Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hm. Det er vel ikke helt uungåelig, men ukontrollerbar boner skjer oftest i pubertetsalderen, og ikke så mye i utvokst alder, mener jeg på... Siden jeg er 15 så har jeg ikke kunnskaper i praksis, men det får holde.

5742435[/snapback]

Men det finnes jo mange unge skihoppere!

Lenke til kommentar
Hm. Det er vel ikke helt uungåelig, men ukontrollerbar boner skjer oftest i pubertetsalderen, og ikke så mye i utvokst alder, mener jeg på... Siden jeg er 15 så har jeg ikke kunnskaper i praksis, men det får holde.

5742435[/snapback]

Men det finnes jo mange unge skihoppere!

5745117[/snapback]

Da vil de vel bare setter utfor da.

Hadde vært litt morro og sett en skihopper med "utstikker" på vei ned hoppet.

Nytt spørsmål:

Hvorfor gjør det vondt når jeg strør salt i et sår ?

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar
Jeg har øfte sett slike maskiner som kan fukte\tørke luften en har i huset. Jeg har også tenkte at en slik maskin må være kjekk å ha, når  er vil hindre kondens(altså, gjøre lufta tørr). Så kom jeg over dette spørsmålet: I et vanlig rom, vil tempereturen bli påvirket en slik maskin ?

(la oss si at denne maskinen tørker lufta) Har en følelse av at tørrere luft = varmere luft.

5744402[/snapback]

Alle maskiner som bruker strøm vil utvikle varme.

5744417[/snapback]

La oss se vekk ifra at maskinen utvikler varme....

5744436[/snapback]

Ja, det er egentlig to varmekilder:

1. All elektrisk effekt omsettes til varmeenergi i en slik maskin

2. Vanndamp har en høyere kjemisk energi enn flytende vann. For å fordampe en viss mengde vann vil det gå med en viss mengde varmeenergi. Dette omgjøres til kjemisk energi og vil frigjøres dersom dampen kondenserer til flytende vann igjen. Så svaret på spørsmålet må bli ja. En maskin som kondenserer vann vil avgi varme selv om maskinen i seg selv ikke omsatte elektrisk energi til varmeenergi.

For å ta et eksempel: Hvis du har en kasserolle som er helt forseglet med et fleksibelt gummilokk/ballong så vil ballongen blåses opp når vannet koker. Når kasserollen skal kjøles ned så vil den avgi all den varmeenergien som er i vannet og dampen pluss den kjemiske energien (kalt fordampningsentalpien) som dampen inneholder.

Lenke til kommentar
Nytt spørsmål: Hvorfor gjør det vondt når jeg strør salt i et sår ?

5745145[/snapback]

Jeg er langt i fra sikker, men antar det har noe å gjøre med at salt i vann vil oppføre seg som ioner (Na+ og Cl-) og dermed fungere som en elektrisk leder som fungerer som katalysator/forsterker for nervesignalene. Jeg er litt på tynn is her så si i fra om det er feil.

Lenke til kommentar

5745145[/snapback]

Jeg er langt i fra sikker, men antar det har noe å gjøre med at salt i vann vil oppføre seg som ioner (Na+ og Cl-) og dermed fungere som en elektrisk leder som fungerer som katalysator/forsterker for nervesignalene. Jeg er litt på tynn is her så si i fra om det er feil.

5745595[/snapback]

Når jeg leste det du skrev så lurer jeg på;

Hvis salt er en slags forsterker, hva er det motsatte av salt ?

(jeg brukte google litt, og kom fram til potet og\eller sukker, men google stoler jeg ikke helt på her, så da hører jeg med dere.

Lenke til kommentar

5745145[/snapback]

5745595[/snapback]

Du er ikke på tynn is i det hele tatt. Det er helt korrekt :w00t: to poeng til deg

Lenke til kommentar

Det motsatte av salt? Det må vel bli usalt :p Eller pepper?

Neida, jeg vet ikke om det går an å si at noe er motsatt av salt. Salt er jo bare en av mange kjemiske forbindelser og hva er det motsatte av det?

Men det kan godt hende potet eller sukker vil fungere som kaogulator eller tiltrekke seg saltet slik at ikke saltet virker så mye inn på selve såret, eller noe i den duren men det vet jeg ikke noe om. Jeg har fått salt i sår (senest ved frokosten i morges faktisk), men har aldri hørt noen kjerringråd om hva som han døyve smerten.

Lenke til kommentar
Da tror jeg at luften vil føles kaldere, men den forblir uendret.

5744595[/snapback]

Dersom luftfuktigheten synker, øker avdampningen fra huden, hvilket igjen utgjør et varmetap. Luften vil derfor føles kjøligere, med forbehold om noenlunde normale forhold.

Moteksempel: er det kaldt og svært rått, vil en tørrere luft kjennes varmere siden varmetap ved konveksjon reduseres.

