Gå til innhold

Snedige ting du lurer på

danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror et fengselsår blir regnet som 9 måneder, noe som gjør at 21 års fengsel blir til 15 år og 9 måneder. Ganske sykt...

5732712[/snapback]

Et fengselår er ikke 9 måneder. Men en insatt KAN løslates etter to tredjedeler av straffetiden hvis han/hun har oppført seg "ordentlig"

Lenke til kommentar
Jeg tror et fengselsår blir regnet som 9 måneder, noe som gjør at 21 års fengsel blir til 15 år og 9 måneder. Ganske sykt...

5732712[/snapback]

Et fengselår er ikke 9 måneder. Men en insatt KAN løslates etter to tredjedeler av straffetiden hvis han/hun har oppført seg "ordentlig"

5734496[/snapback]

Jo et fengselsår er i teori det samme som 9 mnd.

Lenke til kommentar

Jeg skal koke meg pølser. Spretter pakka med wiener, koker opp vannet og legger pølsene i. Lar de trekke i noen minutter mens jeg åpner lompepakka.

Rister i mellomtiden ketchup- og sennepflaska, standardtypen fra Idun, og tar av topphetta for å ha alt klart til den første pølsa kan fiskes opp.

To minutter senere er den første pølsa på plass i lompa si. Jeg vender blikket opp mot avtrekksvifta hvor jeg satte flaskene, og ser at en mengde ketchup lik volumet av en teskje eller to har sugd seg opp av flaska, ut over tuten og dels også utover lokket.

Hvorfor skjer dette, eller mer interessant spurt: Hvorfor skjer ikke dette alltid?

Regner med at det er en eller annen form for dragsug som drar ketchupen oppover når korken tas av etter at hele stasen har blitt ristet. Men dette automatiske sølet skjer ikke alltid, bare nå og da. Hvilke variabler spiller inn i denne sammenhengen? Hvor mye ketchup som er i flaska? Hvor lenge og hardt den ristes? Varmen på underlaget den står på etter å ha blitt ristet og fjernet korken på? Eller noe helt annet?

EDIT: URL, John. Ikke IMG.

Endret av johnj
Lenke til kommentar
Jeg lurer litt på hvorfor akkurat mennesket hersker over verden.

Det kunne vært en annen rase som tok over og holdt oss som husdyr?

5733988[/snapback]

Fordi den som har skapt oss (om noen har skapt oss) gjorde det sånn.. evt. de vi stammer fra hersket før oss!

5734479[/snapback]

Jeg er ikke tilhenger av hverken skapelseteorien eller at vi nødvendigvis må stamme fra noen som hersket jorden før oss (dinosaurene og trilobittene?)

Jeg tror det er en rekke tilfeldigheter som har gjort at mennesket hersker. Det store vendepunktet skjedde gradivs da vi utviklet språket og lærte oss å bruke redskaper på stadig nye måter. Tidlige jordbrukssamfunn der hert menneske hadde sin spesielle oppgave var trolig starten på effektivisering. Språket gjorde oss i stand til å lære kunnskap fra våre forfedre i større grad, noe som aksellererte kunnskapsnivået og utviklingen i samfunnet generellt. Siden det har blitt stadig nye måter å vidreføre kunnskap (bøker, skolesystemet osv) så har også kunnskapen aksellerert raskere og raskere. Spillene Sim City og Transport Tycoon gir et lite inntrykk av hvordan ting henger sammen og menneskene utvikler samfunnet.

Bier og maur har også utviklet ganske avanserte samfunn der hvert individ har spesielle oppgaver, men disse tror jeg er for mye styrt av instinkt og har for dårlig språk til å kunne opparbeide seg kunnskap fra generasjon til generasjon. Hai, hval og delfiner har et relativt utviklet språk og kan tenke ganske individuellt, men de mangler vel muligheter for å ta i bruk verktøy som oss. Det er vel bare flaks at vi mennesker er de første som har utviklet oss så langt som vi har gjort ;)

Lenke til kommentar

johnj: Ketsjup-mysteriet kommer trolig av at ketsjupen har stått i kjøleskapet og blitt 4'C. (Lufta inni ketsjupflaska har selvfølgelig også blitt 4'C og trykket har blitt utjevnet over lang tid siden det alltid siger litt luft inn gjennom ørsmå åpninger mellom korka og toppen på flaska)

Når du tar ut ketsjupen av kjøleskapet så vil lufta i flaska sakte men sikkert utvide seg etter hvert som den varmes opp mot romtemperatur. Siden du rister flaska så vil det sette seg en kjæsj med ketsjup i tuten og sperre for at lufta kommer ut når lufta utvider seg. Sakte men sikkert blir trykket i flaska høyere og ketsjupkjæsjen presses sakte ut av overtrykket. Når kjæsjen er ute så sier det "puff" og resten av overtrykket utlignes.

Trikset for å unngå dette er å la flaska stå uristet til helt til den skal brukes og åpne korka før du rister flaska, sette på korka igjen, riste, ta av korka og legge den stripa du skal på pølsa. Så putter du korka på mellom hver pølse. Da blir det ingen ukontrollerte utløsninger mens du venter på neste pølse.

Et annet triks er å åpne korka før flaska ristes og klemme den litt inn på sidene. Da får lufta litt plass til å utvide seg før det kan bli overtrykk i flaska.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på lufta over ketsjupen i flaska. En halvtom ketsjupflaske er jo halvfull med luft ;)

Når flaska ristes så setter det deg litt ketsjup i topplokket (og vil vel etter noen timer skli ned). Lufta under ketsjupen i topplokket er den som utvider seg og presser kladden med ketsjup opp gjennom tuten til det sier "pftt" og overtrykket forsvinner.

