dytter" på spolen som genererer spenning når den beveger seg gjennom magnetfeltet. Denne spenningen har så vidt jeg vet nøyaktig samme frekvens som lydbølgene fra stemmebåndene. I andre enden av mikrofonens ledning er det en ADC (analog to digital converter) som måler spenningen og setter et digitalt (binært) tall på utslaget. Her kommer også begreper som samplingrate (hvor ofte den tar målinger, ofte 44100 Hz på lyd) og oppløsning (ofte 16 eller 24 bit) inn. Det digitale signalet er orginalt 1411.2 kbit/s (44.1 KHz/16 bit) så lyden blir vanligvis komprimert til f.eks MP3 som er et "lossy" format, men MP3 kan du lese om en annen plass.

Når du spiller en MP3 blir først lyden dekomprimert og så går gjennom en DAC (digital to analog converter) i lydkortet som lager spenning med i den frekvensen lydfilen sier med det rette utslaget. Spenningen går inn i en spole i høytaleren som danner et magnetfelt som beveger en magnet i midten med en membran festet til seg. Vibreringen etter utslaget og frekvensen til membranen/magnetfeltet blir overført til luften som "beveger seg" ut i rommet. Lydbølgene treffer en membran i øret (trommehinna) som... og der sluttet mine kunnskaper om lydoverføringen.

Lenke til kommentar
Spør på nytt jeg :)

 

Er det noe spesielt vanskelig å modde et kabinett, og er det kostbart?

Trenger man mye erfaring for å gå i gang med et moddeprosjekt?

 

 

Takker for svar :)

5944893[/snapback]

 

hadde aldri orka å begynt å noe sånt.

 

er innmaten som teller for min del.

Lenke til kommentar
Jeg har et par spørsmål:

 

Er det noe spesielt vanskelig å modde et kabinett, og er det kostbart?

Trenger man mye erfaring for å gå i gang med et moddeprosjekt?

 

 

Takker for svar :)

5943612[/snapback]

Det er ikke spesielt vanskelig nei :)

Hvor mye det koster kommer jo ann på hvor omfattende forandringer du skal gjøre :)

Du trenger en litt erfaring innen elektriske verktøy o.l.

 

Det er veldig ekkelt å få krampe i leggen, f.eks når man skal sove. Hva kommer krampe av? Hva skjer inni leggen som gjør at det kommer krampe?

5959389[/snapback]

Muskelknute :)

Musklene setter seg fast en plass og du får krampe helt til muskelen kommer seg løs.

Eeller..

 

Nervesystemet sender feil signal :p

Lenke til kommentar
Det er veldig ekkelt å få krampe i leggen, f.eks når man skal sove. Hva kommer krampe av? Hva skjer inni leggen som gjør at det kommer krampe?

5959389[/snapback]

Muskelknute :)

Musklene setter seg fast en plass og du får krampe helt til muskelen kommer seg løs.

Eeller..

 

Nervesystemet sender feil signal :p

5959406[/snapback]

Musklene kan vel ikke flytte på seg eller slås knute på...

 

Men den siste forklaringen høres logisk ut. Det virker i hvertfall som muskelen får et signal om å stramme seg krafitg selv om signalet ikke er sendt bevisst fra hjernen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...