Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heter det "Alla", "A-la", "A-lá", "ala" eller "alá" ? og hvor kommer det ordet fra? :)

 

Takk

5864718[/snapback]

Det heter Allah :tease:

5866157[/snapback]

Haha!! den var god.. Hva ala mener du?

Pizza alá Euroshopper f.eks?

Det skrives alá eller kanskje alà.. Tror det var alà, er ikke sikker, kan være ala også, eller kanskje alla? hmm.. a-la kan godt være mulig, a-là også egentlig.. hmmm.. vet rett og slett ikke jeg.. :p:tease:

Lenke til kommentar
Hva er så galt med et ordentlig FRIÅR da?

5864419[/snapback]

Det vil gjøre at man henger et år etter i framdriften i livet sitt sammenlignet med jevnaldrende. Friår vil jeg ikke anbefale med mindre man trenger det av psykiske eller helsemessige årsaker. Et friår er svært kostbart økonomisk selv hvis man bor hjemme og får maten av mor og far fordi man skyver forran seg tidspunktet for når man får egen arbeidsinntekt. I tillegg får hjernen slappe av så mye at det blir tyngre å starte på studier etter et friår enn uten noe friår. Det er heller ikke akkurat imponerende å ha stående "2006/2007 - Spillte CS og WoW" på CV'en.

 

Et friår har selvsagt sine fordeler også, hvis man trenger det på grunn av psyken eller helsen så det får bli opp til den enkelte å vurdere om ulempene er verd det.

 

Edit: Psyken er selvsagt en del av helsen så det ser litt rart ut slik jeg formulerte meg.

 

Edit 2: Økonomi kan også være en god grunn til å ta et "friår" med jobb.

5864711[/snapback]

 

Hørte av en som tok et friår at hun kjedet seg så mye det året at hun gledet seg til å komme til studiene igjen.

et minus med friår er dog at man blir vant med å ha god råd, og det kan bli vanskelig å gå tilbake til å være en fattig student.

 

Blir uansett ikke friår på meg neste år, står mellom militæret og studier. ikke at jeg har peiling på hva jeg skal studere..

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
...

5864718[/snapback]

...

5866157[/snapback]

...

5866486[/snapback]

 

Tror faktisk dere har feil hele gjengen, mener å huske det skrives à la :)

Lenke til kommentar

Bensinstasjoner har vel som regel lov også, da de er ganske viktig for bilene som skulle kunne finne på å kjøre rundt om kring i tide og utide. Spørsmålet er vel heller om hvor mange som faktisk har det. Jeg tror sjefene rundt om kring holder stengt på julaften, selv om de kanskje hadde hatt lov å holde åpent.

 

-----

 

Jeg har ingen kvitteringer foran meg, og klarte heller ikke å finne ut av det på annen måte, så jeg spør her. Betaler man mva. av panten på flasken når man kjøper en flaske brus? Hvis man gjør dette, og staten ikke betaler ut igjen pengene til butikkene, vil jo butikkene tape penger på det.

Lenke til kommentar
Jeg har ingen kvitteringer foran meg, og klarte heller ikke å finne ut av det på annen måte, så jeg spør her. Betaler man mva. av panten på flasken når man kjøper en flaske brus? Hvis man gjør dette, og staten ikke betaler ut igjen pengene til butikkene, vil jo butikkene tape penger på det.

5875305[/snapback]

ja, vi slipper mva på panten

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar
Koffor har døgnopne bensinstasjonar egentlig lås på hoveddøra? Det er jo ingen dagar i året dei ikkje har ope, eller er det det?

5874273[/snapback]

 

julekvelden har de som regel stengt, må låse døra da.

og har en rød knapp under disken som gjør at dørene smekker igjen og låser seg hvis vi vil.

 

men er vel uansett ingen som ville laget en dør uten en lås på, i hvertfall ikke en dør som går ut av huset :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
For lenge siden så jeg et program på tv (tror det var Newton), og der (tror jeg) sa de at varmt/lunket vann fryser fortere enn kalt, riktig? :hmm:

5889541[/snapback]

 

Stemmer det, om du har en kopp med varmt vann og kaster vannet ut i luften og det er under -50C (tror jeg) vil det fryse momentant pga. en kjemisk reaksjon. Er ikke 100% på om alle detaljene mine er korrekte, men jeg vet at noe er :)

Lenke til kommentar
For lenge siden så jeg et program på tv (tror det var Newton), og der (tror jeg) sa de at varmt/lunket vann fryser fortere enn kalt, riktig? :hmm:

5889541[/snapback]

 

Stemmer det, om du har en kopp med varmt vann og kaster vannet ut i luften og det er under -50C (tror jeg) vil det fryse momentant pga. en kjemisk reaksjon. Er ikke 100% på om alle detaljene mine er korrekte, men jeg vet at noe er :)

5889830[/snapback]

Kult.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...