Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Et ganske sykt spørsmål :p :Hva gjør de hvis en skihopper får boner rett før han skal hoppe?

5742158[/snapback]

Hvorfor skal man få det der? En ganske unaturlig plass å få det på med tanke på at hopperen sikkert har andre ting i hodet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mange meter spaghetti vi spiser her i verden i året? :hmm:

5742492[/snapback]

Jeg veide opp en håndfull Sopps spagetti og telte meg frem til at 130 gram inneholder 167,5 spagettier. Hver av disse er ca 22,5 cm lange. Kjapt regnet ut så inneholder altså en stor pakke på 1kg ca 290 meter spagetti.

Hvis vi antar at all spagetti i verden har samme vekt/lengde-forhold, hvor mange tonn spagetti selges det i verden per år?

Edit: ca 9,3 millioner tonn pasta produseres på verdensbasis hvert år. Kilde. Hvis vi antar at 50% av denne pastaen er spagetti og at det har samme vekt/lengde-forhold som Sopps spagetti (og at all spagettien som produseres faktisk spises) så er svaret på spørsmålet ditt: ca 1,35 milliarder kilometer spagetti, eller ca 33.750 ganger rundt ekvator eller ca 0,00014 lysår. :w00t: (Ja, jeg er *litt* nerd og kjeder meg *litt* i kveld :p )

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jeg tror et fengselsår blir regnet som 9 måneder, noe som gjør at 21 års fengsel blir til 15 år og 9 måneder. Ganske sykt...

5732712[/snapback]

Et fengselår er ikke 9 måneder. Men en insatt KAN løslates etter to tredjedeler av straffetiden hvis han/hun har oppført seg "ordentlig"

5734496[/snapback]

Jo et fengselsår er i teori det samme som 9 mnd.

5734559[/snapback]

NEI. Et "fengselår" er fortsatt ett år.

Fra Straffegjennomføringsloven:

§ 42. Løslatelse fra fengselsstraff

Kriminalomsorgen kan løslate domfelte på prøve når vedkommende, medregnet mulig varetektsopphold, har gjennomført to tredjedeler av straffen og minst 60 dager. Dersom løslatelse på prøve medfører at den gjenstående straffetid blir mindre enn 14 dager, kan prøveløslatelse bare skje dersom tungtveiende grunner taler for det. Domfelte som er dømt i utlandet til fengsel i mer enn 21 år, og som er overført til gjennomføring av straffen i Norge, kan løslates på prøve etter å ha vært fengslet i minst 14 år.

Kriminalomsorgen kan beslutte at domfelte som ikke lenger er fengslet, men som fyller vilkårene for løslatelse på prøve etter første ledd, skal løslates på prøve uten ny innsettelse.

Dersom halvdelen av fengselsstraffen og minst 60 dager fengsel er gjennomført, medregnet varetektsopphold, kan kriminalomsorgen løslate domfelte på prøve dersom særlige grunner tilsier det.

Dersom særlige grunner taler for det, kan kriminalomsorgen løslate domfelte kort tid før løslatelse ellers skulle skje.

Kriminalomsorgen skal ikke beslutte prøveløslatelse hvis omstendighetene etter en totalvurdering gjør løslatelse utilrådelig. Kriminalomsorgen skal særlig legge vekt på domfeltes atferd under gjennomføring av straffen, og om det er grunn til å anta at domfelte vil begå nye straffbare handlinger i prøvetiden.

Kriminalomsorgen kan gjøre prøveløslatelsen betinget av at et utvisningsvedtak blir iverksatt.

Dersom det er av betydning for fornærmede i straffesaken eller dennes etterlatte å få kjennskap til tidspunktet for løslatelse, skal kriminalomsorgen varsle fornærmede eller etterlatte på forhånd.

Prøvetiden utløper på det tidspunkt den idømte fengselsstraff ville vært gjennomført i sin helhet.

Lenke til kommentar
Hvor mange meter spaghetti vi spiser her i verden i året? :hmm:

5742492[/snapback]

Jeg veide opp en håndfull Sopps spagetti og telte meg frem til at 130 gram inneholder 167,5 spagettier. Hver av disse er ca 22,5 cm lange. Kjapt regnet ut så inneholder altså en stor pakke på 1kg ca 290 meter spagetti.

