Simen1 Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Et annet hudrelatert snedig spørsmål: - Leges sår raskere i tørr og kald luft (norsk vinter) enn i varm og fuktig luft (tropene)? Evt. hvorfor? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 - Hvis noen f.eks slår handa si, da hjelper det å legge handa i klem (f.eks legge den imellom overarmen og overkroppen og klemme til). Dette lindrer smerten, hvorfor? - Hvorfor får vi blåmerker og hvorfor er de ømme å ta på? 5790934[/snapback] Er ikkje heilt sikker på dette...: Når du slår deg, vil kroppen reagere med å sende mykje blod til skadestaden (inflammasjon). Det gjer at det vert mykje trykk på nerver i området. Ved å legge handa i klem hindrer du blodtilførselen, noko som minker trykket på nervene, og reduserer smerten. Vanleg akutthjelp ved slagskader/overtrakk o.l. går ut på å hindre inflammasjonsprosessen, då det faktisk gjer at skaden vert lega fortare. Det vert gjort ved å kvile, ise ned, heve skadestaden og komprimere. Dette vert kalla RICE-prinsippet: R = Rest, I = Ice, C = Compression og E = Elevation. Eit blåmerke er vel ein liten blødning under huda som følge av eit slag e.l. Er ikkje sikker på ømheita, men den kjem kanskje av nerver i klem e.l. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 Et annet hudrelatert snedig spørsmål: - Leges sår raskere i tørr og kald luft (norsk vinter) enn i varm og fuktig luft (tropene)? Evt. hvorfor? 5790982[/snapback] I varmere land er man ofte på ferie, og da hender det at man tar seg en dukkert. I visse tilfeller hender det at blodskorpe løsner i vannet. I enkelte tilfeller må det da dannes ny blodskorpe før det skjer mer dannelse av nytt vev. Det blir egentlig det samme som å klore seg der man har sår... resultatet blir at det både leges saktere og at man har større risiko for arrdannelse. Lenke til kommentar
kazzoo Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hvor flyr Air Force One over i krise-tilfeller? Ved eventuelle terrortrusler. Er det over en ørken i Usa eller flyr de over Stillehavet? Litt hekta på 24 5790372[/snapback] Ville vel tro at de drar forskjellige steder etter hva trusselen er. Er vel også derfor det er greit med fly da... Ingen som trenger å vite hvor de drar... Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hvor levde kyr før de ble tatt hånd om av mennesker? Er kyr avlet opp av menesker? Vanskelig å forestille seg ville kyr. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Er sebraen hvit med svarte striper på innsiden også? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Er sebraen hvit med svarte striper på innsiden også? 5792660[/snapback] Ja, hvis du deler den på tvers ser den helt lik ut. (ironi) Såklart er den ikke det, den har kjøtt, bein, muskler, sener osv slik som alle andre dyr Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hvorfor er noen mennesker dumme og noen smarte? Lenke til kommentar
cre8ive Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Jeg lurer på hva som kom først av høna eller egget hah, neida. Jeg lurer på hvorfor det finnes forskjellige guder og ikke bare en.. Og hva godt har religion gjort oss? Utallige liv har gått tapt pga feil tro? Lenke til kommentar
kazzoo Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Jeg lurer på hvorfor det finnes forskjellige guder og ikke bare en.. 5793292[/snapback] Eller hvorfor de store relgionene bare har en gud og ikke flere som var vanlig tidligere?!? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Det har nok noe å gjøre med rekruteringssytemet som relgioner tradisjonellt har brukt. Det har jo vært brukt metoder som systematisk hjernevasking fra man er barn, til steining, brenning og lynsjing av folk som tenker alternativt. Det har hele tiden vært et massivt press for at folk skal tenke likt og dermed tro på den samme guden eller de samme gudene. Grunnen til at det finnes flere relgioner er nok at det har vært store fysiske avstander mellom folk som tror på de forskjellige relgioner. Enkel persontransport og enkel kommunikasjon over lange avstander har de siste tiårene ført forkjemperene på alle relgiøse sider til en massiv frontkollisjon. Og det blir nok ikke fred i verden før det har gått et par generasjoner slik at folk på alle sider begynner å akseptere og respektere andre relgioner. Et annet element er at i tidligere tider har det vært en rekke relgioner som har trodd på mange forskjellige guder samtidig, og andre relgioner som bare har trodd på en eneste gud. Når disse relgionene har møttes så har den relgionen som tror på mange guder lett akseptert en til, mens de relgionene som har bare en gud vanskelig har akseptert et vell av flere guder. Dermed har en-gud-relgionene lett fått inflytelse over og etter hvert overtatt for relgioner som tror på mange guder. Et ganske nylig og hjemlig eksempel på dette er når den samiske shaman-troen med mange guder møtte kristendommen på 1800-tallet og kristendommen har overtatt for nesten all den gamle naturrelgionen til samene. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 D'oh, quota feil innlegg 2653293[/snapback] jepp kaktus-saft fiunnes..smakker lik vann... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Neste spørsmål; er Simen1 virkelig så smart som jeg har følelsen av at han er, eller er han bare flink til å bruke google og wikipedia? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hvilke uante muligheter?Man kan spille med venner i Hjerter også. Etter min mening er gameplay en mangelvare i CS. Rimelig ensformig, vil jeg si. Vel, hva du har å si er rimelig uvesentlig. Det som er vesentlig er hva mange millioner mener om CS, og det er at det er et genialt spill. 2655069[/snapback] cs e bra fordi man kan møtte kompiser å skyt dem...man dreper politi\terrorister..litt sån som i irak-krigen(usa=politi..irka=terorist) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 husk på at tannfeen gir dæ tebake dem 9 kronan;) Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Neste spørsmål; er Simen1 virkelig så smart som jeg har følelsen av at han er, eller er han bare flink til å bruke google og wikipedia? 5794424[/snapback] Jeg er et lyn på søkemotorer Lenke til kommentar
Rivers Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hvordan regner man seg fram til kvadratroten av et tall Vanligvis er det jo kun et tastetrykk på kalkulatoren, men har aldri blitt forklart hvordan man går frem manuelt! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Hvordan regner man seg fram til kvadratroten av et tall 5794979[/snapback] Det der kunne jeg jo en gang.. hmm.. Jeg tror det var flere metoder, men en av de går rett og slett ut på å prøve og feile en rekke ganger i en løkke (iterasjon). For hver gang finner man et tall som er nærmere svaret og bruker det som utgangspunkt for neste gjetting. Til slutt vet man at svaret ligger innenfor et intervall som er så lite at det ikke påvirker den siste desimalen på displayet eller papiret. Jeg tror det er slik kalkulatorer regner. Men var det ikke en rekkeutviklingsmetode også? Lenke til kommentar
ladida Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Jeg lurer på åssen det går an å leve uten å ha en hjerne... Og hva som er vitsen med det... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 Jeg lurer på åssen det går an å leve uten å ha en hjerne... Og hva som er vitsen med det... 5795411[/snapback] Du kan kun leve kunstig uten en hjerne, altså du holdes i live av maskiner. Vitsen med det er aldri enkel å si, men tenk deg en mor som elsket datteren på 10 over alt på jord, men datteren var blitt så dramatisk skadet i en ulykke at hun mest sannsynlig aldri ville våkne igjen. Dette er en slik sak der hvor det blir krangel om pasienten skal kobles fra maskinen(e) som holder personen i live, eller om personen skal ligge der i håp om at det blir liv i personen. Moren vil mest sannsynlig la datteren "leve", mens legene helst vil koble henne fra for å spare penger. Slike ting kan egentlig ikke forklares med "hvorfor moren ville det slik", å miste noen nær deg er såklart ikke lett. Du kan jo tenke selv hva du ville gjort. -La personen leve? Men tenk om personen lider? Hva om personen aldri våkner? -"Pull the plug"? Men tenk om personen var nær å våkne? Tenk om han bare trengte litt mer tid? Gå'kke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg