Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva skjer hvis man fryser ned en beholder med vann som er laget av diamant (eller noe annet sinnsykt hardt stoff som er vanskelig å ødelegger). Vannet vil jo utvide seg... Ødelegges beholderen uansett?

5711577[/snapback]

Nei. Det eneste som skjer med vannet var at det var trykket eller noe lignende som ble mindre bare. (leste i illustrert vitenskap)

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis man fryser ned en beholder med vann som er laget av diamant (eller noe annet sinnsykt hardt stoff som er vanskelig å ødelegger). Vannet vil jo utvide seg... Ødelegges beholderen uansett?

5711577[/snapback]

Nei. Det eneste som skjer med vannet var at det var trykket eller noe lignende som ble mindre bare. (leste i illustrert vitenskap)

5711596[/snapback]

Trykket ville vel i så fall økt vil jeg tro og det ville antageligvis blitt varmere.

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis man fryser ned en beholder med vann som er laget av diamant (eller noe annet sinnsykt hardt stoff som er vanskelig å ødelegger). Vannet vil jo utvide seg... Ødelegges beholderen uansett?

5711577[/snapback]

Nei. Det eneste som skjer med vannet var at det var trykket eller noe lignende som ble mindre bare. (leste i illustrert vitenskap)

5711596[/snapback]

Trykket ville vel i så fall økt vil jeg tro og det ville antageligvis blitt varmere.

5711692[/snapback]

nei det var slik jeg sa..

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis man fryser ned en beholder med vann som er laget av diamant (eller noe annet sinnsykt hardt stoff som er vanskelig å ødelegger). Vannet vil jo utvide seg... Ødelegges beholderen uansett?

5711577[/snapback]

Nei. Det eneste som skjer med vannet var at det var trykket eller noe lignende som ble mindre bare. (leste i illustrert vitenskap)

5711596[/snapback]

Trykket ville vel i så fall økt vil jeg tro og det ville antageligvis blitt varmere.

5711692[/snapback]

nei det var slik jeg sa..

5711765[/snapback]

Men er ikke diamant bare veldig hardt, og ikke nødvendigvis "sterkt" som stål for eksempel? Tenker liksom at glass er hardere en stål men tåler mindre.

Lenke til kommentar
Hvorfor koster Nugatti med mindre sukker 9 kroner mer enn den vanlige?

 

Trudde sukker var dyrere jeg da, men da må du vel bare betale for å få ha tenna dine litt lenger :p

5711492[/snapback]

Sukker er mye billigere enn kakao.

5711535[/snapback]

Når konkurransen ikke fungerer skikkelig så kan produsentene sette en vilkårlig pris og dermed slippe å sette en pris som står i stil til produksjonskostnaden. I dette tilfellet tror jeg den dårlige konkurransen er et resultat av at matvarekjedene har alt for dårlig utvalg innen nugatti og alt for få forskjellige produsenter produserer konkurrerende nugattivarianter. Prisen på den nye nugattien er nok ikke satt ut i fra produksjonskostnad, men ut i fra hva produsenten tror kundene er villig til å betale for den. Altså hvor mye ekstra de er villig til å betale for "nye" egenskapen mindre sukker.

Lenke til kommentar
Hva skjer hvis man fryser ned en beholder med vann som er laget av diamant (eller noe annet sinnsykt hardt stoff som er vanskelig å ødelegger). Vannet vil jo utvide seg... Ødelegges beholderen uansett?

5711577[/snapback]

Hvis beholderen er tynn så sprekker den kanskje og isen vil sprute utover. Hvis beholderen er tykk så vil den kanskje holde. Da vil vannet først begynne å fryse til is i kantene, men etter hvert som mer vann fryser så øker trykket i både isen og i det gjenværende vannet. I følge fasediagrammet til vann så vil nok frysingen stoppe opp etter hvert slik at bare en del av vannet er frosset. Hvis temperaturen senkes yttligere så vil en større andel av vannet fryse og det stopper opp igjen. Men det går an å senke temperaturen så mye at alt vannet fryser. Men da er trykket sinnsykt høyt og beholderen ville mest sansynlig sprukket eller bøyd seg slik at trykket ikke blir så voldsomt likevel.

