ladida Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Jo.. Men altså.. Fyren har jo ikke hjerne. Jeg skjønner ikke helt hvordan han skal klare å våkne, og i det hele tatt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Jo.. Men altså.. Fyren har jo ikke hjerne. Jeg skjønner ikke helt hvordan han skal klare å våkne, og i det hele tatt. 5795606[/snapback] Hvis en person fysisk ikke har hjerne ville han nok ikke blitt holdt i live. Hvis du har vært i en ulykke og hjernen din måtte skrapes opp av bakken er det jo såklart ikke så mye mer å gjøre med den saken. Er vel ingen som holder folk i live som er så skada? Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Og hva som er vitsen med det... 5795411[/snapback] Hva var vitsen med å leve med en hjerne? Lenke til kommentar
ladida Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Tenkte på folk som ble født uten hjerne. Skjønner ikke at det er mulig å fortsatt være/bli holdt i live da. Og grunnen til at jeg spør er pga et bilde jeg så i en bok om Tsjernobyl-ulykken. Det var bilde av en jente og bildeteksten sa at hun var født uten hjerne, og det så ikke ut som at hun var kobla opp til no maskiner. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Og hva som er vitsen med det... 5795411[/snapback] Hva var vitsen med å leve med en hjerne? 5795749[/snapback] Godt spørsmål! Aner ikke hvor mange ganger at jeg skulle ønska jeg kunne koble ut hjernen og bare instruktivt gjøre det noen ber meg om uten å tenke over det, uten å få noe vondt ut av det. Men nå er da ikke livet så lett EDIT: En person kan da umulig leve uten en hjerne, da det er hjernen som styrer alle funksjonene i kroppen din. Hjernen forteller hjertet ditt at det skal pumpe, at lungene dine skal trekke inn innhalere og ekshalere ( ) luft osv... Endret 22. mars 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
ladida Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Og hva som er vitsen med det... 5795411[/snapback] Hva var vitsen med å leve med en hjerne? 5795749[/snapback] Tja... Det er jo et poeng. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hvordan regner man seg fram til kvadratroten av et tall 5794979[/snapback] Det der kunne jeg jo en gang.. hmm.. Jeg tror det var flere metoder, men en av de går rett og slett ut på å prøve og feile en rekke ganger i en løkke (iterasjon). For hver gang finner man et tall som er nærmere svaret og bruker det som utgangspunkt for neste gjetting. Til slutt vet man at svaret ligger innenfor et intervall som er så lite at det ikke påvirker den siste desimalen på displayet eller papiret. Jeg tror det er slik kalkulatorer regner. Men var det ikke en rekkeutviklingsmetode også? 5795363[/snapback] Så kvadratrotregning er en stor systematisk gjetteprosess... Yikes! Lenke til kommentar
Vighilicious Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hva er straffen på å smugle bol inn til Norge? Lenke til kommentar
ladida Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 EDIT: En person kan da umulig leve uten en hjerne, da det er hjernen som styrer alle funksjonene i kroppen din. Hjernen forteller hjertet ditt at det skal pumpe, at lungene dine skal trekke inn innhalere og ekshalere ( ) luft osv... 5795779[/snapback] Nei... Var vel derfor jeg lurte da vettu. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 EDIT: En person kan da umulig leve uten en hjerne, da det er hjernen som styrer alle funksjonene i kroppen din. Hjernen forteller hjertet ditt at det skal pumpe, at lungene dine skal trekke inn innhalere og ekshalere ( ) luft osv... 5795779[/snapback] Nei... Var vel derfor jeg lurte da vettu. 5796044[/snapback] Hjernen "forteller" jo dette ved elektriske impulser. Er ikke noe hokus pokus å koble på litt strøm. Lenke til kommentar
O.J Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Folk som ligger i koma, drømmer de? Lenke til kommentar
ladida Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 EDIT: En person kan da umulig leve uten en hjerne, da det er hjernen som styrer alle funksjonene i kroppen din. Hjernen forteller hjertet ditt at det skal pumpe, at lungene dine skal trekke inn innhalere og ekshalere ( ) luft osv... 5795779[/snapback] Nei... Var vel derfor jeg lurte da vettu. 5796044[/snapback] Hjernen "forteller" jo dette ved elektriske impulser. Er ikke noe hokus pokus å koble på litt strøm. 5796069[/snapback] Men jenta på bildet var ikke kobla til noe "strøm". Lenke til kommentar
