Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
For lenge siden så jeg et program på tv (tror det var Newton), og der (tror jeg) sa de at varmt/lunket vann fryser fortere enn kalt, riktig? :hmm:

5889541[/snapback]

 

Stemmer det, om du har en kopp med varmt vann og kaster vannet ut i luften og det er under -50C (tror jeg) vil det fryse momentant pga. en kjemisk reaksjon. Er ikke 100% på om alle detaljene mine er korrekte, men jeg vet at noe er :)

5889830[/snapback]

Det The O så på TV var nok at kokende vann ble til snø på et øyeblikk dersom det ble slengt ut i veldig kald luft. Jeg vil bare bekrefte at det stemmer og forklaringen er som følger: Varmt vann fordamper raskere enn kaldt vann siden det inneholder mer varmeenergi. (Fordampning krever varmeenergi). Ved høy temperatur er også damptrykket av vann veldig høyt slik at lufta som ekstremt nært overflata på dråpene vil inneholde mye større mengder vanndamp når dråpene er varme enn om de var kalde. Varmt vann fordamper og avgir dermed mye større mengder luftfuktighet enn kaldt vann. Den varme og svært fuktige lufta som er svært nært overflaten på dråpene vil avkjøles og kondensere til ørsmå snøkrystaller. Kokende vann slengt opp i kald luft blir altså svært raskt til en sky av finstøvet snø. Kaldt vann vil ikke fordampe så mye og stort sett bare falle ned på bakken uten å ha fordampet noe særlig og dermed uten å lage noe særlig snø-sky.

 

Men når det er sagt så vil jeg si at dersom man putter en flaske med varmt vann i fryseboksen og en flaske med kaldt vann i fryseboksen så fryser selvsagt den med kaldt vann først. Den varme må jo avgi mye varme før temperaturen kommer ned på den tenperaturen som den kalde flaska hadde i starten, og det tar naturligvis tid. Den varme flaska vil altså fryse sist.

 

Forskjellen på de to avsnittene er at det første avsnittet innebærer fordampning og luftfuktighet, mens det siste avsnittet ikke har noen av delene.

Lenke til kommentar
Andal: Du må da ikke glemme at det er helligdager der ingenting har lov til å ha åpent, untatt Politi, brann, sykehus :)

5874612[/snapback]

 

 

alle 7/11 butikkene i Bergen er i allefall åpen 24/7, 365 dager i året.. Har aldri opplevd å se en stengt 7/11 uten at de har holdt på med oppussing/riving av butikkene.

Lenke til kommentar
hvis man tenner en furstikk i rommet hvilken vei går ilden?

5705234[/snapback]

Et lys i vanlig tilstand og et i vektløs tilstand:

stort bilde

5889224[/snapback]

 

å tenne et lys i vektløst tilstand skal visst være en perfekt forbrenning.

5891598[/snapback]

 

Syntes jeg hørte noe om at noen forskere hadde tatt det første steget i å "lage" vektløshet, noen som kan si noe mer om det? I så fall, så skulle en to at man etter hvert vil kunne lage forbrenningsovner eller forbrenningsmotorer (eller noe sånn :p) med langt høyere effektivitet (virkningsgrad?).

Lenke til kommentar
hvis man tenner en furstikk i rommet hvilken vei går ilden?

5705234[/snapback]

Et lys i vanlig tilstand og et i vektløs tilstand:

stort bilde

5889224[/snapback]

 

å tenne et lys i vektløst tilstand skal visst være en perfekt forbrenning.

5891598[/snapback]

 

Syntes jeg hørte noe om at noen forskere hadde tatt det første steget i å "lage" vektløshet, noen som kan si noe mer om det? I så fall, så skulle en to at man etter hvert vil kunne lage forbrenningsovner eller forbrenningsmotorer (eller noe sånn :p) med langt høyere effektivitet (virkningsgrad?).

5917577[/snapback]

 

leste noe om det i illustrert vitenskap for en stund siden. en maskin som gjorde at ting over den veide mindre. men lite er kjent om forskeren fordi han plutselig forsvant, sammen med forskningen han hadde framlagt.

husker at de egentlig ikke var ute etter noe gravitasjonsforsøk, men at de så at røyken over maskinen oppførte seg merkelig. ting veide mindre over den enn de eller ville ha gjort.

flere som husker den artikkelen?

Lenke til kommentar
hvis man tenner en furstikk i rommet hvilken vei går ilden?

5705234[/snapback]

Et lys i vanlig tilstand og et i vektløs tilstand:

stort bilde

5889224[/snapback]

 

å tenne et lys i vektløst tilstand skal visst være en perfekt forbrenning.

5891598[/snapback]

 

Syntes jeg hørte noe om at noen forskere hadde tatt det første steget i å "lage" vektløshet, noen som kan si noe mer om det? I så fall, så skulle en to at man etter hvert vil kunne lage forbrenningsovner eller forbrenningsmotorer (eller noe sånn :p) med langt høyere effektivitet (virkningsgrad?).

5917577[/snapback]

 

leste noe om det i illustrert vitenskap for en stund siden. en maskin som gjorde at ting over den veide mindre. men lite er kjent om forskeren fordi han plutselig forsvant, sammen med forskningen han hadde framlagt.

husker at de egentlig ikke var ute etter noe gravitasjonsforsøk, men at de så at røyken over maskinen oppførte seg merkelig. ting veide mindre over den enn de eller ville ha gjort.

flere som husker den artikkelen?

5917833[/snapback]

Vist det er sant så er det i hvertfall intresant, hadde vert gøy å lese mere om den maskinen.

Lenke til kommentar
hmmm, den mannen har tydeligvis funnet ut noe noen andre ikke ville at skulle bli funnet ut av.

5918097[/snapback]

 

kan virke sånn. men Illvit brukte 2 sider på den artikkelen, med bilder og beskrivelse av maskinen, så er mere enn bare "rykter" det er snakk om.

 

tenk hva en sånn maskin hadde hatt å si for flyindustrien f.eks.

selv om det bare var et par % det var snakk om.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...