Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Semikolon er en mellomting mellom kolon og komma, og brukes nettopp der det passer med en mellomting mellom kolon og komma. :)

5861103[/snapback]

Feil. Som Zlatzman påpeker er det (på norsk) en mellomting mellom et komma og et punktum. Navnet er bare villedende. En god huskeregel er at semikolon kun kan brukes hvis spunktum kan brukes.

Endret av @kd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har allerede blitt påpekt og kommentert. ;)

5862091[/snapback]

Men som @kd skjønner bør feil påpekes flere ganger slik at ingen blir lurt.

 

O.J - Det får du finne ut selv. Jeg har gått direkte og trives med det, men kjenner også folk som har vært i militæret først, samt jobbet.

Lenke til kommentar
kos land hi oppavsretten te olsen-banden?

 

norge,sverige,tyskland eller danmark..

 

tenkt en del på d hær

5862032[/snapback]

Mye interessant lesning: http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Olsenbanden
The Olsen Gang (Danish: Olsen-banden, German: Die Olsenbande ) is a fictional Danish gang in the movies of the same name. (...) The Olsen Gang have been made in Norwegian and Swedish (Jönssonligan) versions too.

Opprinnelig dansk, der altså.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
kos land hi oppavsretten te olsen-banden?

norge,sverige,tyskland eller danmark..

tenkt en del på d hær

5862032[/snapback]

 

Den norske versjonen har såklart norsk opphavsrett, den svenske har svensk opphavsrett. Konseptet har vel dansk opphavsrett :)

Lenke til kommentar
Hva er best å gjøre etter videregående?

friår der du jobber, militæret eller starte direkte på studiene? (evt. hva er ikke å anbefale?)

5862151[/snapback]

Jeg ville tro studiene er best om du vet hva du skal studere og ikke trenger et år vekk fra skoleting. Om du ikke vet hva du skal studere og/eller trenger litt fri så er vel militæret best etter min mening. Jeg ville kke tatt friår, jeg kjenner ganske mange som har tatt et friår og som ikke har fått noe ut av det. De har bare endt med å sitte inne og spille tv-spill i et år.

Lenke til kommentar

Det gjør det heller ikke noe lettere å begynne på skolen igjen heller..

 

Om du begynner å jobbe er det enda værre (tro meg, jeg begynte å jobbe etter ungdomsskolen og har ikke fått rota meg til å begynne på skolen igjen, så har brukt de siste 3 åra på jobbing å surring)

Har dog et fattig håp om å begynne på skole til høsten :)

Lenke til kommentar
Hva er best å gjøre etter videregående?

friår der du jobber, militæret eller starte direkte på studiene? (evt. hva er ikke å anbefale?)

5862151[/snapback]

Jeg ville tro studiene er best om du vet hva du skal studere og ikke trenger et år vekk fra skoleting. Om du ikke vet hva du skal studere og/eller trenger litt fri så er vel militæret best etter min mening. Jeg ville kke tatt friår, jeg kjenner ganske mange som har tatt et friår og som ikke har fått noe ut av det. De har bare endt med å sitte inne og spille tv-spill i et år.

5862994[/snapback]

Hva er så galt med et ordentlig FRIÅR da?

Lenke til kommentar

Et semikolon brukes når det er rom for en pause i en setning som er litt lenger enn et komma, men samtidig ikke en så lang pause at det markerer slutten på en setning med et endelig punktum. At det er en mellomting mellom komma og et punktum; det kan man godt si i forbindelse med hvordan man leser opp en tekst. Men grammatisk sett markerer punktum slutten på en hel setning, og ikke en pause i den forstand. Dermed er det mer riktig å si at et semikolon er et utvidet kommategn. Vanlig kolon markerer for øvrig at det som kommer etter kolon har en direkte sammenheng med det som sto før kolon. Eksempel: Som et svar eller en forklaring på et spørsmål eller en innledning før kolon.

Lenke til kommentar
Hva er så galt med et ordentlig FRIÅR da?

5864419[/snapback]

Det vil gjøre at man henger et år etter i framdriften i livet sitt sammenlignet med jevnaldrende. Friår vil jeg ikke anbefale med mindre man trenger det av psykiske eller helsemessige årsaker. Et friår er svært kostbart økonomisk selv hvis man bor hjemme og får maten av mor og far fordi man skyver forran seg tidspunktet for når man får egen arbeidsinntekt. I tillegg får hjernen slappe av så mye at det blir tyngre å starte på studier etter et friår enn uten noe friår. Det er heller ikke akkurat imponerende å ha stående "2006/2007 - Spillte CS og WoW" på CV'en.

 

Et friår har selvsagt sine fordeler også, hvis man trenger det på grunn av psyken eller helsen så det får bli opp til den enkelte å vurdere om ulempene er verd det.

 

Edit: Psyken er selvsagt en del av helsen så det ser litt rart ut slik jeg formulerte meg.

 

Edit 2: Økonomi kan også være en god grunn til å ta et "friår" med jobb.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

jeg har hatt et "friår" nå, der jeg har hatt en jobb hele tiden...

dette kan derimot være positivt på en Cv, i tillegg til at jeg er rustet litt bedre økonomisk til studier neste år (hvis jeg klarer å spare noe, sikler litt etter bil nå).

men om et friår er bra, er vel veldig induviduelt vil jeg tro, selv er jeg glad for at jeg tok et friår fra skole. jeg kom ikke inn i millitæret, så jeg stiller likt som jevnaldrene som har vært i millitæret. dessuten gleder jeg meg til å egynne å studere igjen...

Lenke til kommentar

Gode poeng, Simen1, men jeg er ikke helt enig i dette med at man hengende etter et år. Hengende etter hva? Det finnes jo ikke spesifiserte mål for når ting skal skje, hvis du skjønner hva jeg mener. Eks: At om man er 23 og fortsatt går på skole så er det for sent å ta opp huslån.

 

Vi slutter å sammenligne oss med jevnaldrende rundt 17/18-årsalderden.

Lenke til kommentar
Hvordan rengjører man en LCD-skjerm?

5865873[/snapback]

 

Det finnes egne produkter for det. Er temmelig sikker på at de har lcd-rens på Datakjeden i Trondheim. Ellers så er det vel ikke skadelig å bare tørke av overflaten med en tørr klut.

 

Edit: Jeg kjøpte en sånn, og den funker flott.

Endret av 2ern
Lenke til kommentar
Hvordan rengjører man en LCD-skjerm?

5865873[/snapback]

En våtserviett funker. Eventuelt kan du bruke en småfuktig klut (ikke bruk papir, det fliser seg lett opp), men pass på at den er vridd opp ordentlig. Tørr klut kan også brukes, men det funker nok ikke like bra som en fuktig en. Det viktigste er at du ikke presser på skjermen, du må bare la kluten gli forsiktig over.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...