Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nok feil espennyh. Om det ikke hadde vært lysstråler hadde vi ikke sett noen ting, og ikke i gråtoner.

 

Årsaken er at øyet har to typer reseptorer, staver og tapper.

Stavene ser i svart-hvitt og er svært lysfølsomme, de er også spredd rundt på netthinnen og står for sidesynet.

Tappene derimot er inaktive i mørket, men ser til gjengjeld farger. Tappene er samlet i sentrum av netthinnen, og fungerer bare relativt rett fremover.

Lenke til kommentar
Hvis jeg fyrer opp fyrverkeri midt i mars, hva skjer da? Har en del igjen fra nyttårsaften jeg tenkte jeg skulle ta på bursdagen min :p

5715941[/snapback]

Så vidt jeg vet er det forbudt å skyte opp fyrverkeri med mindre du har en avtale med brannvesenet - noe jeg tviler på at du får.

5716374[/snapback]

Så det er mulighet for at det kan bli politianmeldt? Det jeg lurer på i grunn.

Lenke til kommentar
Så det er mulighet for at det kan bli politianmeldt? Det jeg lurer på i grunn.

5717241[/snapback]

Om ikke anmeldelse, så tilsnakk - kanskje.

5717332[/snapback]

Tenkte ikke akkurat på anmeldelse, men at naboer eller noe ville ringe politiet. Kanskje jeg burde gjømme vekk fyrverkeriet...

Lenke til kommentar
Så det er mulighet for at det kan bli politianmeldt? Det jeg lurer på i grunn.

5717241[/snapback]

Om ikke anmeldelse, så tilsnakk - kanskje.

5717332[/snapback]

Tenkte ikke akkurat på anmeldelse, men at naboer eller noe ville ringe politiet. Kanskje jeg burde gjømme vekk fyrverkeriet...

5717366[/snapback]

Var noe sånt jeg mente også. At nabokona ringer politiet, de kommer for å undersøke saken, gir deg en advarsel og konfiskerer resten av stæsjet.

Lenke til kommentar
Lar det være jeg da  :hmm:

5717550[/snapback]

 

tror nok det er best... hva skjer for eksempel om du skyter opp raketter i mars, da er det stor sjangs for at noen av naboene vet hvem det er som har raketter, og det er BARE deg, ikke som på nyttårsaften da det er flere...

se for deg nå at en av rakettene går rett inn i stua til en sovende familie.. de brenner inne og dør...

da sitter du der...

Lenke til kommentar
Vil en kule tåle mindre trykk enn en sylinder?

 

Sylinder er i alle fall en ypperlig kandidat. Foreløpig rekordholder i brukonstruksjon av papp på linja mi er en sylinderformet bru.

5715992[/snapback]

En kule vil tåle mer om den har et jevnt trykk over hele overflaten, feks. under vann. En sylinder vil lettere kunne bli trykket inn på sidene, mens en kule vil på en måte "støtte" seg selv pga. den runde formen. Forskjellige former tåler forskjellig trykk, alt etter hvordan trykket påføres på figuren.

5716359[/snapback]

Det høres veldig korrekt ut. Det er en grunn til at trykkbeholdere er runde eller sylindriske med runde ender og at trykksatte rør er runde i stedet for firkantede eller en annen form. Det samme gjelder sykkelrammer. Rør er mindre bøyelige enn f.eks en rundt massiv stang med samme materiale og vekt. Rør er også langt stivere enn f.eks firkantede rør. Hvis du har prøvd å bøye f.eks ett kobberrør med 12mm diameter og sammenlignet med å bøye en kobberskinne som er like tykk som veggtykkelsen i røret og like bred som omrketsen på røret så er det lett å se for seg at røret er langt sterkere mot bøying enn båndet. H-bjekler og L-bjelker er også gode konstruksjoner mot bøying, men de er igjen ikke så gode på torsjon (vridning) som rør er. Og H- og L-bjelker kan selvfølgelig ikke ha noe indre trykk slik rør kan.

 

Hvis jeg fyrer opp fyrverkeri midt i mars, hva skjer da? Har en del igjen fra nyttårsaften jeg tenkte jeg skulle ta på bursdagen min :p

5715941[/snapback]

Så vidt jeg vet er det forbudt å skyte opp fyrverkeri med mindre du har en avtale med brannvesenet - noe jeg tviler på at du får.