Hvis vi antar at all spagetti i verden har samme vekt/lengde-forhold, hvor mange tonn spagetti selges det i verden per år?

Edit: ca 9,3 millioner tonn pasta produseres på verdensbasis hvert år. Kilde. Hvis vi antar at 50% av dette er spagetti og at det har samme vekt/lengde-forhold som Sopps spagetti (og at all spagettien som produseres faktisk spises) så er svaret på spørsmålet ditt: ca 1,35 milliarder kilometer spagetti, eller ca 0,00014 lysår. :w00t: (Ja, jeg kjeder meg litt i kveld :p )

5742792[/snapback]

Litt??, tror du understrekte og beskrev klart og tydelig meningen med ordet nerd! Ikke noe vondt ment, er minst like nerd selv :D:)

Lenke til kommentar

Hvor blir det av varmenergien når varmen blir kald?

F.eks om vi fyrer med en varmovn ute på vinteren, den varme luften blir jo kjapt kald men hva skjer egentlig med varmenergien? Energi og masse er jo konstant såvidt jeg har fått med meg.

Lenke til kommentar
Hvor blir det av varmenergien når varmen blir kald?

F.eks om vi fyrer med en varmovn ute på vinteren, den varme luften blir jo kjapt kald men hva skjer egentlig med varmenergien? Energi og masse er jo konstant såvidt jeg har fått med meg.

5743516[/snapback]

Varmen varmer opp lufta, men varmen sprer seg. Det blir som å tømme et glass varmt vann uti havet.

Lenke til kommentar

Nytt spørsmål:

Når jeg drar av teppet på senga mi er det ganske så statisk og knitrer. Når jeg går forbi høyttalerene mine, minst en meter fra de, så knitrer det i de og. Hvordan kan det ha seg da? Er jo ikke kontakt overhodet og jeg ser heller ingen lange lyn mellom teppet mitt og høyttalerene.

Lenke til kommentar

Utladninger av statisk elektrisitet er små "lyn" som går over kort avstand. F.eks mellom sokken og teppet ditt. Hvert lille lyn setter opp et magnetfelt som små ringer rundt lynet. Dette magnetfeltet kan igjen lage (indusere) strøm i ledninger i nærheten. Mulig det er noe sånt som skjer? Eller kanskje det er en form for elektrisk kontakt mellom teppet og høytaleren, forsterkeren eller jordinga i strømnettet som dette er tilkoblet? Ingen materialer isolerer nøyaktig 100% så det er fullt mulig at f.eks gulvet leder litt strøm, kanskje nok til å gi et lite knepp i lyden.

PS. Det er ganske morsomt å fremprovosere utladninger av statisk elektrisitet når det er helt mørkt i rommet og man har nattsyn. Jeg har en fleacegenser som produserer noe inn i granskauen med "lyn" når jeg drar den av meg i et helt mørkt rom. Det er ganske fascinerende å se på lysshowet lynene lager.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I midten av jorda trekker tyngdekreftene en like mye til alle kanter. Eller rettere sagt: Tyngdekraften fra alle kanter oppveier hverandre. Så hvis det hadde gått an å ha et rom der så ville man svevet vektløst der. Hvis rommet har f.eks 1 kilometer radius så ville man ved kantene kanskje følt at ørlite tyngdekraft trekker en litt mot midten. Når man beveger seg fra midten av jorda opp mot overflaten vil tyngdekraften hele tiden øke og ved overflaten er den på sitt høyeste. Jo lengre unna overflaten man er utover i rommet jo lavere blir tyngdekraften.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg har øfte sett slike maskiner som kan fukte\tørke luften en har i huset.

Jeg har også tenkte at en slik maskin må være kjekk å ha, når er vil hindre kondens(altså, gjøre lufta tørr).

Så kom jeg over dette spørsmålet:

I et vanlig rom, vil tempereturen bli påvirket en slik maskin ?

(la oss si at denne maskinen tørker lufta)

Har en følelse av at tørrere luft = varmere luft.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...