Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor levde kyr før de ble tatt hånd om av mennesker? Er kyr avlet opp av menesker? Vanskelig å forestille seg ville kyr.

5792504[/snapback]

Mange dyr har levd sammen med mennesker i titusner av år, hester og hunder i kanskje 50000 år. I løpet av denne tiden er de betydelig endret og mer tilpasset mennesker. En kan jo lure på om også mennesker er tilpasset disse dyrene også...

Disse dyrene er nå mer egnet til å leve blant mennesker enn uten, men i utgangspunktet var de ville og uavhengige, slik f.eks. ulv fortsatt er. Tilogmed korn er kultivert til det er mer egnet til dyrkning enn å vokse i det fri.

Uten at jeg er sikker, antar jeg at også kveg har vært kultivert i såpass lang tid (eldste byen var vel grunnlagt for ca. 10000 år siden) at også disse er endret over tid. Ikke for det, kyr har horn og kan være ville nok. Takket være BSE kan de være både ville og gale.

Lenke til kommentar
Hvordan regner man seg fram til kvadratroten av et tall  :hmm:

5794979[/snapback]

Du har mange måter å velge blant:

- iterativt: Newtons iterative metode og Newton Ralphsons metode er et klassiske eksempel i numeriske metoder. Likevel, et godt utgangspunkt hjelper voldsomt, og her finnes mange metoder.

- utregning med eksponenter med ln, exp og halvering. Dette bruker 2 serierekker, og koster mye utregningsmessig. Prisippet er at exp(x/2) = sqrt(exp(x))

En kan naturligvis kombinere ved grovutregning først før iterativ optimalisering.

- for heltall finner en posisjonen p til høyeste bit som er satt og tar aritmetisk shift høyre med int(p/2).

- for flyttall tar en aritmetisk shift høyre en gang på eksponenten.

Det finnes en superoptimalisert metode for spill som jeg ikke kommer påi farten, men prinsippet er det samme.

Lenke til kommentar
Folk som ligger i koma, drømmer de?

5796104[/snapback]

Så vidt jeg veit, ja...

Faren min ble lagt i kunstig koma i 6 uker, og han hadde mareritt i hele den perioden.

Han var sikker på at alle var etter han, og skulle drepe han, men han klarte å rømme i drømmen, og kom seg ut av koma...

Har en feeling på at de som skulle drepe han på en måte representerte sykdommen, og at han klarte å fighte det...merkelig greier

Lenke til kommentar
Hvor levde kyr før de ble tatt hånd om av mennesker? Er kyr avlet opp av menesker? Vanskelig å forestille seg ville kyr.

5792504[/snapback]

Mange dyr har levd sammen med mennesker i titusner av år, hester og hunder i kanskje 50000 år. I løpet av denne tiden er de betydelig endret og mer tilpasset mennesker. En kan jo lure på om også mennesker er tilpasset disse dyrene også...

5798859[/snapback]

I ei bok som heter "Guns, Germs and Steel" forsøker den amerikanske forskeren Jared Diamond å forklare hvorfor noen kulturer har klart å "jobbe seg ut av" steinalderen, mens andre ikke har klart det. Tilgang på potensielle husdyr, dvs. dyr som kunne temmes og ales opp, og vekster som kunne dyrkes, var to viktige faktorer. På Ny-Guinea, for eksempel, finner du lite av dette. Australia i før-kolonialistisk tid var noe av det samme. (Man har jo også hatt vekslende hell med introduksjon av nye arter der ...)

Muligheten til å kunne flytte dersom jorda skulle begynne å bli utarmet var en annen faktor. Eller rent generelt muligheten til å spre en relativt vellykket kultur. Fra midt-østen kunne man jo dra milevis i både østlig og vestlig retning, dvs. samme breddegrad som man selv kom fra, der kornet osv. var tilpasset lysforholdene og sesongvariasjonene. Dette blir jo mye vanskeligere dersom man må flytte nord-sør, der klimavariasjonene blir større.

Nærheten til husdyr gjorde også at en del dyresykdommer hoppet over på menneskene, og de som hadde naturlig immunitet overlevde. Det kan være en av forklaringene på at indianerne i Amerika - som hadde husdyr i mye mindre grad - lett døde av sykdommer de fikk av kontakten med europeerne, mens det foregikk mye mindre smitteoveføring den andre veien.

Jeg har så langt bare sett tre TV-programmer som er basert på denne boken, men jeg kommer nok til å lese den en vakker dag. Den står i hylla.

Lenke til kommentar
Folk som ligger i koma, drømmer de?

5796104[/snapback]

Så vidt jeg veit, ja...

Faren min ble lagt i kunstig koma i 6 uker, og han hadde mareritt i hele den perioden.