Lenke til kommentar
Fordi den som har skapt oss (om noen har skapt oss) gjorde det sånn..

evt. de vi stammer fra hersket før oss!

5734479[/snapback]

Eller kanskje på grunn av tilfeldigheter, og at vi er mer intelligent enn noen annen rase, og er veldig tilpassningdyktig?

Har det i de hele tatt vært en rase som hersket over hele jorden før menneskene? Dinosauren var vel ikke bare én rase, men mange tusen. Jeg antar også at én enkel aperase aldri har bodd så spredt som vi gjør.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
Når man sitter å røyker på røyken, tenker da på sigarett.

De tre-fire første trekkene går treigt, kommer nesten ingen aske, men når man kommer halvveis ned på røyken så må man kakke aska for hvert trekk.

Er det noe logisk med dette?

5735416[/snapback]

Når jeg tenker på det så kan det ha en sammenheng med at det tar noen sekunder for en glo å svi seg fra utsiden av de tynne fibrene til midten. Helt i starten vil alle fibrene som brenner bare gløde på utsiden. Kjernen av fibrene er fortsatt intankt og holder dermed på asken. Først når kjernen av hver fiber er brennt opp løsner asken. Dermed ramler ikke fibrene av som aske de første trekkene. Når man har røkt noen trekk så vil hele tiden noen fibre være nylig antennte, mens andre er helt utbrennte og klar til å kakkes.

Det kan også hende at man super i seg de første trekkene med kortere intervaller enn når man har røkt halve sigaretten. De første trekkene går vel med til å raskt tilfredsstille det værste oppsamlede nikotinsuget, mens lengre ned på sigaretten er vel trekkene mer langtekkelig kos og nytelse.

Når man trekker inn så dras avgassene fra gloa gjennom sigaretten og antenner ny tobakk. I intervallene mellom hvert trekk vil ikke gloa antenne ny tobakk, men brenne seg helt gjennom de fibrene som allerede er antennt. Dermed vil de lengre intervallene halvveis på sigaretten gjøre at mer aske løsner for hver gang enn i starten.

-Mc Gyver Jr.- :p

Lenke til kommentar
Når man sitter å røyker på røyken, tenker da på sigarett.

De tre-fire første trekkene går treigt, kommer nesten ingen aske, men når man kommer halvveis ned på røyken så må man kakke aska for hvert trekk.

Er det noe logisk med dette?

5735416[/snapback]

Når jeg tenker på det så kan det ha en sammenheng med at det tar noen sekunder for en glo å svi seg fra utsiden av de tynne fibrene til midten. Helt i starten vil alle fibrene som brenner bare gløde på utsiden. Kjernen av fibrene er fortsatt intankt og holder dermed på asken. Først når kjernen av hver fiber er brennt opp løsner asken. Dermed ramler ikke fibrene av som aske de første trekkene. Når man har røkt noen trekk så vil hele tiden noen fibre være nylig antennte, mens andre er helt utbrennte og klar til å kakkes.

Det kan også hende at man super i seg de første trekkene med kortere intervaller enn når man har røkt halve sigaretten. De første trekkene går vel med til å raskt tilfredsstille det værste oppsamlede nikotinsuget, mens lengre ned på sigaretten er vel trekkene mer langtekkelig kos og nytelse.

Når man trekker inn så dras avgassene fra gloa gjennom sigaretten og antenner ny tobakk. I intervallene mellom hvert trekk vil ikke gloa antenne ny tobakk, men brenne seg helt gjennom de fibrene som allerede er antennt. Dermed vil de lengre intervallene halvveis på sigaretten gjøre at mer aske løsner for hver gang enn i starten.

-Mc Gyver Jr.- :p

5735921[/snapback]

Svar godtatt. Det var faktisk noe slikt jeg tenkte selv :)

Lenke til kommentar

Et snedig spørsmål fra meg igjen:

Hva er mest riktig av følgende påstander:

* Øst og vest er retninger på jorda der vest alltid betyr i retning med jordens rotasjonsretning, og øst alltid er mot rotasjonsretninga

* Øst og vest er steder på jorden (østen = asia, og vesten = amerika og til dels europa)

Kan man si at vesten ligger øst for østen og at østen ligger vest for vesten?

Og for å komplisere det yttligere: Hva med syden og norden? Er f.eks maldivene eller brazil "syden"? Og hvis man står i sør-afrika: Er da Italia eller sibir "norden"?

Lenke til kommentar
Et snedig spørsmål fra meg igjen:

Hva er mest riktig av følgende påstander:

* Øst og vest er retninger på jorda der vest alltid betyr i retning med jordens rotasjonsretning, og øst alltid er mot rotasjonsretninga

* Øst og vest er steder på jorden (østen = asia, og vesten = amerika og til dels europa)

Kan man si at vesten ligger øst for østen og at østen ligger vest for vesten?

Og for å komplisere det yttligere: Hva med syden og norden? Er f.eks maldivene eller brazil "syden"? Og hvis man står i sør-afrika: Er da Italia eller sibir "norden"?

5736759[/snapback]

Tror det der er sett utifra kart hvor amerika er vest, asia øst, norden/sibir nord, antarkis sør.

Og før var det jo mer vanlig å seile amerika-europa-asia, enn asia-amerika siden de ikke visste at jorda var rund

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...