Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvis de ikke snakker om felles+jakt?

Skiathlon er vel sånn at de bytter fra klassisk til fristil midt i løpet? :hmm:

5722484[/snapback]

Ingenting som heter felles+jakt.

 

I skiathlon går de først klassisk så friteknikk (og dermed må bytte utstyr) og har ingenting med dobbel jaktstart å gjøre.

 

:no:

5724390[/snapback]

Tror jeg gjorde meg lite forstått her. Mente at dem har en fellesstart og går ut i jaktstart dagen etter ellerno. Jaktstart er vel sånn vi ser en løper går ut f.eks. 4 sekunder før en annen fordi han vant 4 sekunder foran på fellesstarten. Mente ikke at det kaltes felles+jakt

Lenke til kommentar
Hvis de ikke snakker om felles+jakt?

Skiathlon er vel sånn at de bytter fra klassisk til fristil midt i løpet? :hmm:

5722484[/snapback]

Ingenting som heter felles+jakt.

 

I skiathlon går de først klassisk så friteknikk (og dermed må bytte utstyr) og har ingenting med dobbel jaktstart å gjøre.

 

:no:

5724390[/snapback]

Tror jeg gjorde meg lite forstått her. Mente at dem har en fellesstart og går ut i jaktstart dagen etter ellerno. Jaktstart er vel sånn vi ser en løper går ut f.eks. 4 sekunder før en annen fordi han vant 4 sekunder foran på fellesstarten. Mente ikke at det kaltes felles+jakt

5727864[/snapback]

 

Er de ikke sluttet med dette da. Det er denne øvelsen som nå er blitt skiathlon.

Eller de har vel aldri gått fellesstart og jaktstart dagen etter. Var vel enkeltstarter og jaktstart dagen etter.

Lenke til kommentar
Hvis de ikke snakker om felles+jakt?

Skiathlon er vel sånn at de bytter fra klassisk til fristil midt i løpet? :hmm:

5722484[/snapback]

Ingenting som heter felles+jakt.

 

I skiathlon går de først klassisk så friteknikk (og dermed må bytte utstyr) og har ingenting med dobbel jaktstart å gjøre.

 

:no:

5724390[/snapback]

Tror jeg gjorde meg lite forstått her. Mente at dem har en fellesstart og går ut i jaktstart dagen etter ellerno. Jaktstart er vel sånn vi ser en løper går ut f.eks. 4 sekunder før en annen fordi han vant 4 sekunder foran på fellesstarten. Mente ikke at det kaltes felles+jakt

5727864[/snapback]

 

Er de ikke sluttet med dette da. Det er denne øvelsen som nå er blitt skiathlon.

Eller de har vel aldri gått fellesstart og jaktstart dagen etter. Var vel enkeltstarter og jaktstart dagen etter.

5727979[/snapback]

Okey, må lære meg noe om ski jeg tror jeg :hrm:

Lenke til kommentar
Hvorfor har det seg slik at når du sprenger noe under vann, så trekker "eksplosjonen" seg sammen? Er det implosjon det heter?

5730789[/snapback]

Man kan ha eksplosjon under vann også. Eller implosjon over vann. Forskjellen er at eksplosjon betyr at noe ekspanderer raskt = utvider seg raskt. Implosjon er når noe imploderer rastk = krymper raskt.

 

F.eks en ubåt som synker alt for dypt vil plutselig klemt sammen av det utvendige trykket, implodere, eller en CRT TV (disse har alltid kraftig undertrykk i forhold til vanlig atmosfæretrykk, altså vakuum inni) som man slår hull på med en slegge så vil glasset implodere og suges inn mot sentrum av billedrøret på grunn av atmosfæretrykket.

 

Det motsatte eksemplet er en ølboks som ligger i fryseren og ekspanderer helt til den sprekker/eksploderer, eller en kinaputt som eksploderer. Et lite volum med krutt reagerer kjemisk og omdannes raskt til gass med mye større volum enn det hadde som fast krutt, altså ekspanderer kraftig. Krutt kan ekspandere så mye som 1000 ganger på 0,01 sekund og dermed lage en kraftig eksplosjon, trykkbølge og smell.

 

Hvis man smeller av en mine under vann så vil det først bli en stor eksplosjon (sprengstoff som detonerer omdannes til gass og ekspanderer veldig mye på veldig kort tid), og dermed lager en gigantisk "boble" med gass under vann. Vannet får så stor fart bort fra mina at det fortsetter å bevege seg bort fra mina selv når trykket i den gigantiske bassbobla har kommet ned til normalt vanntrykk. Samtidig vil avgassene fra sprengstoffet raskt avkjøles fra ca 3000 'C og dermed krympe. Dette gir et vakuum i den gigantiske gassbobla etter eksplosjonen. Vaakum gir implosjon. Altså: Først eksplosjon (ca 0-0,01 sekund etter detonasjon, og så implosjon (ca 0,01 - 1 sekund etter detonasjon)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Hvis de ikke snakker om felles+jakt?

Skiathlon er vel sånn at de bytter fra klassisk til fristil midt i løpet? :hmm:

5722484[/snapback]

Ingenting som heter felles+jakt.

 

I skiathlon går de først klassisk så friteknikk (og dermed må bytte utstyr) og har ingenting med dobbel jaktstart å gjøre.

 

:no:

5724390[/snapback]

Tror jeg gjorde meg lite forstått her. Mente at dem har en fellesstart og går ut i jaktstart dagen etter ellerno. Jaktstart er vel sånn vi ser en løper går ut f.eks. 4 sekunder før en annen fordi han vant 4 sekunder foran på fellesstarten. Mente ikke at det kaltes felles+jakt

5727864[/snapback]

 

Er de ikke sluttet med dette da. Det er denne øvelsen som nå er blitt skiathlon.

Eller de har vel aldri gått fellesstart og jaktstart dagen etter. Var vel enkeltstarter og jaktstart dagen etter.

5727979[/snapback]

 

Spørsmålet mitt er fremdeles det samme:

Hvorfor omtaler de fellesstart (alle starter samtidig) som jaktstart (løperne starter i rekkefølge etter tidligere resultat)?

 

Skal sende en mail til nettavisens sportsredaksjon ang. dette.

Lenke til kommentar
Hvis de ikke snakker om felles+jakt?

Skiathlon er vel sånn at de bytter fra klassisk til fristil midt i løpet? :hmm:

5722484[/snapback]

Ingenting som heter felles+jakt.

 

I skiathlon går de først klassisk så friteknikk (og dermed må bytte utstyr) og har ingenting med dobbel jaktstart å gjøre.

 

:no:

5724390[/snapback]

Tror jeg gjorde meg lite forstått her. Mente at dem har en fellesstart og går ut i jaktstart dagen etter ellerno. Jaktstart er vel sånn vi ser en løper går ut f.eks. 4 sekunder før en annen fordi han vant 4 sekunder foran på fellesstarten. Mente ikke at det kaltes felles+jakt

5727864[/snapback]

 

Er de ikke sluttet med dette da. Det er denne øvelsen som nå er blitt skiathlon.

Eller de har vel aldri gått fellesstart og jaktstart dagen etter. Var vel enkeltstarter og jaktstart dagen etter.

5727979[/snapback]

 

Spørsmålet mitt er fremdeles det samme:

Hvorfor omtaler de fellesstart (alle starter samtidig) som jaktstart (løperne starter i rekkefølge etter tidligere resultat)?

 

Skal sende en mail til nettavisens sportsredaksjon ang. dette.

5730877[/snapback]

 

Jeg vil tro at grunnen til at fellesstart noen ganger omtales som jaktstart er at i fellesstart så blir det jo alltid en jakt på den som er først, og førstemann i mål vinner. Er jo ganske like øvelser... Men det er jo sefølgelig feil da! :)

Lenke til kommentar
En snedig ting jeg lurer på: Hvorfor legges det ikke lyd på nyheter for døve på NRK1 slik at vi hørende også kan få med oss nyhetene?

5712151[/snapback]

 

Som oftest går det ganske raskt på tegnspråk, om de skulle si alt samtidig måtte de senke farten på tegnene og sendingen vil ta lenger tid ;)

Lenke til kommentar
da er det jo ikke noen vits for oss andre å se på de vanlige nyhetssendingene, som er en av nrks viktigste "inntektskilder".

5731354[/snapback]

Spiller det noen rolle om NRK drar 0,5 million seere fordelt på 10.000 på nyheter for hørselhemmede og 490.000 på dagsrevyen, eller om fordelingen er 100.000 på nyheter for hørselhemmede og 400.000 på dagsrevyen? Totalen blir jo det samme.

 

Edit: Kanskje til og med lyd på nyheter for hørselhemmede vil øke det totale seerantallet litt siden alle vi hørende har mulighet til å velge mellom to sendinger i stedet for bare en sending? (Det kan jo tenkes at ikke alle har tid til å se dagsrevyen grunnet kveldsjobb eller andre ting så de kun kan velge mellom nyheter for hørselhemmede med lyd eller ingenting, evt. andre nyheter i andre kanaler)

 

De som bruker tegnspråk har veldig tydelige munnbevegelser. Kan det hende at normal tale hindrer en i å lage tydelige munnebvegelser?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Et snedig spørsmål:

 

Et "år" er en temmelig nøyaktig vitenskapelig måleenhet for tid. Nærmere bestemt 12 måneder, eller 52 uker, eller 356,25 døgn (skuddår må jo inkluderes), eller 8766 timer osv.

 

Hvorfor bruker ikke rettsvesnet en vitenskapelig målemetode for tid når straff skal deles ut? 19 år fengsel betyr jo ikke vitenskapelige 19 år = 988 uker osv, men rundt 15 år. Kan de ikke kalle en spade for en spade og si 15 år i stedet for å feilaktig kalle det 19 år?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Det skal vel regnes med ferie også. :D

5731529[/snapback]

Haha :!: Ferie fra fengslet høres ut som en vits. Skal de regne inn helligdager også da? :p og kun innsettelse kl 09-16 på hverdager inkludert 30 minutter matpause?

 

Burde de ikke da heller kallt dommen for total "kontortid" i fengslet?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Et snedig spørsmål:

 

Et "år" er en temmelig nøyaktig vitenskapelig måleenhet for tid. Nærmere bestemt 12 måneder, eller 52 uker, eller 356,25 døgn (skuddår må jo inkluderes), eller 8766 timer osv.

 

Hvorfor bruker ikke rettsvesnet en vitenskapelig målemetode for tid når straff skal deles ut? 19 år fengsel betyr jo ikke vitenskapelige 19 år = 988 uker osv, men rundt 15 år. Kan de ikke kalle en spade for en spade og si 15 år i stedet for å feilaktig kalle det 19 år?

5731460[/snapback]

 

Fordi en straff både er personlig, samtidig som den skal være allmennforebyggende.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...