Som vanlig: det kommer an på.

Lenke til kommentar
I midten av jorda trekker tyngdekreftene en like mye til alle kanter. Eller rettere sagt: Tyngdekraften fra alle kanter oppveier hverandre. Så hvis det hadde gått an å ha et rom der så ville man svevet vektløst der. Hvis rommet har f.eks 1 kilometer radius så ville man ved kantene kanskje følt at ørlite tyngdekraft trekker en litt mot midten. Når man beveger seg fra midten av jorda opp mot overflaten vil tyngdekraften hele tiden øke og ved overflaten er den på sitt høyeste. Jo lengre unna overflaten man er utover i rommet jo lavere blir tyngdekraften.

5743910[/snapback]

Er det ikke massen som tiltrekkes mot hverandre som skaper tyngdekraft. Ville kke dama da heller føle seg trukket mot ytterkantene da det ikke er noe masse i midten??

Lenke til kommentar
Er det ikke massen som tiltrekkes mot hverandre som skaper tyngdekraft. Ville kke dama da heller føle seg trukket mot ytterkantene da det ikke er noe masse i midten??

5747487[/snapback]

Mot hvilken av kantene? Dersom hun beveger seg f.eks 10 meter den ene retninga så vil det jo være mer masse på den motsatte siden som trekker i henne. Evt. Se for deg at rommet i midten er så stort at jorda bare er et tynnt skall. Dersom man står oppå dette skallet trekkes man mot midten av jorda. Dersom man finner et hull i skallet og hopper ned der så vil man falle mot midten av jorda fordi det er mer masse som trekker en nedover enn masse som trekker en oppover. Jo nærmere man kommer sentrum jo mer vil de to kreftene bli like hverandre. Akkurat i sentrum vil kraften fra begge sider være lik.

Lenke til kommentar

Finnes keivhendthet (går det an å si det?) i større og mindre dominerende utgaver, eller er dette opprinnelig en enten/eller-situasjon? Eller; skal det egentlig være slik at dersom man sparker ball med venstre skal man være venstrehendt på alle andre måter også?

Eksempel: Jeg skriver med høyrehånden, men sparker fotball med venstre fot. Jeg holder kniven og gaffelen, kaster ting og gjør også alt annet som en høyrehendt ville gjort, rent bortsett fra dette med fotballen.

Min far er keivhendt på alle måter, mens mamma er høyrehendt all-over. Kan det i mitt tilfelle ha skjedd en genetisk miks, slik at "sparke ball-genet" i mitt tilfelle kommer fra far og "holde blyanten-genet" fra mor? :dontgetit:

Lenke til kommentar

5747487[/snapback]

Mot hvilken av kantene? Dersom hun beveger seg f.eks 10 meter den ene retninga så vil det jo være mer masse på den motsatte siden som trekker i henne. Evt. Se for deg at rommet i midten er så stort at jorda bare er et tynnt skall. Dersom man står oppå dette skallet trekkes man mot midten av jorda. Dersom man finner et hull i skallet og hopper ned der så vil man falle mot midten av jorda fordi det er mer masse som trekker en nedover enn masse som trekker en oppover. Jo nærmere man kommer sentrum jo mer vil de to kreftene bli like hverandre. Akkurat i sentrum vil kraften fra begge sider være lik.

5747530[/snapback]

Hvis hun står på "ytterkanten" som du sa så vil hun bli trekt mot den kanten hun står, jo fjernere hun kommer fra massen\andre masser så vil jo trekkraften minske. Men hvis hun står dønn i midten vil hun oppleve lik trekkraft fra alle kanter.

Dersom hun beveger seg f.eks 10 meter den ene retninga så vil det jo være mer masse på den motsatte siden som trekker i henne
Ja, men da vil tyngdekraften avta og mottsatt når hun nærmer seg den andre siden. Vi snakker om f.eks ett stort hull i jorden".
Lenke til kommentar
Angående "keivhendthet"(det kan umulig være et ord); Selv har jeg gaffelen i høyre hånd, sparker ball med høyre fot, har alltid venstre fot forran på rullebrettet, men, jeg skriver med venstre. Jeg er kun keivhendt når det kommer til skriving og tegning.

5748463[/snapback]

Anngående "keivhendt" fant jeg dette hos språkrådet:

I noen tilfeller ble forslag om endringer trukket tilbake allerede under arbeidet i særutvalget for bokmål. Det ble således ikke fremmet noe forslag for rådet når det gjelder f.eks. formene hard, kald, keivhendt, røyk, broket(e), gagn.

link

Tatt helt ut av en eller annen sammenheng som jeg ikke tør lese på en gang (gramatikk = :no: )

Edit: ok så vidt jeg forstår så er dette en liste over endringer gjort en eller annen gang, så quoten over sier vel at "keivhendt" er et ord som er korrekt, og at de ikke tok det opp til vurdering. Tror jeg da.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...