Gå til innhold

Snedige ting du lurer på


danilovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Det er pcskriving. Og jeg bruker jo Word til vanlig. Men f.eks msn, mailer og her på forumet, blir det jo aldri stor bokstav uten at jeg spesifikt tenker meg om.

5600147[/snapback]

 

Av en eller annen merkelig grunn klarer jeg dette automatisk. Når jeg skriver på msn og lignende tjenester bryr jeg meg ikke så mye om store bokstaver. Men når det kommer til forumet er det automatisk bokmål med store bokstaver og hele pakken (litt skrivefeil hender jo titt og ofte da, særlig på kveldene).

 

Jeg klarer også å bytte mellom dialekt og bokmål (eller engelsk for den saks skyld) automatisk. Når jeg snakker med kompiser som er herfra snakker jeg dialekt uten å tenke meg om, men kommer en av de som ikke er "stavangersk" babler jeg ivei på bokmål.

 

Du kan jo alltids prøve å huske på å alltid skrive med stor bokstav hvis du har så store problemer med å huske det. Hvis du alltid gjør det vil det til slutt bli en vane du ikke lenger tenker over. Noen ganger kan det også føles slik at du "bare gjør det om du tenker på det", men du faktisk gjør det automatisk og så tenker på det etterpå ;)

 

EDIT:

 

Hvorfor heter det "crabsticks"?

5600209[/snapback]

 

Fordi:

 

Crab = Krabbe

Stick = Pinne

 

Krabbepinner, de er formet som pinner og inneholder krabbe. Simple :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

eXon: Samme greia her ^^ Skifter automatisk mellom dialekt og bokmål. Er dog irriterende når jeg spiller klan kamper :nei: Vet ikke hvorfor men med en gang jeg skal prate på Ventrilo prater jeg bokmål, jeg prater forøvrig dialekt når jeg prater med kompisen min over Ventrilo :huh:

 

headcleaver: Du burde prøve et skrivetreningsprogramm :)

Endret av Zappza
Lenke til kommentar
Millionspørsmålet: Hva er galt med personer som morer seg over at andre har det vondt? (eksempel)

5599519[/snapback]

Jeg gikk igjennom tråden, klikket på linken til hver enkelt bruker for å sjekke alderen. Empati er tydeligvis ikke vanlig blant de under 25.

 

Vinkelen på filmingen ga meg inntrykk av at den som holdt kamera var adskillig eldre enn offeret, og det var også påfallende at ungen søkte hjelp, men vedkommende bak kamera var mest interessert i å filme det hele enn å trøste. Akkurat det ga meg et dårlig inntrykk.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar
Takk for tipset. Det funket bra selv om jeg ikke er helt i mål ennå. Jeg knadde deigen hardt i et kvarter i dag i stedet for de vanlige 2-3 minuttene. Kvaliteten hevet seg tydelig. I tillegg smurte jeg kantene med egg og salt. Jeg tror jeg er inne på noe med smøringen men er ikke helt i mål der heller. Kantene ble glatte, pene og smakte godt men ikke fullt så luftige som jeg ønsket. Hemmeligheten bak resturantkvalitet på pizzabunner er altså ennå ikke helt avslørt og kopiert men jeg er et stykke på vei :thumbup: (Jeg får forske litt på det neste gang også)

5599667[/snapback]

Sett inn en kopp (som tåler varmen!) med noen desiliter vann i ovnen når du baker bunnen, tror det kan hjelpe endel. Fortell gjerne hvordan det går.
Lenke til kommentar
Millionspørsmålet: Hva er galt med personer som morer seg over at andre har det vondt? (eksempel)

5599519[/snapback]

 

De har ikke utviklet den delen av hjernen hvor vi finner empati tipper jeg...

 

edit: personlig syntes jeg oppriktig synd på den guttungen der. Det hadde vært en fin spøk hadde han ikke blitt SÅ skremt... Får være måte på hvor slem man skal være med unger liksom.

5599538[/snapback]

Det slemmeste var ikke å skremme gutten, men å gjøre filmen tilgjengelig for oss.

Lenke til kommentar
Hvordan klarer resturanter (Peppes, Dolly etc) å lage så god bunn på pizzaer? Jeg tviler på at stenbunn er hele hemmeligheten. Det må være noe med deigen også og evt noe de smører på kantene? Noen som har en oppskrift?

5561902[/snapback]

 

Har jobbet i pizzasjappe der jeg kommer fra. De lager den beste pizzaen jeg vet om.

 

Kan jo ikke bare legge ut deigoppskriften på nettet, men det er ingenting "hemmelig" i den. Poenget er som mange sier å ha sterk varme og stenbunn. Vi stekte en pizza på 40cm på ca 7-8 minutter.

 

Nå når jeg går på skole i Tromsø har jeg ikke tilgang på den nydelige pizzaen lengere :cry:

 

Dette har ført til at jeg er nødt til å lage pizza selv. Sitter akkurat nå å eter en pizza med bunn etter oppskrifta jeg lærte der jeg jobbet Det blir ganske bra men ikke helt samme kvalitet som i en skikkelig pizzaovn. Lager pizza med fyll i denne rekkefølgen: Bunn underst (selvølgelig), Saus oppå bunnen og litt ekstra krydder. Deretter litt ost fordelt pent utover slik at man ser rødfargen på sausen fremdels. Deretter alle de ingredienser du måtte ønske på toppen. Husk å legg det som trenger lengst steketid på toppen. 200 grader, ca 25-30 minutter eller til oster en gyllen og bunnen brun.

 

Håper det smaker :D

Valentino

Lenke til kommentar
Hvorfor har det seg slik at hver gang jeg får en kvise i øreflippen(ja faktisk) så kommer det en betennelse som ender opp som en diger kul bak øret mitt HVER JÆVLA gang?

 

7ende gang det skjer nå

5615007[/snapback]

 

Vet ikke hvorfor det skjer men har en løsning. Gå på apoteket og kjøp en steril kanyle og stikk hull med... Koster bare en to-tre kroner. Men mange apotek har en regel om at de ikke selger sånt etter kl. 17.

Lenke til kommentar
Millionspørsmålet: Hva er galt med personer som morer seg over at andre har det vondt? (eksempel)

5599519[/snapback]

 

De har ikke utviklet den delen av hjernen hvor vi finner empati tipper jeg...

 

edit: personlig syntes jeg oppriktig synd på den guttungen der. Det hadde vært en fin spøk hadde han ikke blitt SÅ skremt... Får være måte på hvor slem man skal være med unger liksom.

5599538[/snapback]

Det slemmeste var ikke å skremme gutten, men å gjøre filmen tilgjengelig for oss.

5601278[/snapback]

 

Nåja, han er ikke klar over det + at han aldri kommer til å få noen hype over seg.

 

Jeg finner det utrolig slemt gjort mot en liten unge, mot en ungdom er det bare skøy, men se grøssere f.eks. Du ville ikke vist det til en 5-åring. Samme prinsipp. Slike ting kan faktisk sitte litt.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...