O.J Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 EDIT: En person kan da umulig leve uten en hjerne, da det er hjernen som styrer alle funksjonene i kroppen din. Hjernen forteller hjertet ditt at det skal pumpe, at lungene dine skal trekke inn innhalere og ekshalere ( ) luft osv... 5795779[/snapback] Nei... Var vel derfor jeg lurte da vettu. 5796044[/snapback] Hjernen "forteller" jo dette ved elektriske impulser. Er ikke noe hokus pokus å koble på litt strøm. 5796069[/snapback] Men jenta på bildet var ikke kobla til noe "strøm". 5796133[/snapback] har ikke fulgt med på diskusjonen, men du mener at man kan kontrollere organene i kroppen ved hjelp av elektriske impulser? det er en milelang vei mellom en liten peacemaker som følger med på hjerterytmen til å få organer til å fungere sammen ved hjelp av elektriske impulser som blir overvåket av en datamaskin. Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Er det hjernen som styrer alt? Sikker på at ihvertfall hjertet slår på egen hånd og ganske sikker på at lungene "puster av seg selv". Lenke til kommentar
Forumforumforum Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) klart lungene er avhengig av å få oksygen for å "blåses" opp og ned.. Endret 22. mars 2006 av espennyh Lenke til kommentar
O.J Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Er det hjernen som styrer alt? Sikker på at ihvertfall hjertet slår på egen hånd og ganske sikker på at lungene "puster av seg selv". 5796687[/snapback] hjerterytmen blir styrt av hjernen. f.eks hvis man løper fort så gir hjernen beskjed om at hjertet må slå fortere. hjertet skjønner ikke dette "på egen hånd". logisk nok, siden den 'bare' er en muskel på størrelsen med en knyttneve. det samme gjelder med lungene. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) Er det hjernen som styrer alt? Sikker på at ihvertfall hjertet slår på egen hånd og ganske sikker på at lungene "puster av seg selv". 5796687[/snapback] Jeg tror det er noe som heter "sinusknuten" som styrer hjerterytmen. Det er lenge siden jeg hadde dette på skolen men jeg tror den er plassert litt over hjertet en plass og styrer hjerterytmen på egenhånd ut i fra oksygeninnhold i blodet som strømmer fra kroppen til lungene. Jeg lurer på om ikke denne sinusknuten også hadde noe å gjøre med styringen av åndedrettet, men nå er jeg på tynn is. Edit: Ikke helt rett det jeg skrev. Fant noe om det her. (Så rask som jeg er til å google ) Hjertet vårt er vanligvis et veldig nøye regulert organ hvor forkamrene og hjertekamrene trekker seg sammen i nøye koordinasjon. Hvor raskt hjertet slår er vanligvis regulert fra en samling spesielle nerveceller (pacemakerceller) som ligger i det høyre forkammeret, denne samlingen kalles for sinusknuten og hjertets vanlige rytme for sinusrytme. Fra sinusknuten går det spesielle nervebaner til det venstre forkammeret samt til hjertekamrene (ventriklene). Edit 2: Mer på side 5 her og her. Endret 22. mars 2006 av Simen1 Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Er det farlig å spise kiwi-skall? Teker på utenom sprøytegiften. Lenke til kommentar
kazzoo Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Drakk opp en melkekartong i går, og som vanlig skyllte jeg den med vann etterpå. Men har merket at om jeg bruker varmt vann så utvikler deg seg en type gass, for det blir et veldig trykk i melkekartongen. Hvorfor er det sånn? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. mars 2006 Del Skrevet 23. mars 2006 Drakk opp en melkekartong i går, og som vanlig skyllte jeg den med vann etterpå. Men har merket at om jeg bruker varmt vann så utvikler deg seg en type gass, for det blir et veldig trykk i melkekartongen. Hvorfor er det sånn?5797775[/snapback] Drakk du opp kartongen eller melka? Det utvikler seg ikke noe gass, men den kalde gassen som allerede er i kartongen (luft = gass = oksygen + nitrogen) utvider seg når den varmes opp. Hvis du har f.eks 1 desiliter varmt vann oppi kartongen, lukker tuten og rister litt, så vil vannet varme opp all lufta til nært vannets temperatur. Luft som varmes opp utvider seg. Hvis vi forenkler litt (antar ideell gass, ingen luftfuktighet etc) så kan vi regne ut det nye volumet av lufta ganske lett: V(luft etter)= T(vann)/T(luft før)*V(luft før). T må regnes i Kelvin. F.eks vann på 60'C, luft på 20'C og 9,5 desiliter luft i kartongen før risting vil gi: (273+60)/(273+20)*9,5 = 10,8 desiliter. Lufta utvider seg altså fra 9,5 til 10,8 desiliter og må slippe ut en plass. PS. Skyll kartongen med kaldt vann i stedet. Da unngår du at det blir overtrykk i kartongen. Husk også at det kreves ganske mye energi for å lage varmt vann, faktisk mer energi enn man får tilbake ved å gjenvinne(=brenne) melkekartongen. Skylling med varmt vann er altså et miljømessig tapsprosjekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg