Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Med tanke på "keivhendthet" så finnes det grader ja :)

Jeg har vært så heldig at jeg har blitt et resultat av mamma ("retthendt") og pappa (keivhendt), så jeg er tvehendt = bruker begge hender/ben like greit til alt mulig..

Skyter ballen med begge beina, skrur like greit med begge hender :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel til syvende og sist en treningssak? Men det har jo også med hvilken hjernehavldel man bruker mest. Liker egentlig ikke ordet skjevhendt. I mange land skriver i de setningene fra høyre mot venstre, og da vil de såkalte "retthendte" oppleve at det er _de_ som dytter blyanten bortover i stedet for å dra den.

Lenke til kommentar

Du har sikkert tenkt ut svaret på forhånd.

<!-- Teori -->Strikk er laget av naturgummi, og blandingen er kanskje ikke jevn nok til at alle strikker blir like. Det kan også være naturgummien som selv er ujevn, og som gjør at noen strikker lettere tar til seg oksygen slik at gummien størkner fortere enn på andre. <!-- /Teori -->

Lenke til kommentar

Dør myggen når den stikker en gang? Var noen som mente det men jeg var uening... For hva skal den med alt blodet om den ikke skal bruke den til noe. At vepsene dør når de stikker er jo kjent, de mister jo brodden...

Jeg trodde myggen døde etter sex jeg...

Men hva skal myggen med alt blodet?

Edit: la til noen linjer...

Endret av kazzoo
Lenke til kommentar

Jeg har ikke tenkt det ut på forhånd. Jeg trengte en strikk nå nettopp og la merke til den store forskjellen. Tenkte ikke noe videre over det utover at det måtte være et spørsmål for denne tråden. Ellers så synes jeg teoriene deres høres sansynlige ut. :yes:

Lenke til kommentar
Dør myggen når den stikker en gang? Var noen som mente det men jeg var uening...

Men hva skal myggen med alt blodet?

5750700[/snapback]

Myggen dør ikke når den stikker. Det er det vepsen som gjør

Blod er mat for myggen

(kun hunn-myggene som suger blod, ikke hann-myggene, som lever på næring iform av nektar)

Endret av PepsiCo
Lenke til kommentar

Når hunnmyggen skal legge egg trenger den proteiner i tillegg til næringsstoffer fra nektar. Disse proteinene henter den fra blod fra ulike dyr, inkludert mennesker. Hver hunnmygg stikker bare en gang, da en porsjon blod er nok til å dekke behovet.

Lenke til kommentar
Hvorfor sprøyter egentlig myggen inn gift når den er ferdig med å forsyne seg? Det både øker sjansen for at den blir oppdaget og drept, og virker for meg fullstendig unødvendig.

5751291[/snapback]

Nei, den sprøyter inn "gift" (aka spytt) hele tiden, mens den suger. Dette for å tynne ut blodet og gjøre det enklere å suge inn.

Lenke til kommentar
Er det ikke bier som dør når de stikker?

5750820[/snapback]

både veps og bier dør når de stikker

5751109[/snapback]

Gjør de vel da ikke? Vepsen kan fortsette, grunnen til at bien dør er fordi innvollene blir revet ut

Lenke til kommentar
Er det ikke bier som dør når de stikker?

5750820[/snapback]

både veps og bier dør når de stikker

5751109[/snapback]

Gjør de vel da ikke? Vepsen kan fortsette, grunnen til at bien dør er fordi innvollene blir revet ut

5751628[/snapback]

det gjør vepsen og, ihvertfall arbeiderne

Lenke til kommentar

Honningbier dø etter å ha stukket et menneske. Veps på den annen side har en brodd som de kan bruke så mange ganger de vil.

In honeybees, the worker bees have a modified ovipositor called a stinger with which they can sting to defend the hive. Contrary to popular belief, the bee will not always die soon after stinging: this is a misconception based on the fact that a bee will always die shortly after stinging a mammal; however, the stinger evolved primarily for inter-bee combat.

Om gule veps:

They can sting repeatedly and without apparent provocation (especially so in response to nest disturbance), and so can be major pests.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...