5716374[/snapback]

Det spørs. Hvis det er snø eller vått ute så tror jeg det er enkelt å få tillatelse i forbindelse med bursdagsarrangementet. Hvis det er tørt så får man neppe tillatelse av åpenbare grunner og bør heller ikke sende opp fyrverkeriet av de samme grunnene. Hvis det derimot er kliss vått ute og brannsjefen har stått opp med feil fot den dagen og ikke gir tillatelse så synes ikke jeg det er like fælt å bryte forbudet som hvis det var tørt ute. Det er kansje ikke så politisk korrekt å si det men skitt au jeg er ikke overdådig selvhøytidlig heller: Jeg ville nok tatt sjansen på å fyre det opp uten tillatelse hvis det var vått ute. ;)

Lenke til kommentar

Hvorfor har sportsjournalistene begynt å kalle fellesstart for jaktstart?

 

Min definisjon:

 

Fellesstart: Alle starter samtidig

Jaktstart: Løperne starter etter tidligere resultat (enten i en annen distanse eller i hoppbakken).

 

Et eksempel fra dagens nyheter:

 

Nettavisen

 

Helt siden NM-gullet og OL-vrakingen for halvannen måned siden har nettopp 2x10 kilometer dobbeljaktstart i løypene rundt Lugnet skistadion i Falun stått lengst framme i Petter Northugs bevissthet.

 

Argh. Dessuten heter akkurat den grenen for skiathlon.

 

:thumbdown:

Lenke til kommentar

Helt siden NM-gullet og OL-vrakingen for halvannen måned siden har nettopp 2x10 kilometer dobbeljaktstart i løypene rundt Lugnet skistadion i Falun stått lengst framme i Petter Northugs bevissthet.

 

Argh. Dessuten heter akkurat den grenen for skiathlon.

 

:thumbdown:

5722120[/snapback]

 

Hvis de ikke snakker om felles+jakt?

Skiathlon er vel sånn at de bytter fra klassisk til fristil midt i løpet? :hmm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Hvordan holder man styr på tidspunker for TV-sendinger i USA? Det må da bli et salig kaos når det er 5 (?) forskjellige tidssoner i landet? Tenker da på de store kanalene som Fox, ABC osv.

5723153[/snapback]

 

I USA går det meste på kabeltv, og det er ulike tjenesteleverandører i hver by/sted og tv-kanalene sender bare ut episodene til de som skal vise dem. Fox, ABC osv. har selvfølgelig også baser på forskjellige steder, så hvis en tv-sending skal starte 21.00 i NY så vil den nødvendigvis ha blitt sendt 3 timer tidligere i LA (forutsett at det er bestemt de skal sendes på samme tidspunkt i begge tiddsonene da ;) )

Lenke til kommentar
Hvordan holder man styr på tidspunker for TV-sendinger i USA? Det må da bli et salig kaos når det er 5 (?) forskjellige tidssoner i landet? Tenker da på de store kanalene som Fox, ABC osv.

5723153[/snapback]

 

I USA går det meste på kabeltv, og det er ulike tjenesteleverandører i hver by/sted og tv-kanalene sender bare ut episodene til de som skal vise dem. Fox, ABC osv. har selvfølgelig også baser på forskjellige steder, så hvis en tv-sending skal starte 21.00 i NY så vil den nødvendigvis ha blitt sendt 3 timer tidligere i LA (forutsett at det er bestemt de skal sendes på samme tidspunkt i begge tiddsonene da ;) )

5723693[/snapback]

På enkelte kanaler står det også enkelt og greit tid i flere tidssoner i programmet.

 

 

Jeg drev og lurte på en ting: Hva er sannsynligheten for at i morgen er det i går og ikke i morgen som det "skal" være.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Hvis de ikke snakker om felles+jakt?

Skiathlon er vel sånn at de bytter fra klassisk til fristil midt i løpet? :hmm:

5722484[/snapback]

Ingenting som heter felles+jakt.

 

I skiathlon går de først klassisk så friteknikk (og dermed må bytte utstyr) og har ingenting med dobbel jaktstart å gjøre.

 

:no:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...