Han var sikker på at alle var etter han, og skulle drepe han, men han klarte å rømme i drømmen, og kom seg ut av koma...

Har en feeling på at de som skulle drepe han på en måte representerte sykdommen, og at han klarte å fighte det...merkelig greier

5798944[/snapback]

hadde han mareritt i 6 uker?? må jo ha vært litt belastende..

syns det hørtes ganske psykotisk ut, jeg hadde gått fra vettet i løpet av 6 uker med det der.

har han merka noe av det senere a? tilbakevendende drømmer og sånt?

Lenke til kommentar

Kanskje ikke direkte snedig, men det beste stedet å få utløp for frustrasjonen.

Hvorfor finnes det fortsatt godtroende fjols der ute som går på slike idiotiske lottosystem-svindler som sett på TV 2 hjelper deg nå nettopp? :mad:

- Er det utelukkende naive, trygdede mennesker med håp om milliongevinsten som kjøper dette?

- Er det den eldre generasjonen som ikke er vokst opp med internett og mangler noe av den sunne kildekritikken jeg og flere med meg tar for gitt, samtidig som at slike situasjoner ikke fantes da de var unge og de derfor ikke kjenner igjen en svindel når de ser en?

- Eller er det skolevesenet som har sviktet og ikke lært menneskene at sannsynligheten for å plukke ut sju av 48 tall ikke øker om man betaler et lugubert selskap 349,- for jobben?

Endret av johnj
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
*snip*

5801395[/snapback]

Ikke vet jeg, men du skal være passe naiv for å tro at du har bedre sjanse om noen plukker tallene for deg. Tallene er 100% tilfeldige, og ingen kan forutse dem, ikke engang om du har et intimt forhold med lottoverten ;)

Lenke til kommentar
hadde han mareritt i 6 uker?? må jo ha vært litt belastende..

syns det hørtes ganske psykotisk ut, jeg hadde gått fra vettet i løpet av 6 uker med det der.

har han merka noe av det senere a? tilbakevendende drømmer og sånt?

5800198[/snapback]

Belastende var det nok, han snakka ikke så mye om det etterpå, fikk bare høre litt om det ved ett par anledninger. Får jo på en måte ikke gå fra vettet når det pågår, siden det blir virkeligheten for deg.

Legene mente han hadde ett flashback som er ganske normalt for personer som har havnet i sånn situasjon, det var ikke mye morsomt... Jeg var ikke så gammel, men jeg husker noe av det... Muttern og jeg dro til bestefar mens det pågikk på sitt værste.

Han ringte rundt til folk i familien og hørtes helt psycho ut, og da vennina til muttern spørte hvor jeg og muttern var, så sa han bare at vi lå i kjeller'n, og der var det masse blod.... syke saker... han kom ut av det etter et par dager ...

Lenke til kommentar

Her har jeg en liten nøtt:

Hvorfor blir brystvorter stive av kulde? Hva slags nytteverdi har dette for kroppen? Man skulle tro at de ville trekke seg sammen for å holde varmen, slik de edle deler gjør når man bader i kaldt vann.

Jada, klokka er kvart på 5, man tenker mye rart da. :blush:

Lenke til kommentar
Hvor kommer uttrykket "bank i bordet" fra?

5809366[/snapback]

I gamle dager var folk så overtroiske. "Bank i bordet" er en gammel besvergelse. Det var opprinnelig noe man sa (og gjorde) for å unngå at Gud eller Satan, eller hvem det nå var, grep inn og gjorde sannhet av noe man nettopp hadde snakket om. Hvis far i huset f.eks sa "håper ikke ho Anna dør av den tæringa", repliserte mor og sa "bank i bordet" og banket i bordet for å unngå at det skulle gå troll i ord.

Kilde

Lenke til kommentar
Hvorfor skrives sangtittler med stor forbokstav i nesten alle ordene Slik Som Dette?  :huh:

Ord som and, the, of og lignendes skrives ofte på den "vanlige" måten... men ikke alltid :dontgetit:

5801653[/snapback]

fordi det ser mer ryddig ut? derfor jeg har det sånn med låter jeg har. at jeg renamer dem :p

Lenke til kommentar
Hvorfor skrives sangtittler med stor forbokstav i nesten alle ordene Slik Som Dette?  :huh:

Ord som and, the, of og lignendes skrives ofte på den "vanlige" måten... men ikke alltid :dontgetit:

5801653[/snapback]

fordi det ser mer ryddig ut? derfor jeg har det sånn med låter jeg har. at jeg renamer dem :p

5809737[/snapback]

Når Jeg Ripper Musikk så Skriver Jeg Vanligvis Tittlene på Låtene på Samme Måte Som De Er Skrivd på Coveret... Er Det Egentlig så Ryddig? :wee:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...