 

men hvis man fylte en kule lagd av diamant på 10000 meters dyp og komprimerte lufta og tok den opp til overflaten, ville den sprukket eller no da? :)

5711654[/snapback]

Det spørs hvor tykk kula er og hvor perfekt diamantstrukturen er og hvor perfekt formen på kula er. Diamant er sterkt men ikke uendelig sterkt. Men selv om diamant er sterkt så er det også svært sprøtt. Når diamant utsettes for så store påkjenninger at det ikke tåler mer så knuser det som glass og føyer seg ikke som f.eks stål som brukes i bilkarosserier. Det gjør at diamant er veldig sterkt når det utsettes for jevnt press, f.eks en den kula som beskrives og får en enorm trykkforskjell mellom innsiden og utsiden, mens diamantkula ikke ville tålt særlig mye om noen kastet en stein på den.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Når konkurransen ikke fungerer skikkelig så kan produsentene sette en vilkårlig pris og dermed slippe å sette en pris som står i stil til produksjonskostnaden. I dette tilfellet tror jeg den dårlige konkurransen er et resultat av at matvarekjedene har alt for dårlig utvalg innen nugatti og alt for få forskjellige produsenter produserer konkurrerende nugattivarianter. Prisen på den nye nugattien er nok ikke satt ut i fra produksjonskostnad, men ut i fra hva produsenten tror kundene er villig til å betale for den. Altså hvor mye ekstra de er villig til å betale for "nye" egenskapen mindre sukker.

5712001[/snapback]

 

Du har et godt poeng.

Jeg tror også det har noe med variable og faste kostnader.

Jeg vil gjette at de produserer mindre av den "sunne" typen nugatti. Derfor får de ikke like gode rabatter på råvarene sine. Dette fører til høyere produskjonskostnader. De faste kostnadene har også færre enheter å blir fordelt på slik at prisen blir høyere.

 

Om en stund når de har fått effektivisert produksjonen og salget går strykende så tror jeg prisene kommer til å nærme hverandre.

 

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar
Kan man bøye en kule?  :green:  :wee:

5712179[/snapback]

Hmm.. I fare for å starte en stor diskusjon om hva "bøye" egentlig er så vil jeg si: Ja, man kan bøye ei kule. Se for deg en helt rund ballong, så dydder du den mot en vegg. Er ikke dette å bøye ei kule?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Kan man bøye en kule?  :green:  :wee:

5712179[/snapback]

Hmm.. I fare for å starte en stor diskusjon om hva "bøye" egentlig er så vil jeg si: Ja, man kan bøye ei kule. Se for deg en helt rund ballong, så dydder du den mot en vegg. Er ikke dette å bøye ei kule?

5712301[/snapback]

Det vil jeg si er å klemme en "kule"

Lenke til kommentar
Kan man bøye en kule?  :green:  :wee:

5712179[/snapback]

Hmm.. I fare for å starte en stor diskusjon om hva "bøye" egentlig er så vil jeg si: Ja, man kan bøye ei kule. Se for deg en helt rund ballong, så dydder du den mot en vegg. Er ikke dette å bøye ei kule?

5712301[/snapback]

Det vil jeg si er å klemme en "kule"

5712676[/snapback]

Og når den er klemt sammen kan man også bøye den.

Lenke til kommentar
Kan man bøye en kule?  :green:  :wee:

5712179[/snapback]

Hmm.. I fare for å starte en stor diskusjon om hva "bøye" egentlig er så vil jeg si: Ja, man kan bøye ei kule. Se for deg en helt rund ballong, så dydder du den mot en vegg. Er ikke dette å bøye ei kule?

5712301[/snapback]

Det vil jeg si er å klemme en "kule"

5712676[/snapback]

Og når den er klemt sammen kan man også bøye den.

5712683[/snapback]

Men da er det ikke lenger en kule som blir bøyd. :D

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...